• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hög bränsleförbrukning på min LT31'a

F

F.d. 15832

Guest
Jag har varit på min första tur med husbilen från Sthlm till Falun (varit på 3 gagars traditionsenlig konsert med P Floyd med några kompisar) och blev förvånad över den höga bränsleförbrukningen, som landade ganska prick på 2L/mil trots att vi höll oss mellan 70 uppför, 80 på plan väg och 90 i nerförsbackarna.

Någon som kan säga om det är normalt med "Nordlicht" takhöjning, eller om det är för mycket och isf om någon har nåt förslag på vad som kan vara fel.
Har nya däck och 4.0 Kg lufttryck runt om. Bilen har bara gått 7000 mil, så grejerna borde ju inte vara allt för slitna.

Bilen är en -85'a med 90 hästars bensin sexa.

Mvh
Rolle

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Hög bränsleförbrukning på min LT31'a

Hej,
kul att se en LT31 bn till. Köpte min 78 i augusti 08 och den drar 1,3 l/mil tämligen konstant, något mindre ibland (medvind och nerförsbacke) men den går inte fortare än runt 70, 74 samma medvind och nerförsbacke, men idealfarten för öronen är 65. Din är ju senare och antar jag inte nerväxlad som jag tror våran gamla fd skolbuss är utan har starkare motor helt säkert. Någon här i HBK rådde mig i höstas att vara försiktig med gasen för LT31an är törstig om man pressar. Nu är det ju semestertider men förhoppningsvis får du kontakt med fd LT31-ägare så småningom. Och ha det bra i sommar ändå!
Agneta W

PS kollade regbeviset. min är 55DIN, antar 55 hästar. Och om jag minn rätt fyrcylindrig. Så det är nog inte så fel med dina 2 liter säger en som inte vet just nånting om sånt. DS

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

En grej kan ju vara att kolla upp avgasvärdena så att den inte går för fett samt har du C-däck på den för har någon monterat "vanliga" däck på den så blir det ju mycket högre rullmotstånd samt vingligare .

F

F.d. 15832

Guest

Tack för svaret, jag tror att 55 DIN är KW och motsvaras av ungefär 70 hästar.

En kompis till mig, har också en LT31 med samma motor som du (-80 års modell) och hans drar också ungefär som din, d v s c:a 1,3. Så, jag tycker ju att min inte borde dra sååååå himla mkt mer.

Avvaktar och ser om någon dyker upp med råd och dåd om just bensin sexan. Ska också försöka göra en ny mätning vid lägre snittfart under den närmsta tiden och se vad det ev. gör för skillnad.

Ha en fantastiskt bra sommar du också!!!

Mvh
Rolle

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Hej!
Det kan vara läge att kontrollera fördelarens funktioner med förtändningen. Centrifugalregulatorn och vacumregleringen. Mekkar du själv med detta?
Jan-Evert

Senast ändrad:
F

F.d. 50005

Guest

Tack för svaret, jag tror att 55 DIN är KW och motsvaras av ungefär 70 hästar.

En kompis till mig, har också en LT31 med samma motor som du (-80 års modell) och hans drar också ungefär som din, d v s c:a 1,3. Så, jag tycker ju att min inte borde dra sååååå himla mkt mer.

Avvaktar och ser om någon dyker upp med råd och dåd om just bensin sexan. Ska också försöka göra en ny mätning vid lägre snittfart under den närmsta tiden och se vad det ev. gör för skillnad.

Ha en fantastiskt bra sommar du också!!!

