• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höga avgasvärden

M&MV

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Båstad
Besiktigade våran Fiat Ducato Euramobil 08:A igår och den gick inte igenom pga för höga avgasvärden. Vad göra förutom att ut och köra och varva motorn?
Tacksam för tips.
 
Besiktigade våran Fiat Ducato Euramobil 08:A igår och den gick inte igenom pga för höga avgasvärden. Vad göra förutom att ut och köra och varva motorn?
Tacksam för tips.
Ryker den till svart vid gaspådrag så kan det vara silinoidventilen till turbon som behöver bytas. Så var det för mig. K-värde 98 gräns 100 bytte ventil. Nu k-värde 3.

Fixade det själv på 10 minuter 2 muttrar+ 2 slangar och en kontakt att lossa. Sen montera i ovänd ordning klart. Händerna blev inte ens smutsiga. Delen ca 700 kr autodoc.se

Skickar bilder var du hittar den i bilen ikväll.

Vilket värde var för högt?
 
Senast ändrad:
Ryker den till svart vid gaspådrag så kan det vara silinoidventilen till turbon som behöver bytas. Så var det för mig. K-värde 98 gräns 100 bytte ventil. Nu k-värde 3.

Fixade det själv på 10 minuter 2 muttrar+ 2 slangar och en kontakt att lossa. Sen montera i ovänd ordning klart. Händerna blev inte ens smutsiga. Delen ca 700 kr autodoc.se

Skickar bilder var du hittar den i bilen ikväll.

Vilket värde var för högt?

Ryker den till svart vid gaspådrag så kan det vara silinoidventilen till turbon som behöver bytas. Så var det för mig. K-värde 98 gräns 100 bytte ventil. Nu k-värde 3.

Fixade det själv på 10 minuter 2 muttrar+ 2 slangar och en kontakt att lossa. Sen montera i ovänd ordning klart. Händerna blev inte ens smutsiga. Delen ca 700 kr autodoc.se

Skickar bilder var du hittar den i bilen ikväll.

Vilket värde var för högt?
Tack för tipset. K värdet var för högt (2,7) max tillåtna 1,5.
 
Fixar bilder lördag. Är i husbilen nu.

Jag katalysator men inget partickelfilter. Min gräns på k värde är 100


Har du partickelfilter?
Är ditt luftfilter rent eller gammalt. Sånt kan påverka
 
Jo problemet är ju egentligen att man inte vet vad man gör och vad orsaken är. Svårt att få någon att redogöra vad de mäter och vad problemet är.
 
Bakom denna plåt i motorrummet sitter en vacum ventil till turbon. Är den paj får du höga k värden. Den kan även ha en fyrkant form och sitta på framsidan av plåten. 2 smala slangar. Se till att in o ut är rätt kopplade
 

Bilagor

  • 20250927_105356.jpg
    20250927_105356.jpg
    1,4 MB · Visningar: 52
Bakom denna plåt i motorrummet sitter en vacum ventil till turbon. Är den paj får du höga k värden. Den kan även ha en fyrkant form och sitta på framsidan av plåten. 2 smala slangar. Se till att in o ut är rätt kopplade
Du har nog en mordernare bil,inte mycket avgasrening eller partikelfilter på 2008
 
Bakom denna plåt i motorrummet sitter en vacum ventil till turbon. Är den paj får du höga k värden. Den kan även ha en fyrkant form och sitta på framsidan av plåten. 2 smala slangar. Se till att in o ut är rätt kopplade
Och, att slangarna inte är spruckna, eller käkade av möss.
 
Jag har en 3.0L årsmodell 2008. X250 modellen den har katalysator men klarade normen utan partickelfilter hur nu det gick till
De första årsmodellerna av Ducato 250 är väl Euro 4 klassade, Euro 5 är väl de som har partikelfilter.
Jag hoppas trådskaparen har bytt olja, oljefilter och luftfilter till att börja med så de inte är flera år gamla.
 
Det sitter en liknande ventil på euro 4 men en annan elanslutning. Förmodligen till egr ventil. Vacumslangar var spruckna på min.
 
Tillbaka
Toppen