• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsoresa till Tjörn

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
I eftermiddag ämnar GB och jag företa en resa ända till Tjörn. Där finns ett bageri, Lottas Bak&Form som tydligen bakar gott och nyttigt bröd utan att använda sig av storbageriernas fusk med dubiösa tillsatser och andra hemskheter. Lotta bakar surdegsbröd utan både socker och fett hur det nu går till! Affärerna går så bra att hon nu håller på med att bygga ett nytt och större bageri!

Bestliner m.fl. tjörbur har inte nämnt något om detta bageri! Varför? Är det så att de vill behålla det för sig själva? :cool:

Om intresse finns så återkommer jag.

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Tack för tipset Jappe. Jag hade aldrig hört om detta förut. Var ligger denna pärla? Det lokala bröd vi ätit är nog mest Styckekager och Holmekager men det är ju ungsbakade saker som liknar den mera kända Hönökakan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Nu har vi provsmakat. Vansinnigt gott men dyrt! Det finns mycket att välja mellan. Enastående kvalitet!

lot2.JPG

Fick kraftiga vibbar till 50-talet och även en fiskarfamilj i Skärhamn som vi sommarbodde hos då. Fiskarhustrun bakade jättegott bröd till maken när han skulle iväg till Island med kuttern "Valmor". Minnen väcktes till liv av detta bröd!

Bageriet ligger i Aröd precis där vägen till Skärhamn börjar.

lot.JPG

Lottas Bak&Form surdegsbageri
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Bregott? Er ikke det er smørlignende produkt med mye rapsolje? Bruker noe lignende her i Oz også.

Går ut i fra at Jappe bruker en av de 4 helfete variantene, de magre med masse vatn og stivelse passer ikke der i gården. KRAV merket og normalsaltet er i hovedsak samme produkt, men den KRAV merkede inneholder kun svenske råvarer.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Bröd, Jappe??

Jag har fått intrycket att du håller dig till en strikt rovdjurskost och endast äter fett och kött. Och köpebröd dessutom? Kan du inte baka?

Hustrun vill rekommendera Martin Johanssons "Surdegsbröd" och "Enklare bröd" som grundkurs. Som bonus får du visst sällskap av att umgås med och mata din surdegsgrund när du kommit igång med detta.

aake
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Apropå Bregott enligt en Dietist
Skulle detta göra lika mycket nytta som Becel
600 gram Bregott extra saltat
3 dl Rapsolja
3 dl Vatten
Låt smöret bli varmt eller värm i mikro
vispa ihop allt och tappa upp i smörförpackning igen
in i frysen så att det blir hårt
Man kan inte låta det stå framme någon längre tid blir lite löst
så in i kylskåpet.
Mvh Sune





:msn_fingerscrossed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Bregott är gott och nyttigt och innehåller huvudsakligen smör som är uppblandat med lite rapsolja för att bli lättare att bre på smörgås.

Becel är ett hopkok av oljor och kemikalier från olika håll i världen som säljs dyrt med mördande reklam. Becel har tvingats backa från sin första förljugna reklam där det påstods att hopkoket hade välgörande medicinska egenskaper.

Jag trodde folk hade slutat äta margariner, faktiskt. Margarin är en produkt som tillverkas i processindustrier och där mycken möda har lagts ner på att skapa en produkt som påminner så mycket som möjligt om riktigt smör! Innehållet är mycket tveksamt, anses giftigt av många och passar bättre till oljor och crèmer för skrynkliga damer, om ens det.

Min "vetemage" Untitled Document (läs!) med magvärk och bula har minskat och värken är borta tack vare att jag slutat äta vetebröd. Någon enstaka gång kan jag unna mig en ostfralla men riktigt surdegsbröd med lite spelt (dinkel) i stället för dagens urusla standardvete* är väl så gott och mycket nyttigare!

Surdegsbröd bakade jag för många år sedan men det var rätt jobbigt att hålla igång en surdeg, minns jag.

*
Andelen raffinerade matvaror formligen exploderade i slutet av 1980-talet. Livsmedelsjätten Kraft har ökat sin årliga intäkt med 1800 procent jämfört med det sena 1980-talet, varav en stor del kommer från snacks vars huvudingredienser är vete och majs.

För den som säljer livsmedel är vetet den perfekta ingrediensen. Ju mer vi äter, desto mer vill vi ha. De nya fettsnåla och spannmålsstinna kostråden från myndigheterna tillsammans med ett omfattande genetiskt förändrat vete blev ett utmärkt recept för en hel värld av feta människor.


