• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håller husbilstaket?

R

RobbeS

Guest
Måste upp på taket för lite service och undrar hur stadigt ett tak är på en modern husbil? Husbilen ifråga är en Itineo (byggs av Rapido) helintegrerad årsmodell 2017. Tvätt har jag kunnat sköta genom att parkera bilen bredvid garagetaket och stå där och tvätta. Nu räcker dock inte armarna till för att fixa med takluckan.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hakar på frågan - hoppas det är ok - men då om en plåtis-pössl med Ducatoskåp. Går det att gå på taket vid en kommande solcellsinstallation?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg vil si ja, men for å være sikker bruk noe som sprer vekten. Har sett på noen biler små buler etter knær, føttene sprer allerede vekten bra nok. Et liggeunderlag gjør oftest det hele bedre og tryggere :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ett liggunderlag skulle jag inte lita på, det är för mjukt. 3 cm frigolit använde jag. Jag lade upp frigoliten, ställde mig på den & tog därefter ett försiktigt steg ut på taket. Först en fot & sedan den andra, brett isär. Då isade det sig att det gick att gå på taket uta att något hände. Om detta inte fungerat hade jag tänkt göra "snöskor" av frigolitskivan & gått med dessa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja frigolit er bedre og billigere, de som jobber mye på husbilstak har gjerne et antall skiver stående som de bruker. Det "liggunderlag" jeg benyttet var egentlig en kloss av samme material, 5 cm tykk omlag 50x50 cm.
 
Toppen