• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hål i vattenpumpen Fiat 2.0 - är detta normal?

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Nu behöver jag hjälp av någon som kan Fiatmotorerna! Det är alltså en 2.0L bensinare från -88.
När jag skulle backa in husbilen på vinterförvaring så uppdagades att det rann rätt kraftigt med vatten från motorns baksida och det slutade när motorn stängdes av.
Jag hade varken tid, belysning eller möjlighet att undersöka detta just då men i går hade jag det.

Jag kröp alltså under bilen och tittade. Det är helt klart runt vattenpumpen som det har kommit vatten och om man tittar rakt underifrån så ser man ett rätt stort hål i mitten av denna som säkert är uppemot 8-9 mm. Ska det verkligen vara så? Jag vet att jag har sett hål på vattenpumpar tidigare på andra bilar men dessa har varit på ovansidan och bara 1-2 mm stora.
Kollade själva pumphjulet och där fanns inget glapp. Motorn har gått 21' mil och några vattenläckor har inte funnits tidigare i min ägo.
Se bilder - även om det är svårt att se. Dessa är alltså tagna rakt underifrån:

2eogm51.jpg

x9hep.jpg

Om hålet ska vara där, var kan annars vattnet komma ifrån? Det var alltså inte en liten skvätt som kom utan det fullkomligt forsade vatten/kylarvätska!

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Sv: Hål i vattenpumpen Fiat 2.0 - är detta normal?

Aha! Tack för det.
Då blir det till att beställa en ny från Tyskland.
Såg trångt värre ut att byta men det ska väl gå på nåt vis....

F

F.d. 22252

Guest

Hoppas det här kan hjälpa om det är rätt motor!:msn_fingerscrossed:
Ser ut som om axeltätningen gått sönder, när man stannar kan det bli lite högre tryck så det läcker mer, du hade tur kunde ju skadat motorn med överhettning inte alltid man tittar på mätarna.

Bilagor

• Petrol1.pdf
    883,2 KB · Visningar: 73
  • petrol2.pdf
    750 KB · Visningar: 40
Senast redigerad av en moderator:

STBEREVA

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2025

Hej.Läcker inte vattenpumpen kylarvatten,så är det inget fel.Byt inte vattenpumpen detta hål är original,om vattenpumpen är dålig så läcker kylvattensystemet ut där i hålet.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Hoppas det här kan hjälpa om det är rätt motor!:msn_fingerscrossed:
Ser ut som om axeltätningen gått sönder, när man stannar kan det bli lite högre tryck så det läcker mer, du hade tur kunde ju skadat motorn med överhettning inte alltid man tittar på mätarna.

Ja det är i detta hål som vattnet trycks ut så det är nog bara att byta pump.
Hittade en ny pump i Tyskland för ca €50.
Motorn hann aldrig gå varm under färden, jag tillhör den typen som alltid håller koll på mätarna...

Problemet är att bilen står i en lada där såväl bra belysning som andra faciliteter saknas. Och den kommer att få står där till våren, jag tänker inte ge mig på detta förrän till våren.
Man måste tydligen bort med ett motorfäste och låta motorn vila på en domkraft. Lite stökigt. Sen måste givetvis alla remmar bort och jag kan tänka mig att även generatorn behöver lossas för bästa åtkomlighet.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan bkv22, jag kan inte tillföra mycket som inte redan är sagt. När packboxen läcker så rinner det vatten ur hålet, dels för att varna, och dels för att lagren skall klara sig ett tag vid "miniläckage" som kanske inte syns, för de ligger längre ut än hålet.

Det är inte så svårt att byta pump om du brukar mecka själv... Bara lite besvärligt som vanligt :D.
Som du själv skrev, en domkraft under motorn o lossa motorfästet m.m. Såga gärna till en träbit med trågets vinkel på, så domkraften får bra fäste mot tråget.
Se till att du får röret som går in i pumpen på baksidan tätt vid mont. Gummiring, lite kladd och två skruvar. Du kan lossa en eller två fästskruvar som håller fast röret mot motorn en bit bort mot växellådan för att få lite flex i röret vid pumpen.

Men som STBEREVA skriver, kommer inget vatten ur själva hålet så borde pumpen vara ok. så kolla upp läckaget rejält.

Som du säkert själv upptäckt, prisspannet på en ny pump är ca. 450:- på internet till 2.700:- på vissa firmor i Sverige.

Om du behöver köra lite längre sträcka med bilen, så kan det funka att lossa kylarlocket så det inte blir tryck i kylsystemet, och då kan läckaget tillfälligt bli mindre eller inget. Men håll koll på tempmätaren för cirkulationen kan försämras i en del motorer. Om allt funkar så tänds även en röd lampa på instrumentpanelen om motorn blir överhettad.
Motorn har lösa cylinderfoder så den gillar inte alls att gå varm.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag har för mig att när man monterar den nya pumpen så måste man ha trätt in alla fästskruvar i pumpen innan man börjar skruva fast den.
Om man monterar pumpen och sätter i skruvarna vartefter så är det några man inte får i för det finns inte plats mellan pumpen och innerskärmen.
Sen kan man undra hur jag vet det :p: :wall::p:.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag hittade några gamla bilder.

Gammal och ny pump.
PICT0346-400.jpg

Ja, generatorn måste bort för den sitter i vattenpumpen.
PICT0331-400.jpg

Den här motorn är renrensad p.g.av montering av ny kamkedja (men mest för kontroll av kedjespännaren) när ändå allt annat är borta.
PICT0337-400.jpg
PICT0325-400.jpg

En träbit så inte domkaften kan halka.
PICT0342-400.jpg

M.v.h. JANKRO.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Som vanligt så levereras instruktioner och tips av toppklass! :D

Jag har ca 20km att köra från förvaringen till hemmet men då jag känner ägaren av stället och ändå hade tänkt vänta med reparationen till våren så funderar jag på att försöka göra bytet på plats.
Ström finns ju där och det är ett plankgolv så det är inte illa ändå.

Toppen