Mvh
Rolle

Hej!
55 Hk Din är inte KW. DIN Hk mätes på motorns utgående axel med hjälpmedel (vattenpump, generator) inkopplade, SAE Hk mätes på samma ställe utan hjälpmedel inkopplade.
55 Hk DIN = 61 Hk SAE (c:a) = 46 KW.
Ha en bra sommar
/Agne

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Lånade en sådan med flak för flyttning. Den drack oerhört med bensin och orkade ingenting. I uppförsbackarna (små ) var det nedväxling direkt som gällde. Den jag lånade bilen av höll med mig. Jag trodde att det var fel på motorn för den var ju 6 cylindrig och skulle enligt min åsikt gå väldigt fint. Trodde en cylinder inte tände utan var med och bromsade. Det blev en dyr flyttning med mycket bensintankande.
En kompis hade lånat en sådan bil du har för ev. senare köp. Men han hade samma uppfattning. Bensintörstig något oerhört, samt trots 6 cyl. väldigt, väldigt svag.
Sommaren kommer igen ha det så bra.

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

Senast ändrad:
F

F.d. 15832

Guest

Tack för alla svaren!!!

Bilen har just varit på besiktningen och där de inget om höga co värden.

Jo, det sitter lagstadgade nya C-däck på bilen 195R14 C, med 4Kg lufttryck runt om. Skulle ha petat i 4,5 bak, men på Statoil där jag fyllde gick det inte att ställa in mer än 4,0

Ska kolla lite på tändningen och fördelaren och se om det är nån slang som inte är tät... Men jag kanske inte ska göra mig några stora förhoppningar om att få ner förbrukningen särskilt mycket.

Bilen har bara gått 7000 mil nu och varit välservad tidigare på märkesverkstad, men stått avställd sen -04, så en liten tändningsservice kanske skulle hjälpa något iaf... för två pannor milen är i saftigaste laget ändå.

Eller så kan jag göra som en kompis sa... att jag skulle rycka två tändkablar, så den blir 4 cylindrig och bara tanka för en hundring... ;-)

Mvh
Rolle

F

F.d. 55334

Guest

Hej hej hej Paradigm,
tanka för en hundring låter utopiskt men jag som har 4-cylindriskt har tankat för dryga 3 300 på knappt 200 mil i vår. Å andra sidan, HUR många liter kan man inte tanka för 5-600 000? Om man skulle vilja ha en modernare? Och hur många nätter på hotell sparar man inte in? Hittar du något sätt att få ner bensinförbrukningen är det jätte, tro inte annat. Men titta på alla som sitter med - avskattade - 5-600 000-bilar och bara känn att man kan åka många mil för de pengarna. Inte för att jag är någon Polyanna precis men personligen tycker jag man måste väga samman RUBBET.
Glad sommar!
Agneta W

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Hej Paradigm

Vår LT-31a (1984 6 cyl bensin 90 hk) drar 1.3 liter per mil om man ligger i 80 km i timmen, ökar man till 95 så drar den nästan 2 liter.
Funderade ett tag att försöka få tag i en femväxlad låda för att få ner förbrukningen,men fick reda på att det inte skulle hjälpa eftersom att fyran på våran låda har samma utväxling som en femma på en femväxlad,utan man skulle endast få en extra växel mellan ettan och tvåan (vilket iof skulle vara bra när man klättrar över alperna ,så man slapp växla mellan ettan och tvåan hela tiden.)
Men har man semester så har man ,ha inte så bråttom ligg i 80 och njut av landskapet och se resan som en del av upplevelsen.
Med varma LT-hälsningar Roffe

F

F.d. 50655

Guest

Hade problem med bränsleförbrukningen på min -83 6-cyl bensin med Reimo-tak första åren.1,7-2,0 l/mil. Den åt brytarspetsar. Bytte till Ignitor brytarlöst system för många år sen och drar sen dess mellan 1,3-1,5 l beroende på hastighet, motvind etc.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ja det låter otroligt att sega på och ha en förbrukning på 2 l/mil. Våra Cheva Van med 5,7 liters V8 och automat med inkopplingsbar fyrhjulsdrift drog 1.7 l/mil vid lugn landsvägskörning.

Bilagor

• 1.JPG
    1.JPG
    20 KB · Visningar: 228
Toppen