• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höftledsopererad och husbilssemester, går det?

Jerkann

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
12652
Medlemskap
2024
Hej! Jag och min man tänkte åka på semester i våran "Friheten" två veckor nu maj/juni skiftet upp till Norrland men det grusades av att jag ska operera mig och få en ny höftled nu den 7 maj. Sen när sommar kantarellerna börja bli stora nog att skördas vill vi gärna vara i skogen. Men..... går det, är det för tidigt att vara ute med husbilen efter operation? Tänkte det kanske finns någon bland alla medlemmar som varit med om samma frågeställning någon gång, som också fått ny höftled och hur det funkade i husbilen, hur lång tid dröjde det innan du kunde köra, hur funkade det i och ur husbilen m m . Vet att det är individuellt men kanske kan har du några bra tips att förmedla. Tar tacksamt emot tips och åsikter. Ha en underbar vår/Ann
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
hej det är nog förtidigt du bör vänta minst 2 månader själv åkte till australien efter 3 månader såret skapligt läkt hälsar hans
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag fick en ny höftled i januari, vilket innebar att era problem inte blev aktuella då vi har husbilen avställd till april. Precis som ni skriver är det väldigt individuellt hur fort man blir återställd. När det gäller bilkörning så rekommenderar sjukvården att man obehindrat ska kunna lyfta benet snabbt så att man kan reglera pedalerna på ett säkert sätt.

Ett annat problem är att man i 3 månader efter operationen ska sitta på en förhöjd toalettstol så att höftleden inte böjs mer än 90 grader. Även om man sitter på denna förhöjning kan det i början vara svårt att resa sig utan stöd. Dessa toaletthöjningar är oftast utrustade med handtag för just detta ändamål.

Något annat som kan vara problem är om man har höga insteg till husbilen, men detta är beroende av modell.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Hej.
Hustrun blev opererad 5 november förra året.
Hon gick med rollator och kryckor ca en månad men var hela tiden extremt försiktig.
Den 11 december åkte vi till Portugal och övervintrade. Hon körde inte bilen och därnere cyklade hon inte utan gick korta promenader som blev längre och längre. Nu är hon helt återställt och kan röra sig som vanligt.
Det är väldigt viktigt första månaderna att inte göra något felsteg.
Lycka till!
Sambal
 

Amelie

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Trosa
HBK-Nr
14706
Medlemskap
2024
Jag böt vänster höft 7 november 2019 och höger höft 3 Mars 2020. 10 April tog vi första turen. Inga problem , bara man är försiktig med i och ur steg.
Annars är ju allt annat tillgängligt på nära håll. Dock måste man hållas sig nära hemma för vid vecka 6 påbörjar man rehab träning i mitt fall 2 ggr i veckan och den ska man inte missa för då blir inte resultatet bra.

Lycka till
Anders
 
Toppen