• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gsm larm med skalfunktion

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Skall köpa ett gsm larm till hb:n. Det finns säkert flera trådar i ämnet men drar ändå igång en ny eftersom det kommer nya produkter hela tiden. Har kollat på Vikinglarm.se som verkar vettigt prismässigt men hittade nu en sida sakerhetsbutikenab.com som verkar ha en bra produkt till något lägre pris. Båda erbjuder förprogrammering sk redo med TM registrering. Är det samma företag? Kollade också jr alarm i Lindome men skyhöga priser i jämfört med de andra . Finns det ytterligare alternativ? Någon som har bra synpunkter
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Har precis satt in ett Prosafe GPS alarm. JR alarm hade detta precis till mässpris med aningen lägre installationspris samt med två fjärrkontroller. Bägge dörrar är larmade, alla luckor är larmade. Har möjlighet att styra det via mobil/dator, får larm till mobil samt kan larma bilen med skalskydd, fullständigt larm och spåra bilen via GPS. Sedan får man "på köpet" också möjlighet att se batterispänning samt temperatur. Väldigt nöjd med detta. Ger X antal hundra tusen för bilen, då vill jag också ha ett riktigt pålitligt larm. Men som du säger, finns säkert andra alternativ.
Vid fönster har jag sedan andra billigare varianter som enbart väcker oss eller ger ett ljud ifrån sig om någon obehörig öppnar dessa.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Vi har också Prosafe larm från JR i Lindome - vi håller verkligen med dig - larmet är helt suveränt bra och vi har aldrig haft ett fellarm eller liknande problem med detta larm.

Kan gå in på vår iPhone/iPad och laptop och med hjälp av både kartbild och satellitbild se exakt vart husbilen står parkerad - bra om man inte hittar hem...!

Vid ev. inbrott sänds ett meddelande till våra telefoner och även ett mail informerar om vart tjuvarna har tagit sig in i husbilen - gudskelov har detta inte inträffat ännu !

Nackdel ? Möjligen priset då, men vi tycker def. att denna larmanläggning är värd sitt pris !

Observera också att en del försäkringsbolag (bl.a. Trygg Hansa) kräver att du har en spårsändare monterad i husbilen om husbilens värde överstiger 1 miljon kronor. Detta larm är utrustat med en sådan spårsändare !
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Vi har också ett Prosafe larm i vår bil som vi är mycket nöjda med. Inte ett fellarm sen vi monterade in det 2007, förutom nåt enstaka som vi orsakat själva när vi haft för bråttom ut och glömt stänga av det :twitcy:
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Verkar som ni missuppfattade tråden lite grann. Jr larm är väl bekant men om ni ser min fråga i tråden så var det inte jr larm jag hade frågetecken till. Frågan är om de andra produkterna jag nämner är motsvarande jr larms produkter till en femtedel av kostnaden?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.834
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Jag har Säkerhetsbutikens larm och det går inte att jämföra med riktiga billarm.
Säkerhetsbutiken o Vikinglarm är villalarm och du får programmera om dem när du åker utanför Sverige och återvänder.
Kommer att byta till ett riktigt larm avsett för bilar/båtar med finder när jag hittar ett lämpligt och tiden räcker till.
Men har man inte så höga krav så är de prisvärda och man kan köpa dem ännu billigare på eBay eller Ali eller någon annan Kina site.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Av vilken anledning får du programmera om larmet vid utlandsresa? , om du lägger in +46 på alla nummer som programmeraras funkar det som hemma det gjorde mitt.
Det kan bli onödigt dyrt om man har många fellarm men funkar gör det.

