• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sören-6830

Guest
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

123 med problem(inlägg) och 27 utan problem(inlägg), alltså 75% av Fiatägarna har problem.
Experten

Räkna gärna hur många, eller få rättare sagt, som rapporterat problem, antalet inlägg är betydelselöst då samma bilägare återkommer gång på gång.
Kolla också när de olika trådarna startats.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Att många Fiatägare ovan tycks vara nöjda stämmer väl med mina egna erfarenheter!

Jag har ägt och brukat 4 st olika nya Fiat Ducato med 2,8 resp 3 lit motorer, dvs alla de tre senaste drivlinorna. Inga som helst upplevda Fiatrelaterade problem eller otrevligheter under dessa 12 år och 11.000 mil!
Tänk om alla husbilspåbyggare, kunde hålla samma höga kvalite (= valuta för pengarna) som Fiat bjuder på utan att för den skull behöva ta ut ½-1 Msek extra!

Speciellt nöjd är jag med 177 hästarn i komb med automatlåda (5 ton, 3 axlar) från Åm 2012, map körbarhet, soppaförbrukning klart under 1 lit/mil, ljud- och annan komfort, samlat gör detta att man stortrivs med husbilen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

123 med problem(inlägg) och 27 utan problem(inlägg), alltså 75% av Fiatägarna har problem.
Experten

Denna tråd skapades som jag tolkar det, för att hålla rent i tråden om fel/problem så man lättare kan hitta hjälp/få tips på bot.

Det hjälper ju knappast våra hb-kompisar med problem att skriva att man själv minsann inte har nåågra problem alls.
Alltså denna tråd funkar som en sopsortering, till förmån för dem som kan hjälpa till vid problem (tror jag)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

"ingen är felfri, vi är i alla fall väldigt få".

Håller nog med att tråden inte tillför något i sak, problem kommer att uppstå med allt av människan konstruerat, det är bara frågan om tid.

Det som tillför någonting både för ägarna och även tillverkarna är att uppkomna fel redovisas och förslag till åtgärder presenteras.:)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Egentlig en riktig tulle tråd denne også. :)

Jeg har som tidligere nevnt kjørt og eiet ett stort antall biler og merker, og Italienske er de jeg har desidert best erfaring med. har nå vår 8. Fiatchassis i husbil, og vi har ikke en eneste grunn til å bytte merke.

Min nyeste husbil, LMC Explorer på den nye Euro5 chassis har vi nå prøvet en pinse reise. Ble dyktig imponert av Fiat chassis igjen, og spesielt 150 hester maskinen i vår 3,5t bil. En integrert husbil som på ny og trang drivlinje enkelt gikk på 0,91 l/mil er imponerende i den norske fjellheimen, spesielt når jeg vet at forbruket vil synke når den blir innkjørt etterhvert.

:mcride:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Denna tråd skapades som jag tolkar det, för att hålla rent i tråden om fel/problem så man lättare kan hitta hjälp/få tips på bot.

Det hjälper ju knappast våra hb-kompisar med problem att skriva att man själv minsann inte har nåågra problem alls.
Alltså denna tråd funkar som en sopsortering, till förmån för dem som kan hjälpa till vid problem (tror jag)

Hej
Det var nog inte bara sopsortering utan också för att ge litet balans utan att problemrapport tråden skulle urarta till pajkastning. Jag tycker det är värdefullt att få veta att många ägare av fiatbaserade husbilar av olika ålder kört sina bilar många problemfria mil. För mig är det ju litet tröst i bedrövelsen då jag ju inte tyvärr har den erfarenheten av märket. Har jag tur kanske jag också kan skriva positivt i denna tråd om några år.:) Att vi sedan skämtar litet om vilken av trådarna som blir längst är ju bara för att gnabbas litet mellan vänner och höja stämningen:) Nere där jag kommer ifrån brukar vi ju gilla att tjöta litet:)
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Denna tråd skapades som jag tolkar det, för att hålla rent i tråden om fel/problem så man lättare kan hitta hjälp/få tips på bot.

Det hjälper ju knappast våra hb-kompisar med problem att skriva att man själv minsann inte har nåågra problem alls.
Alltså denna tråd funkar som en sopsortering, till förmån för dem som kan hjälpa till vid problem (tror jag)
Hej Peter, eftersom du kör Mercedes tror jag(?), så kanske inte du heller haft något fel på din Fiat?

Skämt åsido, jag tycker att den här tråden (för Fiatägare?) är belysande för allt gnabb om vad som är bäst eller sämst på något sätt - tack för den Bestliner!

