• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hårdare fjädrar fram

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hårdare fjädrar fram

Lasse, det Michael peker på er at om du løfter nesen 6 cm (det normale ved bytte på en alkove eller helintegrert) og du har et langt overheng bak bakakselen så vil frihøyden helt bakerst bli redusert med noen cm.

Stivere fjører framme på en halvintegrert skulle på de fleste ikke være nødvendig. Unntaket er om det er montert tunge konstruksjoner langt framme i bilen. En tur på en vekt (våg?) vil vise om en er i nærheten av maks aksellast foran (over 80% av maks?).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Knut, jag tycker nog att jag ser rätt många halvintegrerade som lutar kraftig framåt, kanske beror det på att de byggs på det "lilla" chassiet, med allför svaga framfjädrar?

I

Iveco 35

Guest

Har bytt själv på vår Mc-Louis Lagan 263. Lesjöforsfjädrar storlek 2, finns 3 att välja mellan. Fjädern var bara 2 cm högre än de gamla, men de byggde 5,2cm efter montering. De gamla var betydligt tunnare. Ganska nöjd faktiskt.:)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Knut har redan svarat men....

Om du har en bil med axelavstånd ca fyra meter och ett överhäng bak på två meter så kommer varje cm du höjer fram att resultera i en halv centimeters sänkning av bakändan. En Coral 660SL är redan ganska låg bak så höjer du sex cm fram så sjunker den redan låga bakänden med tre cm. Risken ökar alltså att den grå kjolen bak kommer att skrapa i lättare.

Nu sitter visserligen en tvärgående ganska tunn plåt tvärs förlängningsbalkarna längst bak. Det blir förmodligen denna som tar i först och för ett fruktansvärt liv och varnar på så sätt att köra vidare (om du hinner stanna). Jag tror att denna plåt bara har den funktionen, nämligen att varna.

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Nu har jag fått mina fjädrar fram bytta. Resultatet blev en höjning fram med 60mm.och en sänkning bak med 15mm. Jobbet gjordes hos Dohini Däck i Växjö. Mycket trevlig och kunnigt bemötande av såväl personal som av Gert-Ove själv. kostnad 5000 skr. totalt. Arbetet var beräknat att ta 4 tim.Klarades med god marginal.Jag vill verkligen rekommendera detta företag.Husbilen blev betydligt stabilare och krängde inte lika mycket vid kurvtagning i höga farter som tidigare. Jag är helnöjd.Särskilt stort Tack till Gert-ove och dina medarbetare.
Michael Dina beräkningarhöll inte riktigt. Men jag är glad och tacksam för ditt visade intresse. Mvh Lasse:)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Hm, märkligt men det har kanske sin förklaring i bladfjäderkonstruktionen. Vridningspunkten kommer tydligen inte i hjulaxelns centrum.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Bossing i linköping utför sådana byte är det någon som har erfarenhet av det företaget, jag har funderingar på et byte av framfjädrar på min bil.

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

>Bossings i Linköping är ett mycket seriöst och bra företag.Jag har alltid servat mina husbilar där.Kan rekommenderas. Men varför åka så långt ? När Du kan få jobbet gjort betydligt närmare
Mvh Lasse

Toppen