• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Höga avgasvärden

M&MV

HBK Intresserad
Kommun
Båstad
Besiktigade våran Fiat Ducato Euramobil 08:A igår och den gick inte igenom pga för höga avgasvärden. Vad göra förutom att ut och köra och varva motorn?
Tacksam för tips.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Besiktigade våran Fiat Ducato Euramobil 08:A igår och den gick inte igenom pga för höga avgasvärden. Vad göra förutom att ut och köra och varva motorn?
Tacksam för tips.
Ryker den till svart vid gaspådrag så kan det vara silinoidventilen till turbon som behöver bytas. Så var det för mig. K-värde 98 gräns 100 bytte ventil. Nu k-värde 3.

Fixade det själv på 10 minuter 2 muttrar+ 2 slangar och en kontakt att lossa. Sen montera i ovänd ordning klart. Händerna blev inte ens smutsiga. Delen ca 700 kr autodoc.se

Skickar bilder var du hittar den i bilen ikväll.

Vilket värde var för högt?

Senast ändrad:

Magnus Veberg

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
43334
Medlemskap
2025
Ryker den till svart vid gaspådrag så kan det vara silinoidventilen till turbon som behöver bytas. Så var det för mig. K-värde 98 gräns 100 bytte ventil. Nu k-värde 3.

Fixade det själv på 10 minuter 2 muttrar+ 2 slangar och en kontakt att lossa. Sen montera i ovänd ordning klart. Händerna blev inte ens smutsiga. Delen ca 700 kr autodoc.se

Tack för tipset. K värdet var för högt (2,7) max tillåtna 1,5.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Fixar bilder lördag. Är i husbilen nu.

Jag katalysator men inget partickelfilter. Min gräns på k värde är 100

Har du partickelfilter?
Är ditt luftfilter rent eller gammalt. Sånt kan påverka

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jo problemet är ju egentligen att man inte vet vad man gör och vad orsaken är. Svårt att få någon att redogöra vad de mäter och vad problemet är.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Bakom denna plåt i motorrummet sitter en vacum ventil till turbon. Är den paj får du höga k värden. Den kan även ha en fyrkant form och sitta på framsidan av plåten. 2 smala slangar. Se till att in o ut är rätt kopplade

Bilagor

• 20250927_105356.jpg
    20250927_105356.jpg
    1,4 MB · Visningar: 50

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Bakom denna plåt i motorrummet sitter en vacum ventil till turbon. Är den paj får du höga k värden. Den kan även ha en fyrkant form och sitta på framsidan av plåten. 2 smala slangar. Se till att in o ut är rätt kopplade
Du har nog en mordernare bil,inte mycket avgasrening eller partikelfilter på 2008

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Och, att slangarna inte är spruckna, eller käkade av möss.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Jag har en 3.0L årsmodell 2008. X250 modellen den har katalysator men klarade normen utan partickelfilter hur nu det gick till
De första årsmodellerna av Ducato 250 är väl Euro 4 klassade, Euro 5 är väl de som har partikelfilter.
Jag hoppas trådskaparen har bytt olja, oljefilter och luftfilter till att börja med så de inte är flera år gamla.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det sitter en liknande ventil på euro 4 men en annan elanslutning. Förmodligen till egr ventil. Vacumslangar var spruckna på min.

Toppen