Jappe

PS: De som har barn och barnbarn ska absolut läsa detta! Här står hur tillverkningen av Becel och andra margariner går till och vad som händer om man får det i sig:

Hur tillverkas margarin

Utdrag ur länktexten: 3. För att fettet skall få den glatta konsistensen så omestrar man fettet. Detta är helt klart den mest kritiska delen av margarintillverkning och borde förbjudas, då den trots användning av verkligt farliga kemikalier endast har till uppgift att få annan konsistens på livsmedlet för att därigenom invagga konsumenten i tron att det är nästan smör man äter. Det strider enligt min mening mot redlighetstanken i livsmedelslagstiftningen.
Vid omestringen blandas fettet med den verkligt reaktiva kemikalien natriummetylat. Detta är en av de mest riskabla kemikalier jag stött på och borde aldrig få förekomma i livsmedelssammanhang. Enligt en beskrivning rör sig hela fettmassan under reaktionen och svarta stråk bildas som i en science-fiction film. Efter processen inaktiveras natriummetylatet och resultatet är så sotigt att det måste blekas.
Livsmedelsverket anger att det bildas metanol vid processen "men i en mängd som ligger långt under den högsta tillåtna nivån i livsmedel." Fasta margariner innehåller omestrat fett.



magg.JPG

Miljökonsekvenserna blir oerhörda av livsmedelsindustrins försök att ersätta nyttig och naturlig mat med kemikalier som framställs i processindustrin med allehanda gifter. Det finns enligt mitt förmenande ingen anledning för den upplysta människan att köpa dessa produkter. "Dyr och giftig skit"!

Länkarna här ovan kan bidra till att hjälpa till med lite upplysning i ämnet!

Läs alltid innehållsförteckningarna på det ni köper i livsmedelshandeln!

Det är inte bara mat- och brännoljeindustrierna som sysslar med miljöförstöring. Det finns en storindustri till i branschen!
Amnestys årsrapport kan passa in här som slutkläm: Amnestys arsrapport 2014-15
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53002

Guest
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Hej Jappe
Konstigt de där med Orustbor dom vill gärna
åka över bron,förr var de tjejerna på Tjörn ni
var ute efter,nu vill ni även ta maten!!!!

mvh Hans-Skärhamn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Brödet hos Lottas var verkligen gott och välgörande men dyrt. Tjörbura måste ha gott om pengar! Kvalitet kostar!

Jag minns en folkpark mitt på Tjörn (glömt namnet, möjligen Kållekärr) där det var "dans" på lördagskvällarna. Alla var fulla som bara den och slogs hela tiden med varandra. Så "dansades" det på Tjörn för femtio år sedan! På Ellös folkpark på Orust var det mycket lugnare! :D Visserligen pågick slagsmål där också men slagskämparna hade den goda smaken att hålla till i ett undanskymt hörn av folkparken.

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Brödet hos Lottas var verkligen gott och välgörande men dyrt. Tjörbura måste ha gott om pengar! Kvalitet kostar!

Jag minns en folkpark mitt på Tjörn (glömt namnet, möjligen Kållekärr) där det var "dans" på lördagskvällarna. Alla var fulla som bara den och slogs hela tiden med varandra. Så "dansades" det på Tjörn för femtio år sedan! På Ellös folkpark på Orust var det mycket lugnare! :D Visserligen pågick slagsmål där också men slagskämparna hade den goda smaken att hålla till i ett undanskymt hörn av folkparken.

Jappe

Den fina parken på Tjörn heter Fagerfjäll och var en riktig folkpark. Dans på insidan stacketet och några stärkande saker i bilarna på parkeringen. Där träffade jag min fru och nu bor vi ca en mil därifrån. Det var tider det Jappe.:D
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Enligt vad jag fått höra från mejerianställda är det bara Bregott mellan som INTE innehåller färgmedel mm...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Jag känner bara till den här varianten:

bre.JPG

Att Arla lyssnar på marknaden och försöker bli stora internationellt, det vet jag. Skandalen i Mellanamerika där Arla sålde mjölkersättning billigt i sann Nestléisk anda och slog undan inkomstmöjligheterna för många mjölkbönder, kommer jag ihåg. "Destruere humanum est"! Ska man lyckas i affärslivet globalt får man inte vara "knusslig". Arla har säkert andra lik i garderoben också men när det gäller standardbregotten så vågar dom nog inte förstöra innehållet för att inte inte hamna i en kemikaliedebatt och jämställas med sina giftprocessade konkurrenter, margarinerna.

Bregotts avarter har tillkommit för att Arla har lyssnat på marknaden och de som köper avarter i stället för originalet får skylla sig själva!

Jag undrar hur rent mjöl Valio har i sin påse? Vi köper Valios smör för vi tycker det är godare än Arlas. Vad gäller övriga mjölkprodukter så har Falbygden mycket godare gräddfil och crème fraiche än Arla, har vi upptäckt!

Kanske dags att skärskåda Arla lite närmare! Bolaget håller på att skaffa sig storbolagsfasoner där reklamen blir viktigare än produkten!

Jappe
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Helt rätt Jappe. Falbygdens Mejeri har mycket bra och goda produkter. Bönderna på Falbygden levererar den bästa mjölken = närproducerat. Dessutom får leverantörerna bättre betalt jämfört med Arlas mjölkbönder. Hälsningar Göran Hellman
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Dom häller tydligen i vatten för att tillfredsställa vissa grupper i samhället med fettskräck. Längre har jag inte kommit.

Du tassar runt som katten kring den heta gröten! Har du några smaskiga avslöjanden så kläm fram dom, vetja!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälsoresa till Tjörn

Helt rätt Jappe. Falbygdens Mejeri har mycket bra och goda produkter. Bönderna på Falbygden levererar den bästa mjölken = närproducerat. Dessutom får leverantörerna bättre betalt jämfört med Arlas mjölkbönder. Hälsningar Göran Hellman

Falbygden har väl inte möjligen någon smörblandning som liknar Bregotten?

Arla har blivit lite väl stöddiga på senare tid!

Jappe
 
Toppen