Lars
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Önskar ett larm som larmar innan inbrottet skett. En eller två sensorer som monterades uppe vid taklisten och täcker in hela husbilens sida. Får då inte täcka mer än en meter ut från husbilssidan.
Kommer då någon in i detta enmeters område så skulle ex. Husbilens halvljus inkl bak och sidoljus tändas och någon ljudsignal börja tjuta. Sirenens ljud startar på låg och ökar om inte den obehöriga personen flyttar sig ut från bevakningsområdet.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Det larmet jag har klarar inte +46 utan bara 0046 och det fungerar inte i Sverige.
Håkan,

var har du det ifrån att 0046 före telefonnumret inte fungerar i Sverige? Man måste ta bort nollan i riktnuret så fungerar det utmärkt. Sedan är det en klar fördel att ha exempelvis norskt Telenor kort i larmsändaren. Detta innebär att det alltid blir roaming, vilket gör att alla GSM-nät (det närmaste) kan användas. Detta kommer inte att gälla i Norge, men då kanske man ska byta kort vid dessa resor.

//Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Jag pratar ju om det larm jag har från som inte fungerar med 0046 i Sverige inget annat. Det fungerar i utlandet med 0046.
Håkan,

jag fick känslan av att du pratar om Vikinglarm i huvudsak, men gererellt går det att göra så om jag beskriver. Prova med din mobiltelefon till din hemtelefon så märker du att det går att ringa med dubbelnolla. Så fungerar även Vikninglarm.

Det är alltid bäst att ha ett utlandskort i larmsändaren för att just få roamingfunktionen. Detta ökar säkerheten mångfallt!

//
Bengt
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Önskar ett larm som larmar innan inbrottet skett. En eller två sensorer som monterades uppe vid taklisten och täcker in hela husbilens sida. Får då inte täcka mer än en meter ut från husbilssidan.
Kommer då någon in i detta enmeters område så skulle ex. Husbilens halvljus inkl bak och sidoljus tändas och någon ljudsignal börja tjuta. Sirenens ljud startar på låg och ökar om inte den obehöriga personen flyttar sig ut från bevakningsområdet.


Detta extralarm ser vi mycket sällan på svenskregistrerade husbilar, men i Norge är det mycket vanligt.

Det monteras längst bak på husbilsväggen, nära övergången mellan tak och bakstam och sensorn riktas framåt, och kan antingen användas för att göra sovande uppmärksamma på att någon stryker omkring runt husbilen (med hjälp av en signal eller ett plingande ljud som inte stör omgivningen) alternativt integreras i det ordinarie larmet med en fördröjning på x antal minuter - bestäms av dig själv.

Sensorerna limmas fast på husbilsväggen, så inga hål behöver göras och larmet är då naturligtvis trådlöst !
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Detta extralarm ser vi mycket sällan på svenskregistrerade husbilar, men i Norge är det mycket vanligt.

Det monteras längst bak på husbilsväggen, nära övergången mellan tak och bakstam och sensorn riktas framåt, och kan antingen användas för att göra sovande uppmärksamma på att någon stryker omkring runt husbilen (med hjälp av en signal eller ett plingande ljud som inte stör omgivningen) alternativt integreras i det ordinarie larmet med en fördröjning på x antal minuter - bestäms av dig själv.

Sensorerna limmas fast på husbilsväggen, så inga hål behöver göras och larmet är då naturligtvis trådlöst !
Borttaget

//Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Detta extralarm ser vi mycket sällan på svenskregistrerade husbilar, men i Norge är det mycket vanligt.

Det monteras längst bak på husbilsväggen, nära övergången mellan tak och bakstam och sensorn riktas framåt, och kan antingen användas för att göra sovande uppmärksamma på att någon stryker omkring runt husbilen (med hjälp av en signal eller ett plingande ljud som inte stör omgivningen) alternativt integreras i det ordinarie larmet med en fördröjning på x antal minuter - bestäms av dig själv.

Sensorerna limmas fast på husbilsväggen, så inga hål behöver göras och larmet är då naturligtvis trådlöst !

Vad heter larmet eller har du var man kan köpa det
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Gsm larm med skalfunktion

Vad heter larmet eller har du var man kan köpa det


Beklagar att du fått vänta på svar - det är ju det här med minnet...

Detta "larm i larmet" är ett tillbehör till larmet NX5 och beställes hos de företag som är återförsäljare av detta larm.

En norsk hemsida kan kanske vara till hjälp för lite mer info:
Hjem

Bosses och Gerds husbilsresor
 
Toppen