• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hål i dieseltanken

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hejsan!
Vi vill lägga till en varning.
När vi stod vid Fiskehamnen i Lysekil fick vi ett hål i Dieseltanken (troligtvis sabotage)
Är polisanmält
Om det hänt någon mer så hör gärna av er.
Kan du beskriva närmare,var är hålet,saknas diesel tex.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har aldrig varit med om att någon stulit diesel ur en husbil på detta sätt (stor risk för upptäckt).
Däremot har jag fått diesel stulet ur en lastbil (det är ganska vanligt).
Ett hål under tanken för dieseln att rinna ut och ett hål högre upp för luft in....
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter lite knepigt kan det inte varit avtappningen som började läcka?
En så pass ny bil ska inte kunna läcka och har någon stuckit hål på tanken så blir det en ganska stor pöl brandfarlig vätska som måste tas om hand av brand folk.
Beskrivningen lämnar mycket övrigt att önska.
 

hamm

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20888
Medlemskap
2024
Ursäkta en "dum fråga" , men med ett hål mitt under tanken rinner väl all diesel ut direkt, så hur kunde du ta dig till en mack för att tanka?
Blev troligtvis nåt under/övertryck så dom fick nog inte ur så mycket,så det var diesel kvar men när vi öppnade tanklock blev der väl mer tryck kanske, vi är inga experter har aldrig hänt förr.
Vi har bara kört på asfaltvägar
 

hamm

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20888
Medlemskap
2024
Låter lite knepigt kan det inte varit avtappningen som började läcka?
En så pass ny bil ska inte kunna läcka och har någon stuckit hål på tanken så blir det en ganska stor pöl brandfarlig vätska som måste tas om hand av brand folk.
Beskrivningen lämnar mycket övrigt att önska.
 

hamm

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20888
Medlemskap
2024
Det var ett hål mitt under tanken,troligtvis har ser blivit över/undertryck i tanken så dom fick nog inte ut speciellt mycket tror inte det runnit nåt på platsen???
Det var diesel kvar?
Men när vi öppnade tanklock och tankade i mer så blev det nog mer tryck??
Men vi är inga experter har aldrig hänt förr,vihar bara kört på asfaltvägar.
 

hamm

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20888
Medlemskap
2024
Låter lite knepigt kan det inte varit avtappningen som började läcka?
En så pass ny bil ska inte kunna läcka och har någon stuckit hål på tanken så blir det en ganska stor pöl brandfarlig vätska som måste tas om hand av brand folk.
Beskrivningen lämnar mycket övrigt att önska.
Det har nog inte runnit ur nåt på parkeringsplatsen,först när vi tankade började det läcka?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hålet är mitt under tanken,vet inte om och hur mycket som saknas?
Verkar som sabotage är mindre troligt,du har nog kört på något som skadat den.
Varför skulle någon krypa in mitt under bilen för att göra en mindre skada.
Är det hål i undersidan rinner det ut undertryck eller/inte,tanken är ventilerad.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man på skroten slår hål i tanken så rinner allt ut även det som i normala fall inte sugs upp av motorn eftersom man måste tömma allt i tanken.
Man lär inte komma någonstans med hål i tanken och en stor pöl bränsle runt bilen måste finnas efter som det finns ganska mycket i botten som aldrig sugs upp av bränslepumpen.
Mycket märkligt. Felbeskrivining är nog inte riktig utan tanken läcker av andra problem som en verkstad måste undersöka.
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
När vi tog ut husbilen i våras körde vi till det var dags att tanka. Funkade bra. Efter jag tankat och kommit hem märkte jag att det var en mörk fläck på gruset under bilen. Kröp under och det visade att hela tanken var våt. Lämnade den till verkstad. Det visades att det var råttor som gnagt hål i tanken i ett övre hörn. Blev byte av tank. Verkstaden sa att de haft några husbilar där råttor angripit tanken men då i avluftningen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När vi tog ut husbilen i våras körde vi till det var dags att tanka. Funkade bra. Efter jag tankat och kommit hem märkte jag att det var en mörk fläck på gruset under bilen. Kröp under och det visade att hela tanken var våt. Lämnade den till verkstad. Det visades att det var råttor som gnagt hål i tanken i ett övre hörn. Blev byte av tank. Verkstaden sa att de haft några husbilar där råttor angripit tanken men då i avluftningen.
Det är ett problem som fler haft,råttan gnager på en uppstickande plastanslutning som inte används,detta går att täta med hjälp av en popnit,men verkstaden vill naturligtvis byta tank.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.619
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Råttor?

Är ni säkra på att det inte är stenmård, som ju tyvärr verkar ha etablerat sig i Sverige?


Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Råttor?

Är ni säkra på att det inte är stenmård, som ju tyvärr verkar ha etablerat sig i Sverige?


Pålle
Det är råttor/möss,stenmården har tyvärr lyckats ta sig till Sverige, enstaka har sett i Skåne,inte längre norrut än.
 

hamm

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20888
Medlemskap
2024
När man på skroten slår hål i tanken så rinner allt ut även det som i normala fall inte sugs upp av motorn eftersom man måste tömma allt i tanken.
Man lär inte komma någonstans med hål i tanken och en stor pöl bränsle runt bilen måste finnas efter som det finns ganska mycket i botten som aldrig sugs upp av bränslepumpen.
Mycket märkligt. Felbeskrivining är nog inte riktig utan tanken läcker av andra problem som en verkstad måste undersöka.
 
Toppen