• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hårblås

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hårblås

Nercabbad husbil i 110 km/h....skojade bara, hoppas du får tips här! Jag också letat länge efter en sån, men kom fram till att det var så dålig effekt på dom att det kunde kvitta lika gärna...
 
F

F.d. 11859

Guest
Sv: Hårblås

Här blev det husbilsfrilla. Kort, behöver inte blåsas och bekvämt :wub:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hårblås

Vi har inte hittat någon användbar hårtork på 12/24VDC.
Försökte även med en 220VAC 600W men det gillade inte frun för håret blev inte bra!
Testade olika 220VAC hårtorkar och det som fungerade till sist var 1400W så det blev dubbla batterier och en 1500W inverter.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hårblås

Slurp i batteribanken - tur det går hyffsat snabbt i alla fall :)
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Hårblås

Små els branschen ligger efter för att klara våra behovpå el apparater för 12 v
Lasse
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hårblås

Ähh, det fixar en rejäl inverter och en saftig batteribank :)
Vissa saker såsom saker som har med värme och kyla att göra (i lite större mängd) är ju svårt att framställa med lägre spänningar eftersom strömmarna blir höga och därmed blir ju anslutningskablarna i "modell startkablar"! Inte vidare praktiskt...
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Hårblås

Alltså ligger utvecklingen efter ???
Om du behöver plocka ut 8 10 amper så behöver du en ordentlig invörter. För att inte tala om batteribanken.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hårblås

Ja, så kan man ju välja att se det - men det är ju fysiska begränsningar som t.ex. avgör kabelarea till grejorna.
En vacker dag kommer batterierna kanske vara så effektiva att det finns en uppladdningsbar hårfön eller spis.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hårblås

Behöver ingen hårblås för egen del men en fungerande hårblås som funkar tillfredsställande på 12 volt blir nog ett litet åbäke. Men en kabelarea på c:a 10 mm vid en längd av 1,5 meters anslutning till strömuttaget. Dessutom krävs det rätt grov anslutningskabel även fram till strömuttaget beroende på längden till batteriet.
Allt detta under förutsättning att hårblåsen skall lämna c:a 700 - 1000 watt.

Det enda riktiga alternativet är nog i alla fall en inverter och en 230 voltsblås.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hårblås

Heldigvis for meg så tåler ikke Grethe en varm hårblås :D

Eneste tenkbare alternativ til en AC ville være en ladbar med 36V LiPo eller større. Brukstid < 15 min på en omlag 1 kg stor enhet. De fleste komponentene finnes i RC flyg - hver LiPo celle på 3,6V og ved seriekobling av 10 stk 10Ah kan en klare en 1500W på omlag 40A og tømmer batteribanken på 15 min. Lading må i en bil skje via en DCDC lader for denne type batterier evt at en ved ladning bryter ned strengen og lader i parallell. Uansett så vil det ta tid å lade en slik sak fra 12V uten bruk av startkabler.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Hårblås

Inget skämt!
Har en takfläkt som är reversibel, dvs. den suger ut luft och blåser in luft.
Ställer jag mig under den fungerar den som "hårtork" , dock utan värmeeffekten men ändå. Kanske inget för kvinnorna, men för mig duger det. :):)
Bernt
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Hårblås

Hej alla barn nu blir det barnprogram.
Titta nu här vad Farbror Frej tar fram:
En dammsugarslang, och nu ska ni höra
vad man med den lilla dammsugarslangen kan göra.
Stoppa den i ett av utblåsen och sätt på värmen och kör
så har vi gjort oss ett hårfön.
//Arne B
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hårblås

Min fru - och jag själv naturligtvis - är alltid tjusiga i våra frisyrer, men så står vi ju alltid på campingar med all den bekvämlighet som finns där. De andra, som inte gör det och som man möter litet här och var, ja, dom, får man ju ta som dom är . . . . . De´kostar att ligga på topp!
 
F

F.d. 25774

Guest
Sv: Hårblås

Hej alla barn nu blir det barnprogram.
Titta nu här vad Farbror Frej tar fram:
En dammsugarslang, och nu ska ni höra
vad man med den lilla dammsugarslangen kan göra.
Stoppa den i ett av utblåsen och sätt på värmen och kör
så har vi gjort oss ett hårfön.
//Arne B

Den va bra ha haha.....
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: Hårblås

Hej alla barn nu blir det barnprogram.
Titta nu här vad Farbror Frej tar fram:
En dammsugarslang, och nu ska ni höra
vad man med den lilla dammsugarslangen kan göra.
Stoppa den i ett av utblåsen och sätt på värmen och kör
så har vi gjort oss ett hårfön.
//Arne B

Jag fick mig ett gott skratt
 

Jonker

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tierp
HBK-Nr
20617
Medlemskap
2025
Sv: Hårblås

japp,efter att ha blåst en del säkringar både här och där, plus en invertter som vägrade starthjälp,och vissa 1.a hjälpen kurser mm så slutade det hela med att jag sökte på nätet och hittade en båtfirma(hjertmans eller ngt liknande....)
en hår fön införskaffades och jag förväntade mig ett jubel ,men de uteblev dock, och sen , japp där blev den liggandes ..... et antal dagar .......
så vi får väll se om hår ruffset blir som magica de hex eller toppluva som ungdomarna, å nu hör de då till saken att de är min fru som ska använda den , jag ? näää har bara 13 mm å de behövs inte blåsas .
så de blir som i filmerna på slutet....
to be continuted...:twitcy:
 
Toppen