• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hårda frontbågar

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
frontb.jpg

Utdrag direktiv direktiv 2005/66/EG
Utrustning som förstärker fronten på motorfordon har blivit allt vanligare på senare år. Vissa av dem innebär en säkerhetsrisk för fotgängare och andra trafikanter vid en kollision. Därför krävs det åtgärder för att skydda allmänheten mot sådana risker.

Frontskydd
Definitioner
25 § I detta avsnitt används nedanstående definitioner. I de fall hänvisningar görs till EG-direktiv gäller de definitioner som används där.
Frontskydd Anordning eller anordningar, t ex viltfångare, eller en extra stötfångare som är avsedd att skydda fordonets utvändiga yta, över och/eller under de ursprungliga stötfångarna, vid en eventuell kollision. Utrustning med en högsta vikt under 0,5 kg som är avsedda att skydda enbart strålkastarna undantas från denna definition.
VFS 2006:83)
Övergripande krav
26 § Personbil och lastbil får inte förses med frontskydd i andra fall än som sägs i 27 – 30 §§.
Allmänt råd
Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör inte anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd, vanligtvis bestående av ett rör bockat runt extraljusen, bör heller inte anses utgöra frontskydd, om anordningen är mittmonterad och har en bredd <50 % av fordonsfrontens bredd och inte når över främre kanten på motorhuven eller motsvarande höjd på fordon med annan typ av front.
27 § Personbil med totalvikt av högst 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd.
28 § Lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om
1. skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen, eller
2. fordonet tagits i bruk före den 25 maj 2007 och det är typgodkänt enligt direktiv 92/114/EEG eller ECE-reglemente 61 och vid typgodkännandet var försett med frontskydd.
29 § Lastbil med en totalvikt över 3 500 kg får vara försedd med frontskydd om lastbilen är typgodkänd enligt direktiv 92/114/EEG eller ECE-reglemente 61 och vid typgodkännandet var försedd med frontskydd.
30 § Nya typer av personbilar med totalvikt av högst 3 500 kg respektive lastbilar med totalvikt av högst 3 500 kg, och som är försedda med frontskydd, får efter den 24 november 2006 meddelas nationellt typgodkännande endast om skyddet är typgodkänt och installerat enligt direktiv 2005/66/EG och avsett för fordonstypen.

Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på motorfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:309:0037:0037:SV:PDF

Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/66/EG av den 26 oktober 2005 om användningen av frontskydd på motorfordon och om ändring av rådets direktiv 70/156/EEG

Mycket att fundera på
Arne B
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hårda frontbågar

Vi talade om det. Tidigare var det som du säger men inte nu längre. Enligt EU är det fritt fram med frontbågar med eller utan extraljus och oavsett biltyp sa dom idag.

Per
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hårda frontbågar

Min frontbåge är till dels för att skydda oljetråget och annat ömtåligt under bilen och dels för att få upp nummerskylten någon dm högre. På min förra bil lyckades jag demolera nummerskylten ett par gånger när jag vände på fjällvägarna genom att köra ut i snödrivorna, ett problem som löstes genom en liknande frontbåge som på denna nuvande bil.
Frontbågen är inte så hög att den rimligen kan göra någon större skillnad om jag skulle börja köra på folk, något som jag gör mitt yttersta för att undvika.

IMG_4652 (Large).jpg


aake
 
Senast ändrad:
Toppen