• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gruppköp LiFePO4 100Ah

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Är det någon mer som är intresserad av ett 100 Ah Lithium batteri. I så fall kan vi kanske slå oss ihop så blir frakten billigare.
Jag har fått ett pris på US$ 250 + frakt för detta batteri:
Mycket att läsa långt ner på sidan.
Sedan vet man inte hur det går med tull och moms men det blir fortfarande billigt.
De skickas med järnväg så det tar ca en månad tills de är framme.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Dimension 330*173*220mm.
Batteriets höjd kan bli ett problem. I min husbil där bodelsbatterierna sitter under passagerarstolen är max höjd för batteriet 190mm. Man kan ju i och för sig montera ett LiFePO4 liggande om det passar bättre i utrymmet.
 
F

F.d. 22252

Guest
10A kan man ladda ett lipo med som är stort nog att ha i fickan, fördelen med life är ju att den kan ladda så mycket generatorn kan ge. Den siffran är nästan sämre en motsvarande blybatteri. Verkar fattas en nolla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här måste jag ge ett råd till de som går i köptankar av ett LFP drop-in batteri.

Köp inte första billiga kinabatteri, utan att exakt veta vad det innehåller.
Tyvärr är detta som att köpa grisen i säcken.
Det kryllar av dåligt byggda, med rena skräpkomponenter i, på nätet.
Betänkt att batteriet ska leverera i många år.
Självklart finns det bra byggen billigt på nätet, det svåra är att finna dem.
Jag har dock inte funnit något under 5000-6000kr ännu.

Jag anser att ett drop-in LFP, (för att funka bra som bobatteri) bör ha dessa minimikrav:
- klara 1C urladdning kontinuerligt
- klara 0,3-0,5C laddning
- ha lågtemp.kontroll som stoppar laddning vid minusgrader i batteriet.
- en utförlig specifikation.
- bra referenser
ett + ifall det har bms med övervakning via blåtand

Sen ifall ett batteri är billigt är jättesvårt att sia om innan testning.

Edit: jag vill absolut inte dissa batteriet ovan, utan bara sända en tankeställare rent generellt gällande LFP
 
Senast ändrad:

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jag håller precis på att testa mitt hemmabygge med 90Ah kina celler. På min Fiat Eu 6 (Som knappt laddade standardbatteriet) så laddar den med 56A om batteriet är nere på 11v så det är inte säkert att man klarar sig med 50A.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag håller precis på att testa mitt hemmabygge med 90Ah kina celler. På min Fiat Eu 6 (Som knappt laddade standardbatteriet) så laddar den med 56A om batteriet är nere på 11v så det är inte säkert att man klarar sig med 50A.

Ifall batterit uppfyller alla önskemål förutom laddningen, så kan man lösa detta med en DC/DC laddare före batteriet.

Kom att tänka på en annan sak också, många har, eller vill ha en relativt kraftig inverter också.
Har man det redan idag, och vill byta till LFP batteri, så kolla upp att det tänkta batteriet kan leverera den högre strömmen, det kan behövas 2st LFP för att klara av detta.
Hör redan om fall där man bytt från bly/syra till LFP dropin, och där det inbyggda bms'et stänger ner batteriet vid för hög ström till invertern, sen kan det vara mer eller mindre omständigt att starta om batteriet igen.
Så kolla alltid att ett nytt batteri klarar arbetsuppgiften i husbilen :)
 
Toppen