• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Hög tomgång

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Ducato 130 Multijet 2008, 27 000 mil.
När jag stannade vid en stoppskylt för ett par veckor sedan var tomgångsvarvet 1250 och så har det fortsatt, dock inte alltid. Inga relevanta felkoder. Om jag släpper gasen i uppförsbacke drar den konstant på 1250 även på hög växel. Känns som farthållare. Vid kallstart går motorn på normalt varvtal, 750, I ca 5 minuter men ökar därefter på några sekunder till 1250. Efter ytterligare ca 10 min sjunker varvtalet till 750. AC påverkar ej. Har letat efter spruckna slangar. Har en icarsoft läsare, är det någon särskild parametrar jag skall se på?
Min magkänsla säger egr ventilen. Någon som vet eller råkat ut för samma?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skulle bröja med att kolla motortemperaturerna.
Det brukar finnas minst två motortempgivare.

Är temperaturerna från givarna rimliga? Samma?

Stämmer yttertemperaturen du kan läsa ut i motorstyrdonet?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
När jag stannade vid en stoppskylt för ett par veckor sedan var tomgångsvarvet 1250 och så har det fortsatt, dock inte alltid. Inga relevanta felkoder. Om jag släpper gasen i uppförsbacke drar den konstant på 1250 även på hög växel. Känns som farthållare. Vid kallstart går motorn på normalt varvtal, 750, I ca 5 minuter men ökar därefter på några sekunder till 1250. Efter ytterligare ca 10 min sjunker varvtalet till 750. AC påverkar ej. Har letat efter spruckna slangar. Har en icarsoft läsare, är det någon särskild parametrar jag skall se på?
Hmm, du säger inga relevanta felkoder.
Min erfarenhet är att det kan man inte veta med säkerhet.
Vad visar den för felkoder?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som ovan.
Dessutom:
En enkel felkodsläsare visar bara de lagstadgade felkoderna.
Fiats egna felkoder ligger "djupare" och kräver en mer avancerad läsare för att se.

Om Icarsoft räknas som "enklare" vet jag ej.
Jag har ett diagnosinstrument, alltså mer än en läsare för Fiat och Iveco Daily..

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Tack för svar. Har felkoder P0683 preheting control unit, sedan lång tid tillbaka. Vidare P0520 oil pressure switch. Har släckt dessa men ännu inte kollat om de återkommit. I övrigt går bilen bättre än nånsin, kanske den blev renblåst genom alla fjällövegångar I Norge.
Läsaren är icarsoft I950.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag hade så och felet var att locket till luftfilter inte var helt åtdraget. Bara en pytteliten glepa mellan lock och burk. Skruvade åt och det försvann ditekt. Höga varv har inte kommit tebaks.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Som ovan.
Dessutom:
En enkel felkodsläsare visar bara de lagstadgade felkoderna.
Fiats egna felkoder ligger "djupare" och kräver en mer avancerad läsare för att se.

Om Icarsoft räknas som "enklare" vet jag ej.
Jag har ett diagnosinstrument, alltså mer än en läsare för Fiat och Iveco Daily..
Vilken bör en välja när jag har en Fiat ducato 2008 (x250) med 3.0l motor från iveco. Klurigt det där....

Toppen