Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Se här vad 15 år gamla däck kan leda till:
Pålle
Pålle
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har för mej att i Tyskland är det böter på däck äldre än 6år
HejKillgissning!
Hämtat ur tysk "böteskatalog":
Eine vorgegebene Angabe in Jahren, wie alt ein Reifen sein darf, gibt es nicht.
Google-översättning:
Det finns ingen förutbestämd specifikation i år av hur gammalt ett däck kan vara.
Pålle
Nja, inte var det en killgissning Peter kom med.Killgissning!
Hämtat ur tysk "böteskatalog":
Eine vorgegebene Angabe in Jahren, wie alt ein Reifen sein darf, gibt es nicht.
Google-översättning:
Det finns ingen förutbestämd specifikation i år av hur gammalt ett däck kan vara.
Pålle
Hur länge ska man behålla däcken, när blir de gamla? Har den funderingen eftersom jag inte har något reservhjul med mig längre. Att äldre däck går sönder (förmodar jag) fick jag se för några år sedan en vårdag längs E4 då två st husvagnar fått punktering.
Nja, inte var det en killgissning Peter kom med.
Och dom som inte gått den kursen och betalat avgiften, får hålla sig till 80 knyck. Rätt? Och då gäller inte heller 6 årsgränsen. Rätt? Eller att om du har rätt att köra l 100, men kör i Max 80 kan göra det med äldre däck. Rätt?Hej
Det är en sanning med modifikation. På Släpkärror och husvagnar Med "100 kmh Zulassung" får inte däcken vara äldre än 6 år.
Mvh Klas Nilsson
Jag killgissar att slitna däck är lite sämre än oslitna gamla däck och säger ni emot går jag och tjejsurar![]()
Sen är det stor skillnad på vad som är bra & säkers kontra lagligt.Killgissningar jag jag (också) gjort många gånge ri mitt liv. Men denna gången komme rpåståendet från egen erfarenhet.
Om vi pratar grepp ger åldersmässigt nya (dvs. tillverkade i år) men slitna (med tanke på mönsterdjup) bättre grepp än gamla (6-8 år) däck med mer mönster/gummi.
Erfarenheten kommer från BMW S1000RR där jag tourar runt Anderstorp på 1,42 och Kinnekulle på 57sek. Senast på A-torp höll min snålhet på att kosta mig många timmars skruvande samt risk för personskador och definitivt en satans massa stålar. Kort efter investerades i nytt set á +5000kr där det nya bakdäcket var slutkört efter 2 dagar på A-torp plus en dag på Kinnekulle. Men trots det gav vesäntligt bättre grepp en de gamla däcken jag snålat runt på (oftast).
Gummi är färskvara!
Pratar vi dock förmåga att leda bort vatten/snömodd är naturligtvis mer mönster bättre än inget eller knappt märkbart mönster.
Sen är det stor skillnad på vad som är bra & säkers kontra lagligt.
Jag tror inte det är många som säger emot om jag säger att det är bättre med 8mm mönsterdjup än 1,6mm. Båda lagliga. På samma sätt är nyare däck bättre än gamla även om gamla är lagligt
Jag varken killgissar eller påstår fakta men visst är väl miljö viktigare än ålder när det gäller kvalitet på däck? Ett däck som förvarats mörkt och svalt håller ju klart bättre än ett som stått i solen hela dagarna (det var påstådd fakta).
Åldern blir ju rimligare något man mest använder som en förenklad säkerhetsåtgärd när man inte vet däckets/gummits skick vilket ju oftast fallet är.