• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hål i taket

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
När jag tvättade taket på min bil i helgen så la jag märke till en dosa liknande en vanlig kopplingsdosa strax bakom förarplatsen till vänster på taket. Inga sladdar in eller ut på taket. Kikade sedan i väggöverskåpet precis bakom förarplatsen och såg att det var ett hål ca 15mm diam rakt upp till dosan genom taket. Hålet syntes knappt då takluddet döljde det.

Vad kan detta vara till? Det såg ut som det var gjort från fabrik.
Är det förberett för kabel till någon extrautrustning eller nåt?
Parabol och solpaneler sitter ju längre bak så det kan ju inte vara till dessa..

Några ideer?

Nyfiken..

Bilen är en Flair -01

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hål i taket

Det er ikke standard utrustning. Mulig at det er en kamuflasje av monteringshull for en antenne, selv om det ikke er en fornuftig plass for dette.

Foresten hvilken modell er det? en 6700, 7000, 7100 eller 8000 - ser at det er tandemaksel, så da er det disse basismodeller med et lite utvalg av bokstaver etter tallet.

Har denne bilen TV skapet på høyre eller venstre side av bilen?

Boksen på taket er den ca. 3 cm høy og 10x10 cm - hvit / grå plast?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Bilen är en 6700 ILTA och TV skåpet sitter över köket. Boxen på taket är ganska exakt som du beskriver.
All annan utrustning som parabol och navigator är från när bilen var var ny. T.o.m tjock TV'n är kvar och från -01. Det verkar inte ha varit något monterat i skåpet och hålet ser rent och "oanvänt" ut.

Kan man ha gjort en tabbe på fabriken som man sen maskat med boxen?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tviler på det med en tabbe på fabrikken, mer sansynlig noe en tidlig eier har hatt gjennomføring for og avsluttet på den måten. Min forrige husbil var og en Flair 6700 iLTA som din, men 1999.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

OK, Tack
Det är lite mysko eftersom de tidigare ägarna inte gjort några förändringar sedan den var ny. Sa de iaf.

I vilket fall som så blir den genomföringen perfekt för att dra upp kabeln till Wi-Fi antennen som jag skall försöka fästa i takrelingen på något bra sätt. På insidan kommer sladden ner precis vid sittgruppen/förarplatsen och det är ju smidigt.

kopia.jpg

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Du kom på det själv , perfekt för WIFI-antenn , bara att tacka och ta emot! Hålet kan ju varit för en mobiltelefonantenn när täckningen var sämre!

Toppen