• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gungig husbil

patentgunnar

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3421
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har en Pilote Explorateur G733 FJ som är byggd på ett Mercedes Sprinter Chassi med totalvikt 3880. Jag tycker att bilen är gungig såväl när jag kör som när vi står stilla. Saknar stödben.
Har någon synpunkter på om det är möjligt att vidtaga några stabiliseringsåtgärder ?
Har någon monterat kompletterande luftkuddar bak ? Fungerar det bra i så fall ?
Tacksam för kommentarer.

Hälsningar

Gunnar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gungig husbil

Det finnes et stabiliserings stag som kan monteres på bakaksen, tror det er en del av jobben som Goldschmitt gjør ved montering av luft-kudder. Staget fjerner mesteparten av vaggingen mens luften gir en endret bevegelse i understellet. Begge deler sammen burde gi en stor forbedring.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gungig husbil

Nu på måndag den 12 april har jag tid på verkstad för att montera luftfjädring (utan stag). Vi får se hur körstabiliteten påverkas.
aake
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Gungig husbil

Jag har pratat med verkstan om byte av stötdämpare. Trott jag blivit "yrslig", men det händer bara vid insteg i husbilen. Undrar om man kan stadga bilen på en sida? För när jag "hoppar" i förarstolen händer inget.
Får prata mera med verkstadskille vad som måste/kan göras.

+17 grader kl 21 i sydvästra hörnet av Portugal. Inte illa alls!
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Gungig husbil

Vet inte om det kan ha någon betydelse på årsmodell, men luftkuddar och dubbelverkande stötdämpare gjorde underverk på den Mercedes Sprint -03 som jag bytte på, hör gärna av dig så kan jag ge mer detaljer.
Ulf
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gungig husbil

Savermans
Hej! 2003 är årgången även på mitt sprinterchassie. Luftkuddar till fjädringen har jag alltså beställt hem till i morgon, men dubbelverkande stötdämpare har jag inte hört talas om. Även jag vill gärna ta del av de ytterligare detaljer du sitter inne på, men min bilverkstad vet kanske besked?
Mvh
aake
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Gungig husbil

Dämparen jobbar åt båda håll, inte som standarddämparen bara åt ett håll. Jag köpte dem från Karnag i Täby, tyvärr så finns dessa inte till alla bilar, men till mercedesen fungerar de bra.
Ulf
 

patentgunnar

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3421
Medlemskap
2024
Sv: Gungig husbil

Hej och tack för kommentarer. Jag talade idag med en Mercedesverkstad. De var klart negativa till möjligheterna att göra något och påpekade också att det kan finnas problem med att göra modifieringar eftersom nyare bilar har ett Europagodkännande som inte tillåter vissa slags modifieringar. Har någon närmare info om detta ?
Jag tänker ta kontakt med Karnag och höra vad de säger.

Gunnar
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Gungig husbil

Min bror har monterat karnag luftkuddar på sin sprinter. Så nu är den lika stadig som min Fiat;) Bilprovningen har inte haft några synpunkter. Men det behöver ju inte betyda att det är godkänt, Dom kan ju ha missat eller set mellan fingrarna.

bosse b
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Gungig husbil

Du har ju även en del svikt i däcken beroende på vad du har för lufttryck samt vad du har för bärighet i däcket , kolla vad det är som sviktar genon att du tittar ex. på hjulet/hjulhuset när någon rumlar runt i husbilen .
 

patentgunnar

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3421
Medlemskap
2024
Sv: Gungig husbil

Hej.
Har nu beställt kompletterande luftfjädring och nya stötdämpare ( Karnag ) som jag får monterade på mitt Sprinter 318 2009 chassi om någon vecka. Återkommer med en rapport över hur husbilen beter sig därefter.

Gunnar​
 
Toppen