• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gula tyska registreringsskyltar

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Hej!
Ja det fick jag erfara för en månad sedan, 1200:- i böter och hur gör man sen då? Man får ju inte åka vidare.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Endast skyltar med röd kant är tillåtna utanför Tyskland:D
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Hej

Köra med gula skyltar gör man väl av ren snålhet för de röda är dyrare.
Eftersom de gula inte gäller utanför Tyskland så gälller ju inte heller trafik-försäkringen som man för i samband med registreringe

Ingmar
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Röris

Jag vet inte om du läst texten som jag länkade till. Där står i slutet att enligt en internationell överrenskommelse så gäller trafikförsäkringen utanför Tyskland även på den gula skylten.
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Hej

Jo då. Men jag skrev" trafik-försäkringen som man får i samband med registreringen" och när du köper RÄTT skylt och registrering ingår försäkring som också står i länken och då är min slutsats att köper man inte rätt skylt så är det väl inte säkert att man tecknar någon försäkring då denna inte är knuten till skylten.

Ingmar
 

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Hej Mr Besservisser-röris!

Enligt vad jag erfar är det tvång på försäkring i samband med köp av skyltarna i Tyskland dvs. i och med att du köper skyltarna är du tvungen att teckna en gällande försäkring.
I mitt fall nyligen blev jag vilseledd av den tyska tjnstemannen att köpa "gula" skyltar (synd att jag inte visste att jag kunnat kontakta dig som vet).
Vad beträffar snålhet så får det stå för dig, jag inte det, det skiljer bara omkr. en tusenlapp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Jag köpte en bil i Tyskland 2010, då gällde de gula inte i Danmark, men i Sverige.
Jag tog de röda.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Bra att gula skyltar gäller numera.
Har faktiskt "syndat" vid två tillfällen med just gula skyltar, och det var vid köp i Berlin. Där fick man gula resp röda skyltar på olika myndigheter så chansningen klarade sig.:rolleyes:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Det skiljer ju ett par tusen om jag inte kommer ihåg fel. Roligare att köpa öl för pengarna :D
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gula tyska registreringsskyltar

Hämtade en P-bil i början på året. Röda skyltar allt klappat och klart hos bilhandlaren knappt 2.000:- Kr.:)
 
Toppen