• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hälsar, Hälsar inte

Hälsar du på husbilar du möter?

• Totalt antal röstande
    247

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
För fyra år sedan gjorde jag en "undersökning" hurvida man hälsar eller inte när man möter andra husbilar.
Idag finns det betydligt fler husbilar så det vore kul att veta hur det ser ut idag.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Själv har jag slutat hälsa, om inte mötande hälsar då hälsar jag ju tillbaka.
I sommar kan det nog sammanställas:
Svenska bilar som hälsar: 30%
Tyska bilar som hälsar: 80%
Nederländska bilar som hälsar: 100%

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Vad bra att Du tar upp denna intressanta undersökning.
En relevant faktorer är om frun sitter bredvid... då uppmanas jag att hälsa tillbaka... efter några sådana uppmaningar blir det jag som hälsar först och frun konverserar om något annat.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag upplevde att under semestertid så mötte man fler husbilar men det var färre som hälsade än under övriga tider på året. En orsak kan vara att många hyr en husbil under semestern och känner kanske inte den samhörighet som övriga husbilsägare känner.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ja som gammal motorcyklist och busschaufför så är armen i stort sett alltid uppe. Vi köpte ett hästsläp för en tid sedan och det verkar som om man ska hälsa på dem också.
Det är märkligt.
Kör man husbil ska man vinka.
Kör man lastbil ska man vinka.
Kör man buss ska man vinka.
Kör man mc ska man vinka.
Kör man jänkare ska man vinka.
Kör man veteranbil ska man vinka.
Kör man vanlig personbil ska man inte vinka.

Ibland glömmer jag vilket fordon jag kör för tillfället och kan råka hälsa på något helt annat fordon där man inte alls ska vinka....

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är märkligt.

Ibland glömmer jag vilket fordon jag kör för tillfället och kan råka hälsa på något helt annat fordon där man inte alls ska vinka....
Lastbilar hälsar väl bara om det är samma åkeri och möjligtvis om det är samma nationalitet när man kör internationellt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är märkligt.

Om man kör båt också! :)

Och visst har man råkat vinka till en husbil när man själv kör personbilen. :msn_embarrassed:

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Numera är det få som hälsar. Förr hälsade man på både budbilar och Postis
Precis så är det.
Då visste man att man hälsar på människor som kör, nuförtiden (eller snarare i nära framtiden?) vet man det inte... med alla de förarlösa fordon som ska förändra världen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Precis så är det.
Då visste man att man hälsar på människor som kör, nuförtiden (eller snarare i nära framtiden?) vet man det inte... med alla de förarlösa fordon som ska förändra världen.
Då kommer man att bli en liten exklusiv klubb som fortfarande kör bil, och alltid hälsa på varandra.
När jag tänker efter så är det ju redan så med personbilar, de som kör äldre fordon kör fortfarande, de som kör nya med alla handikapphjälpmedel
åker bil.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Då kommer man att bli en liten exklusiv som fortfarande kör bil, och alltid hälsa på varandra.
När jag tänker efter så är det ju redan så med personbilar, de som kör äldre fordon kör fortfarande, de som kör nya med alla handikapphjälpmedel
åker bil.
Åker man bil behövs inget körkort, en fördel, kanske :rolleyes:

Finns massor med klipp om detta Y.T.
Där föraren hävdar att man men inte "driving" utan "travelling" :twitcy:

Toppen