• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsa bakom ratten?

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Hälsa bakom ratten?

Halloj.
Jag brukar höja handen var gång jag möter en mc.
Så kommer jag på att kör ju husbilen.
Jag brukar även hälsa på husbilar när jag kör hojen
och då har man ibland undrat hur de tänker inne i husbilen:)
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hälsa på varandra, ja men visst ska man det.
Vi hälsar på alla oavsett nationalitet o var vi än är.
Har försökt begränsa urvalet till integrerade, men inte lyckats.
Handen styrs upp reflexmässigt utanför min kontroll.
Kanske nått man borde söka för Ha Ha.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hälsa bakom ratten?

Kan man få vinkarmbåge? trodde inte det fanns så många husbilar som det faktiskt gör men kul är det och trevligt oxå när man får en vink tbx.
En som alltid vinkar.
Mvh/ Pelle&Annette
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13222

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Som nybliven husägare har jag gjort ett litet socialt experiment de 3-4 gångerna vi varit ute och åkt nu i höst. Jag hälsar på varannan husbil. Som någon skrev tidigare i tråden så vinkar ca 90% tillbaks (såvida de inte pratar i telefon eller något annat uppmärksamhetskrävande). Och de gånger jag inte vinkar så är det nog inte mer än 10% som vinkar först (och då vinkar jag naturligtvis tillbaks).
Hade tänkt ta upp ämnet när jag hade mer underlag, men nu slipper jag! ;-)
mvh
-j
 
F

F.d. 5447

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

En rigtig god idé at hilse på andre husbiler. Vi bemærkede dog, da vi kørte sydover, at tyske husbilister sjældent hilser tilbage.

Vi havde barnebarnet med på en tur i bilen (i Sverige). Hun var meget forbavset over, at vi kendte så mange svenskere........

Hilsen Kirsten
 

SMEDBY

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
2306
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi hejar alltid på alla husbilar vi möter. Vi hinner sällan se om det sitter ett medlemsmärke på husbilen eller inte men det spelar ju ingen roll. Vi har bara satt dekalen bak för vi hittar ingen bra plats fram.
Vi kanske ses på vägen nästa sommar.
Hälsar Anders och Eva i Kalmar
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi hälsar på alla husbilar, tyvärr så är det många som inte hälsar tillbaka, men vi kommer iallafall att fortsätta att hälsa.
 
F

F.d. 52950

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Etter nok en vår,sommer og høst på veiene i både Norge og Sverige, har armene fått bra trim med å hilse på tusenvis av husbiler!
I perioder har fruen og jeg delt på oppgaven.
Det er så mange trivelige husbilsfolk på veiene, Tyske, Nederlendere, Danske, Svenske og Norske. Pluss flere nasjonaliteter i tillegg.
Kan ha oversett noen, men ikke mange.
De aller, aller fleste hilser igjen og man smiler og trives.
Husbils livet er toppen!
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Försöker alltid att hälsa, även andre nationaliteter. Ibland kan det dock bli jobbigt när det kommer 3-4 husbilar efter varrann. Ibland kräver ju trafiken att man har sin uppmärksamhet på den. Har märkt att tyska husbilar inte hälsar tillbaka så ofta.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi vinkar till alla husbilar. Tyvärr så missar vi ibland någon liten, typ Pössel, och det är vi ledsna för. Vi upptäcker försent att ni är husbil.

Vi har också fått turas om att vinka, ibland kräver trafiken mycket uppmärksamhet och då får jag, Eva, stå för hälsningarna.

Vinka på, det skapar gemenskap mellan oss alla husbilsresenerär på vägarna.

:wub:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Det har blivt från 1:a stunden sen jag köpte husbilen i Tyskland och då hälsade även Tyskarna när jag kom med exportskyltarna och sedan så har det "rullat på" .


En del tycker väl det är töntigt men det är ju trevligt iallafall samma sak gör ju knuttarna förutom HD åkarna hälsar sällan på dom som åker Japanskt .


Jag har däremot aldrig fått något hälsningsvink den tiden då man hade husvagn och var är den egentliga skillnaden ????
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Många Holländska bilar hälsade på oss i maj när vi tuffade hem med Dutchy. Han hade då fortfarande sina "hemlands" skyltar.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Hej.
Vi har helt slutat hälsa på husbilar, för att ingen hälsar på oss!
Nu beror detta förmodligen inte på att ni andra inte skulle vilja hälsa, utan på att
vår husbil ser ut som en varutransport framifrån.
M.v.h Åke
Det är väl som med motorcyklarna hälsandet minskar med ökat antal, man orkar helt enkelt inte. Idag åker ju varenda kotte mc annat var det på 70- 80-talet då mötte man inte så många. Samma sak kommer väl att hända med hsbilar de ökar ju i rasande takt.
Eftersom min bil också ser ut som en varubil slipper jag fundra på problemet.
Är det eran Spitfire, i så fall har ni däremot ett mycket vinkvänligt fordon.
Sportbilar möter man inte så många och utan tak är det bara att räcka handen rakt upp i luften.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Klart man hälsar, men för mig är det en vana sedan MC-tiden. Det är bara HD-åkarna som inte hälsar.

Kommer det att bli samma med "dom dyraste" Husbilarna som med HD-åkarna?
MVH Kurt.
:confused:
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi vinkar åt alla husbilar vi möter de vinkar o blinkar o glatt tillbaka. Vi tycker vi som är husbilsägare vi är ett glatt folk som hänger samman på något vis. Även Sl bussarna brukar vinka till oss det är lite roligt. Vi vinkar inte husvagnsägare har försökt men dom kanske inte är vana med det. Vi tycker det är trevligt att vinka tillvandra. Synd att man inte hinner ta regestringsnr. för det går ju så fort förbi så man kan se om det är någon medlem från klubben man möter. Så vi tänker förtsätta med det. Det är lite trevligt också. Oss är det lätt att se. Vi har dekaler från husbilsklubben Dethleff klubben så står det bak med blå text Anita o Risto på danstuné.

Anita o Risto i Täby
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi hälsar på folk vi känner oavsett vad dom kör med:)
 
F

F.d. 15219

Guest
Sv: Hälsa bakom ratten?

Javisst vinkas det!
Ännu mer på medlemmar i Husbilsklubben.........
I somras var vi i Kroatien. På campingplatsen kom ett okänt, trevligt par fram och hälsade på....
Medlemmar i Husbilsklubben!!!!
Jätte trevligt
Carina
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Hälsa bakom ratten?

Är det eran Spitfire, i så fall har ni däremot ett mycket vinkvänligt fordon.
Sportbilar möter man inte så många och utan tak är det bara att räcka handen rakt upp i luften.

Japp! vinkvänligare fordon finns inte, utom möjligen MC
;)/Åke
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hälsa bakom ratten?

Vi hälsar på alla Husbilar och dom flesta hälsar tillbaka. Har dom HBKmärket känner vi ännu större samhörighet. Armen åker upp reflexmässigt. Vid några tillfällen har vi vinkat åt firmabilar som sett ut som husbil på håll.

Kerstin & Sven-Åke
 
Toppen