• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grupp för Soloåkare som vill till solen

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Hej.
Du som planerar att åka till solen och är nybörjare, här finns gruppen som
vi kan fråga vad som helt, finns inga dumma frågor..

Gå med i gruppen, ställ frågor eller ge goda råd.

 

Cary

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
35224
Medlemskap
2024
Nybörjare och ensamstående som nyligen köpt en Hymer B778SL 2015 och tänker åka söderut nu i början av December. Det blir från Halmstad via Öresundsbron och Rödby-Puttgarden till Moseldalen (Koblenz-Trier) vidare till Spanien och Valencia för att fira nyår sedan vidare till Portugal och camping Praia de Armacao de Pera där jag tänker stanna 5-6 veckor. Hemresan blir kusten Portugal med Lissabon, Porto, Bilbao, Biarritz. Kanske även Normandie och så måste jag hälsa på min dotter som bor i Paris.
Planerat att vara tillbaka i Sverige i April 2023.
Jag är pensionär och har all tid i världen och tänker undvika betalvägar men undrar om man behöver någon box (gobox) som krävs i vissa länder och som man laddar med pengar.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Tack Pelle för informationen. Jag hade inte en aning om detta.
Vi har åkt 11 år i Portugal och aldrig skaffat box och heller aldrig kört fel och hamnat på motorväg! Kör inte förbi stenstaden Monsanto på hemvägen i norra Portugal.
 

Cary

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
35224
Medlemskap
2024
Jag hade tänkt att parkera husbilen på camping 4-6 veckor och sedan använda min Honda SH150 scooter att köra med för att upptäcka Algarve kusten. Smidigt och lätt att åka och handla och lätt som en plätt med parkering.
 

Nall1

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Malmö
HBK-Nr
25519
Medlemskap
2024
Tog samma väg våren 2018. Portugal är enligt min uppfattning underskattat som resmål. Vänliga och överseende mot turister, lägre kostnad och bra klimat. Ta det lugnt genom Portugal och längs norra Spanien. Se gärna min blogg husbilsluffarna.wordpress.com för lite tips. Vi parkerade på Ikeas parkering och andra parkeringar i och omkring Lissabon. Låg kriminalitet till skillnad mot Sverige och några andra länder.
 
Toppen