• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gummilist till takluckan

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Det har varit lite dragit genom takluckan i helgen och vid dagen tvätt konstaterade jag problemet - nästan halva yttre gummilisten fattas. Kan man möjligen köpa denna typ av gummilist online någonstans?
 

Bilagor

  • IMG_0139.jpg
    IMG_0139.jpg
    1,1 MB · Visningar: 14

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gummilist till takluckan

Eftersom gummilisten verkar vara rakt och snyggt avkapad, kan man misstänka att den varit sådan ända sedan bilen var ny.

I så fall ligger det nära till hands att anta, att luckan ingår i den så kallade säkerhetsventilationen.

Att göra ingrepp i säkerhetsventilationen kan, vilket påpekats i andra trådar, innebära livsfara.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gummilist till takluckan

Helt rätt, men det drar säkert tillräckligt genom husbilen.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Gummilist till takluckan

Listen ska alltså bara gå halvvägs runt luckan? Det som bl.a. händer är att om jag kör med solskyddet fördraget i luckan så blir det sånt tryck på utsidan av solskyddet att det trycks ur sitt spår och deformeras. Har aldrig hört talas om att det ska vara så men då får det givetvis fortsätta vara så.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gummilist till takluckan

Dette var tidligere normalt på svensksålda husbiler, grunnet strengere krav i Sverige enn i EU. Importørene kuttet vekk tetningslister så en fikk de nødvendige ekstra cm2 lufting. Det svenske kravet var dimmensjonert for bruk av spisen uten å åpne vindu, EU kravet er at det skal stå en varning om at en må åpne et vindu når en koker med gasol.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gummilist till takluckan

Listen ska alltså bara gå halvvägs runt luckan? Det som bl.a. händer är att om jag kör med solskyddet fördraget i luckan så blir det sånt tryck på utsidan av solskyddet att det trycks ur sitt spår och deformeras. Har aldrig hört talas om att det ska vara så men då får det givetvis fortsätta vara så.

Så här skriver t.ex. Carthago i sin instruktionsbok:

"Under färd ska takfönstret vara stängt och myggnät/gardin fråndragna."

Måhända finns det en liknande skrivning i din instruktionsbok?
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Gummilist till takluckan

Tror inte det. Hämtade instruktionsboken tre veckor innan jag hämtade bilen så jag kan det mesta utantill :) Uppenbarligen behövs det i alla fall. Ett litet tillägg, detta forum är en fantastisk informationskälla :msn_thumbup:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Gummilist till takluckan

Det har varit lite dragit genom takluckan i helgen och vid dagen tvätt konstaterade jag problemet - nästan halva yttre gummilisten fattas. Kan man möjligen köpa denna typ av gummilist online någonstans?
HaHa denna lösning av husbilsbyggaren förundrade mig redan 2007 när jag körde första resan i Norge o Hustrun klagade på drag. Eftersom min bil är godkänd för 6 pers o vi är ALDRIG fler än 2 plus en liten Vovve så införskaffades en list av Luckleverantören i vårt fall Heiki.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gummilist till takluckan

När du så småningom säljer bilen vidare, kanske till en 4-barnsfamilj (bilen är ju godkänd för 6 personer), vilket alternativ väljer du då för att ha gott samvete:

1) Återställer säkerhetsventilationen till ursprungligt skick?

2) Informerar köparen om att du gjort ett allvarligt ingrepp i säkerhetsventilationen?

3) Gör inget av ovanstående?
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Gummilist till takluckan

Sätt dit en hel tätlist och montera en Elektroluxventil i taket istället.
Elektroluxventilen ger endast sug ut när det blåser på den eller du kör bilen.
Beroende på vilka luftintag som finns kan det så klart bli drag därifrån men sitter man framme vid färd lär luften komma in genom bilen värme/ventilationssystem som ju går att reglera.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Gummilist till takluckan

När vi importerade vår första husbil 2008 fick jag montera in 2 extra elektrolux ventiler för att klara de svenska kraven. Tyckte det var rätt komiskt då det var en helbilsgodkänd Rimor från 2005.

Året efter plockades den svenska särregeln bort. Antar att det ansågs som handelshinder.
 
Toppen