• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Hål i taket

bjohe

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
40435
Medlemskap
2025
Hej

En plåt som täcker vindskivorna på hustaken blåste ned och landade så perfekt på husbilen att det blev ett hål i taket.

Hur lagar man det på bästa sätt?

Mvh
Björn

Bilagor

• 20240505_121456.jpg
    20240505_121456.jpg
    1,5 MB · Visningar: 100

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Tänk på att någon ska köpa bilen en dag och att du kanske ska göra årliga fuktmätningar. Oavsett hur duktig du än må vara - skulle jag köpa den skulle jag vilja se dokumentation på att en auktoriserad firma reparerat och att det inte finns anmärkningar på senare fuktkontroller.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej

En plåt som täcker vindskivorna på hustaken blåste ned och landade så perfekt på husbilen att det blev ett hål i taket.

Hur lagar man det på bästa sätt?

Mvh
Björn
Hej
Mats i Varalöv, www.skadeverkstaden.se
Använder detta system. Han har även hjälpt dem att utveckla det.

Mvh Per

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Syns inte vart och hur stor skadan är, men kanske en extra luftventil eller hekilucka etc. kan lösa det snabbt och snyggt.
Ja det kan ju vara en bra lösning! Jag fick en gång sätta upp ett utvändigt 230 voltsuttag när lille sonen kört på husvagnen med sin lådbil......Men det blev mycket bra med ett eluttag i förtältet!

bjohe

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
40435
Medlemskap
2025
Hej
Hur gick det med ditt hål ?
Kan ju vara bra att berätta för övriga medlemmar. Så det vet, om något liknande skulle hända dem.
Mvh Per
Hej
Jag lämnade in husbilen till en verkstad. De tätade och limmade en platta över hålet.
Pratade med försäkringsbolaget innan och det var just den verkstaden som de rekommenderade.
Det kostade cirka 3000 att laga.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej
Jag lämnade in husbilen till en verkstad. De tätade och limmade en platta över hålet.
Pratade med försäkringsbolaget innan och det var just den verkstaden som de rekommenderade.
Det kostade cirka 3000 att laga.
3000:- :swoon: det måste ha varit ett enormt stort hål.. :twitcy:

Jag har lagat flera hål i tak där taket är i glasfiber... Efter reperationen så syns inte reperationen utifrån.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
3.000 kronor verkar motsvara självrisken. Då kan man tänka sig flera scenarier, t.ex.:

1. Verkstaden har tagit ohemult betalt av försäkringsbolaget, och låtit dig betala självrisken.
2. Verkstaden har inte blandat in försäkringsbolaget, utan tagit ohemult betalt av dig (motsvarande självrisken.)
...

Själv fick jag för ett par veckor sedan hjälp med att byta TV-antenn på husbilen. (Bilen är för hög för att jag skulle känna mig trygg med att stå på en vanlig stege.) Verkstaden gjorde följande:
a) Demonterade den gamla antennen.
b) Rengjorde taket från silikon, butyl och Sikaflex (amatörer som gjort tidigare monteringar).
c) Täckte de gamla hålen genom att såga till och limma fast en spillbit (glasfiberarmerad plast) från ett takbyte på ett annat fordon.
d) Monterade den nya antennen.

Tidsåtgång: 1½ timme, så priset blev avsevärt lägre än 3.000 kronor!

Pålle

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Det är stor skillnad på att laga plåt i en plåtis eller laga plast i en plastis , laga plast är enkelt
I trådskaparens fall handlar det inte om att laga plåt, det handlar om att se till att taket blir tätt så att inte fuktskador uppstår.

Av bilden att döma, är det "endast" ytterplåten som är skadad. Om så är fallet, och med tanke på att skadan (förmodligen) är osynlig när man står på marken, tycker jag att verkstaden valt en utmärkt metod – även om priset "råkade" bli fel.

Pålle

Senast ändrad:
Toppen