Självklart Peter är det bra för oss som enskilda Fiatägare att få svar på de ev problem som vi kan ha! Tyvärr mynnar sådana trådar ofta ut i hur förträffliga andra märken är och då inte minst t.ex Mercedes, 4 hjulsdrift , mm (vad det nu tillför)!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Hej Peter, eftersom du kör Mercedes tror jag(?), så kanske inte du heller haft något fel på din Fiat?

Skämt åsido, jag tycker att den här tråden (för Fiatägare?) är belysande för allt gnabb om vad som är bäst eller sämst på något sätt - tack för den Bestliner!

Självklart Peter är det bra för oss som enskilda Fiatägare att få svar på de ev problem som vi kan ha! Tyvärr mynnar sådana trådar ofta ut i hur förträffliga andra märken är och då inte minst t.ex Mercedes, 4 hjulsdrift , mm (vad det nu tillför)!

Relax, du har helt rätt, och i många trådar funkar det, jag trodde bara att det skulle vara en stor tillgång med fel/problem-trådar, med våra olika lösningar på uppkomna problem. "alla" kommer att få probem, (oavsett märke) bara en tidsfråga, lite synd att VI gubbar ska bete oss som gnälliga...
Det kanske blir svårt att överblicka en tråd för ett helt märke, men tanken var god.
Det är ju just lösningar på problem som har ett värde, inte problemen i sig.
Avd. "husbilsdoktorn" är nog bäst ämnad för detta ändå,känns "rumsrenare" :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Jag tror att det är ganska nyttigt med en tråd där vi som inte har några onormala problem med vår Fiat kan skriva det. Annnars blir nog de som äger eller tänker köpa en husbil på Fiatbasis ganska oroliga att problemen verkligen är så stora som det ibland beskrivs. När det i själva verket är några få, som utgjuter sina problem och frustrationer i alla upptänkliga trådar, relevanta eller inte.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
807
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Har avverkat tre husbilar med Fiat drivlina under 10 år.
2004 - 2008 Dethleffs 6501 B 2,8 JTD. Manuell växellåda. Bytt startbatteri.
2008 - 2012 Dethleffs 7910 H 3,0 Multijet. Manuell växellåda
2012... Carthago E-Line 3,0 Multijet. Automatisk växellåda. Bytt startbatteri. (garanti)
Bilarna är servade enligt serviceplan.
Mycket nöjd med Fiat!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Kanske jag även lägger mig till skaran utan problem, 5 st Fiat 1989, 1997, 2005, 2008 samt dagens 2009 med 107500 km idag.

Hälsningar
Leif
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Jag har ingen husbil för närvarande. Eftersom jag är på väg att skaffa, lusläser jag Husbilsklubben. Skulle inte drömma om att köpa en ny bil utan de referenser som mina klubbkompisar ger. Men om det då bara är problem som beskrivs så hade jag som oerfaren husbilist aldrig köpt en Fiat. Eftersom den överväldigande majoriteten, uppemot 90%, av alla husbilar byggs på Fiat, så hade Fiatproblemen blivit gigantiska om de inte hade balanserats upp av den här typen av trådar.

:-/<rister

PS! Nån nämnde nån Mercercedes, eller nåt liknande, var byggs dom?
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

det är inte bara fel på fiat jag har en ford 2,4 l 140 hkr har haft problem med den så jag tror har du fiat ford iveco renault mercerdes det finns problem över allt
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Jag börjar nästan tvivla på att fiatägarns är så nöjda. Problemtråden är gortfarande längre.
Har mer än 50% av fisthusbilar ptoblem? :) Glad midsommar från Tylösand:D
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

finns inga problem vad jag har letat är inne på min 3fiat privat och haft 2 på jobbet toppennbilar :spinny:
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Hafft min i 7 år nu å detbara rullar på som om inget hänt,startar varje vår som om det bara var en timmen sen den var igång.13tusen mi¨å inte ens 5:an växel knorrar
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Jag börjar nästan tvivla på att fiatägarns är så nöjda. Problemtråden är gortfarande längre.
Har mer än 50% av fisthusbilar ptoblem? :) Glad midsommar från Tylösand:D

Inte så konstigt att den är längre för hur diskuterar man nått som bara fungerar
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Här vittnar de som aldrig har problem med Fiat

Här i Mjölby har vi en typ av stadsbussar som är Fiatbaserade.
De är byggda på nån form av förlängt boggiechassie.
En bekant är busschafför och kör dessa, självklart så blev han utfrågad av mig om dessa.
De har 3 liters motorn med robotlåda och går till 100% i stan och året runt så klart.
Han sa att det inte var några speciella problem med dem vad han visste, och snacket chaffisar imellan går ju;), samt han sa även att de enl. honom är populära........!

Mycket mil och stadskörning innebär ju tuffa påfrestningar så rent skräp kan ju inte Fiat vara ens med den omskrivna stora motorn med robotlåda:oops:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen