• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grovt djurplågeri i Kina

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Det här är vidrigt. Det här är för djävligt. Men djurens levnadsvillkor blir sällan bättre än människornas. Så här har vi som konsumenter ett stort ansvar. Ett ansvar vi oftast duckar för. Vi vill bara handla billigt. Hur tror vi exempelvis att GeKås varor kan vara så mycket billigare än andras? Inte fan är det pga människors eller djurs lika värde! Det är bland annat pga förhållande som visas i filmen!

Sedan blir jag beklämd över generaliseringen i ditt inlägg Jaktfalken. Ser den som ett hån mot asiatiska människor. Är det så du menar är det nästan lika vidrigt.

:-/<rister
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Bra skrivet Krinil! Det som är ganska förbluffande är att i vår del av världen kan man inte se att det faktiskt är vi själva som egentligen är skuld till detta. Javisst, vi kan ge oss på kineserna och anklaga dom, men dom producerar ju bara det vi här uppe vill ha....och gladeligen köper....
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Varor från Kina finns överallt . Då det gäller Gekås så köper dom restpartier,stora upplagor av en vara . Har själv jobbat åt ett företag som säljer till Gekås och det är ju så att om en normalkund köper t ex 48 st av en produkt så köper Gekås 4800 då förstår alla att Gekås får ett bättre pris .Jämförbart med om vi går in till en husbilshandlare och köper 1 bil eller om vi vill ha 10 bilar så blir ju priset ett annat ./ Sevallbo
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Det här är vidrigt. Det här är för djävligt. Men djurens levnadsvillkor blir sällan bättre än människornas. Så här har vi som konsumenter ett stort ansvar. Ett ansvar vi oftast duckar för. Vi vill bara handla billigt. Hur tror vi exempelvis att GeKås varor kan vara så mycket billigare än andras? Inte fan är det pga människors eller djurs lika värde! Det är bland annat pga förhållande som visas i filmen!

Sedan blir jag beklämd över generaliseringen i ditt inlägg Jaktfalken. Ser den som ett hån mot asiatiska människor. Är det så du menar är det nästan lika vidrigt.

:-/<rister
Att flå kaniner och hundar levande hör nog till det vidrigaste dom flesta kan tänka sig och att då reagera med överord är nog bara ett tecken på frustration. Det är dom som reagerar och försöker göra något som är värda respekt enl. mitt förmenande.
Åke
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

För att ta fram en bra husbil krävs forskning och utveckling inom en rad områden;
motorn, däcken, karossen, drivmedlet, drivsystem, krocktester etc och alla de bekvämlighetsfasciliteter som en husbil innehåller. Husbilen ska sedan färdas på vägar av olika slag. Det krävs forskning och utveckling kring asfaltbeläggning etc. för vi ska naturligtvis räknas in i den ökande trafiken på våra vägar.

Ja det var bara ett axplock kring den forskning och utveckling som förevarit och sker före våra besök hos olika husbilsförsäljare. Det är sen inte svårt att förstå vilken påverkan på miljön allt detta för med sig och då har jag inte ens nämnt avgaserna under våra körning kors och tvärs i Sverige och i Europa och såsmåningom ska husbilen skrotas med vad det innebär avseende miljöpåverkan.

Husbilen är en relativt ny företeelse i vårt samhälle....en ny pryl...vars produktion, framförande etc ska adderas till miljöpåverkan. Hade man varit en sann miljövän...så hade man inte behövt skaffa sig denna pryl, men andra överväganden styrde oss vid anskaffandet av vår husbil.

Tid till eftertanke? Jag menar då inte (i detta inlägg) huruvida vi gjort rätt eller fel att skaffa husbil utan....

Är det så att vi gärna letar fel på andra, men glömmer bort eget handlande och agerande där vi utan svårighet finner godtagbara och legitima skäl till vårt handlande.

Själv är jag fullt medveten om att jag, med inköpet av min husbil och med alla de produktionsled jag nämnt..... fortsätter bidraga till försämrad miljö.

Jag inser först nu...då jag läser trådrubriken...att detta kanske inte hörde hemma i denna tråd, sorry
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Nu är det ju så att man faktiskt inte har så stora möjligheter att påverka genom valet av olika husbilar vid köp. Alla komponenter, och det är många, kommer från massvis med olika ställen, säkert många som är tillverkade i ovan nämnda länder.

Håller med dig i sak att om man ska gå till ytterligheterna så ska man naturligtvis inte köra husbil alls. Men vad jag avsåg var alla de betydligt enklare sätten att påverka och göra skillnad.

Du kan på ett enkelt sätt påverka genom den maten du köper. Här är det väldigt enkelt att bojkotta mat som är producerad under förhållanden som påverkar människor, djur och miljö negativt. Utbudet av KRAV-certifierade och Fair-Trade (Rättvisemärkta) livsmedel är relativt stort i Sverige.

Du kan på ett enkelt sätt påverka genom de kläder du köper. Det finns en enorm mängd med begagnade och dessutom billiga kläder på loppmarknader, Röda Korset, Blocket, you name it...Det finns också kläder som är tillverkade utan kemiska tillsatser, utan att något djur fått lida och utan att människor och miljö har blivit negativt påverkade i tillverkningsprocessen.

Vad jag menar är att vi alla kan börja med att ta dessa enkla steg till en bättre miljö. Ju fler vi är som gör det, desto mer gör vi skillnad.

Jag tror vi har långt tills den dagen vi kan köpa en bil som är byggd av komponenter som är tillverkade under bra förhållanden. Men istället för att sikta mot det högsta målet som ju för oss alla är ogenomförbart, och därmed fpå de som kör husbil att känna sig skuldbelagda, är det mycket bättre att lära människorna att börja med de små detaljerna som alla kan klara av, och faktsiskt ändå bidragit till en mer hållbar livsstil.

Sen vill jag verkligen slå ett slag för det begagnade. Jag har köpt nästan alla mina fotogrejer second hand. Köper även kläder och leksaker till barnen på bl.a. Blocket, Erikshjälpen m.m.

Ludde
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Nja Ludde,

Jag håller med dig om en del men inte allt. Jag preciserar.

Det är så att vi husbilsägare bidrar till miljöpåverkan på ett avsevärt sätt (varför...se mitt tidigare inlägg) vare sig vi vill erkänna det eller ej och det vore oerhört enkelt att undvika det för oss...om vi ville..eller hur?

En del hittar gärna anledningar till att kanske döva sitt samvete som t.ex. ....jag köper kravmärkt mjölk...jag köper begagnade kläder etc. Möjligen inget fel med det, MEN det kommer aldrig att jämna ut miljöförstörelsekvoten....dvs dessa inköp jämfört med vad bilen ställer till med... från idé till skrotning.

För mig är det enkelt att förstå, bilar förstör miljön på ett avsevärt sätt, men det är svårare att förstå att trots denna insikt så fortsätter jag av någon märklig anledning att köra runt med min husbil....och inte skäms jag heller.

Kravmärkt ekomjölk står på mitt matbord varje dag. Jag ska dock erkänna att det gör den för jag tycker den är god. Köpa begagnade kläder gör jag inte. Däremot skänker jag bort mina begagnade kläder till dem som behöver dem.

Jag är fullständigt medveten om att den dag jag går i graven så har jag bidragit till att försämra miljön mer än jag förbättrat den. Min kvot är minus och så länge den är minus så har jag ju inte bidragit till en bättre miljö.

Är möjligen din kvot plus?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Jag kan aldrig veta vad "min kvot" är eftersom det jag gör kan jag ju alltid göra bättre än det jag gör nu, alltså är det alltid minus om man räknar som du.

Men istället för att ta bilen till mitt dagliga arbete så cyklar jag, ca 1 mil om dagen. Husbil åker vi några veckor om året, företrädesvis i Sverige. Undviker bilresor i onödan eftersom jag vet att det är en stor belastning på miljön.

Och faktum är att om jag undviker att konsumera så mycket så påverkar jag faktiskt indirekt utsläppen; det som tillverkas långt bort i Kina ska ju transporteras hit också. Jag anser absolut att mitt vardagsbeteende har stor påverkan av miljön!

Jag tror fortfarande på att börja med att få folk att förändra sin vardag. De små enkla sakerna som du menar inte har så stor betydelse. Ju fler vi är som gör det desto större effekt. Att förändra folks vanor vad beträffar semester, som kanske är det mest heliga för många under ett arbetsliv är betydligt svårare.

Jag anser att det beteende man har i vardagen, alltså större delen av året är viktigare än det man gör några enstaka veckor på ett år.

Och börjar man med detta är det mycket enklare att sedan fortsätta med att förändra det som kanske är svårare som resevanor m.m.

Ett exempel:

Om alla mjölkköpare i Sverige handlade eko-mjölk istället för vanlig mjölk en gång i månaden skulle det förmodligen innebära att all ekomjölken som finns i butikerna inte skulle räcka. Alltså för var och en så skulle det inte innebära en någon större uppoffring, möjligen de som har det oerhört knapert skulle kanske behöva skippa chipsen eller läsken nån gång i veckan för att ha råd med de extra kronorna som ekomjölken kostar. Men tillsammans så skulle vi alltså i princip tömma hyllorna i butikerna. Stor effekt med små uppoffringar - tack vare att vi är många.

Jag tror att det är där vi måste börja. Förändra vår vardag. Sen kan vi gå vidare med att förändra vårt beteendemönster även på semestern och fritiden. Men först måste en medvetenhet och ett ansvar för att göra detta växa fram ur befolkningen. Det tar tid att förändra och det behöver göras i små men många steg.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Och en sak till, jag dövar inte något samvete med att köpa ekologisk mat, det får stå för dig. Däremot vet jag att jag bidrar till en bättre miljö och hälsa för både mig själv och andra människor.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Och en sak till, jag dövar inte något samvete med att köpa ekologisk mat, det får stå för dig. Däremot vet jag att jag bidrar till en bättre miljö och hälsa för både mig själv och andra människor.

Okey, jag förstår hur du tänker. Själv är jag övertygad om att vi och några generationer till kommer att vara fast i vårt konsumtionssamhälle vare sig vi vill eller ej och hur pessimistiskt det än låter. Krafter vi inte kan påverka. Mycket tyder på att "små" hedervärda insatser tyvärr inte ändrar på det. Frågan är vad det till slut får det hela att vända...om det någonsin gör det. Problemen är betydligt större än att välja rätt mat till matbordet.

Men en sak förstår jag...att köpa en husbil...även om den mest skulle stå still...gör att åtminstonne jag känner en uppförsbacke i miljödiskussionen även om jag skulle ha kravmärkt mat på matbordet. Det påminner lite om miljöpolitikern som pläderade i riksdagen för sina miljöideer, men som samtidigt åkte taxi varje dag trots gå- och cykelavstånd.

Tack för diskussionen, tror inte vi kommer längre än så.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Tråden handlade om djurplågeriet i Kina. Jag svarade med en uppmaning att bojkotta köp av varor från detta land eftersom landet inte har en lagstiftning som värnar om människor, djur och miljö. Jag tyckte att så länge vi i västvärlden fortsätter med storkonsumtion så stöttar vi dessa länder.
Att en uppmaning om mindre konsumtion och miljövänligare vardag hos varje enskild individ i västvärlden inte skulle vara av någon betydelse får stå för dig. Jag fortsätter att kämpa för en bättre miljö med de medel och möjligheter som jag kan åstadkomma.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Tråden handlade om djurplågeriet i Kina. Jag svarade med en uppmaning att bojkotta köp av varor från detta land eftersom landet inte har en lagstiftning som värnar om människor, djur och miljö. Jag tyckte att så länge vi i västvärlden fortsätter med storkonsumtion så stöttar vi dessa länder.
Att en uppmaning om mindre konsumtion och miljövänligare vardag hos varje enskild individ i västvärlden inte skulle vara av någon betydelse får stå för dig. Jag fortsätter att kämpa för en bättre miljö med de medel och möjligheter som jag kan åstadkomma.

Att du tolkar vad som är av betydelse för mig och dessutom på en felaktigt sätt...lämnar jag utan vidare kommentarer.
Ja, tråden handlar om det vidriga djurplågeriet och att det är vidrigt håller jag och sannolikt alla läsare med om. Inte svårt att få gehör för det. Mina inlägg handlade om dubbelmoralen och det har alltid varit svårare att vinna gehör i en sådan diskussion..
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Ja, det är inte lätt att vinna gehör genom att anklaga de som aktivt gör något för miljön för dubbelmoralister.

En dubbelmoralist är en person som inte lever upp till de moralprinciper denne uppmanar andra att följa.

Alltså pratar väl om miljön men gör inget själv åt problemet.

I Wikipedia står det så här:

"Dubbelmoral är en informell beteckning på att förespråka andra moraliska principer än de man tillämpar i sitt eget liv.
"

Jag har inte uppmanat någon att sluta åka husbil. Däremot har jag uppmanat och gett små enkla tips på hur man kan göra för att leva miljövänligare. Och det lever jag själv efter.

Vi har med andra ord helt olika syn på vad som avses med ordet dubbelmoral.

Kanske inte har någon betydelse om det bara är jag i hela Sverige som sopsorterar, köper ekologiska livsmedel, cyklar till jobbet istället för att köra bil, alltid kollar om det finns begagnat före jag köper nytt, använder minimalt med kemikalier i tvätt och städning av hemmet (och husbilen), lär barnen att inte ta mer mat på tallriken än vad de orkar äta upp, planerar mina inköp för att undvika onödiga resor, samåker med andra till barnens träningar o.s.v, men om vi plötsligt är 4 miljoner människor som gör denna lilla uppoffring i vardagen, ja då gör vi ju en enorm insats för vår hälsa och miljö som inte bara påverkar oss själva utan även de på andra sidan jordklotet!

Jag anser att vi måste börja med att förändra vårt beteende i vardagen, det som är relativt enkelt att ändra på (för de allra flesta av oss). Därefter ska vi givetvis fortsätta med att få till förändringar vad beträffar utsläppen från bland annat fritidsfordonen. Men vi kan inte komma dithän utan att vi även lever miljövänligt i vår vardag. Hur ska u-länderna förstå att det inte är bra för vår moder jord att släppa ut alla dessa kemikalier när vi hela tiden köper alla dessa miljontals produkter som används och konsumeras dagligen? Jo genom minskad efterfrågan på de farliga produkterna och ökad efterfrågan på de produkter som inte skadar miljö, djur och människor vid tillverkning och transport till konsument!

/Ludde
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

äsch Ludde, du väljer att avsiktligt misstolka..., varför vet jag inte....orkade inte ens läsa hela ditt gensvar då du tenderar att bli aggresiv i din plädering.
Jag har i mina inlägg pratat om "oss" som dubbelmoralister....inte om dig,
men du tycks ta åt dig och det brukar betyda att man träffat en öm tå.
Jag lägger ner denna diskussion nu...fortfarande med vetskapen om att åtminstonne jag tillhör dubbelmoralisterna...som de flesta av oss i västvärlden. Självinsikt brukar betyda att det finns hopp.
:)
Ha en bra dag...och som sagt tack för diskussionen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Kan berätta en historia i ämnet miljötänk om Jappe tillåter en utsvängning av tråden!

Min mor var född 1942. Hon växte upp i en tid då man började konsumera, använde DDT, Asbets, Kreosot med mera. Man eldade med olja så det stod härliga till och ni vet säkert resten.

I början på sjuttiotalet, när hon var i trettioårsåldern, började hon läsa utländsk litteratur om miljö och miljöförstörning då det inte fanns så mycket att läsa på svenska. Och fem år senare bestämde hon sig för att bygga ett nytt hus till sig och oss barn (hon var alltså ensamstående). Hon ritade huset själv och konstruerade en massa uppfinningar för att spara energi. Huset stod till slut färdigt 1977 men då hade hon i flera år fått kämpa, dessutom som ensam kvinna, mot myndigheterna som ansåg att hon var en idiot eftersom hon i huset hade planerat följande:

* Vedspis i köket eftersom vi hade tillgång till ved (byggnadsnämdens egna ord om detta var att det var 1800-tal att ha vedspis och att hon inte följde standarden för hur ett kök ska se ut)

* Braskamin i källaren som också var egen konstruktion med en massa rör inne i eldstaden som skulle leda värmen ut i rummet (på den tiden var det ju öppna spisar som gällde, braskamin var knappt uppfunnen) Nämden tyckte detta var att förstöra gillestugan syfte som mysrum.

* Värmepump (fick beställas från USA då det lilla utbudet som fanns här i Sverige inte hade någon större verkningsgrad)

* Multrum istället för vattentoalett. Här var det tvärstopp från Miljö och Hälsoskyddsnämden. Dels var det hygienen, hon var ju ansvarig för oss barn och vår hälsa och detta var ju som att kliva tillbaka till sekelskiftet och vi kunde bli "allvarligt skadade av bristande hygienmöjligheter". Dessutom var det inte tillåtet att bygga ett nytt hus utan WC. Så det tog flera år att få igenom tillståndet till multrummet och detta försenade bygget allra värst. Detta fungerade sedemera alldeles utmärkt och jorden blev väldigt fin från multrummet!

* Återvinning av värmen från BDT-vatten genom en stor dubbelmantlad rostfri behållare som hon hade lyckats få tag på hos Arla, den hade använts till att kyla mjölk med. Den installerades i källaren. I manteln leddes vattnet in (från vår djupborrade brunn) som sedan skulle gå till varmvattenberedaren. Från att vattnet var 4 grader från brunnen höll det istället 14 grader när det leddes in i varmvattenberedaren efter att vattnet hade passerat genom den dubbelmantlade cisternen. Allt BDT-vatten (bad, tvätt och duschvatten) gick först ner i citernen före det leddes ut i infiltrationen.

* Uppvärmning av inkommande tilluft för ventilation. Under källargrunden låg en slinga med rör för inkommande tilluft. Denna slinga värmde upp luften med ca 10 grader. Fungerade dessutom som en effektiv AC på sommaren då inkommande tilluft istället var svalare.

* 35 cm isolering istället för de 15 som var standard på den tiden

* Enbart naturmaterial i huset, trä, klinker m.m. Inga plastmattor, inga tapeter av vinyl eller pvc. Tapeterna fick specialbeställas då utbudet av pvc-fria tapeter var dåligt på den tiden.

* Endast linoljefärger och slamfärg. Målarna vägrade måla med linoljefärgen eftersom den var jobbig att stryka ut. Hon tog över penseln och gjorde jobbet själv.

* Sopsortering av alla sopor och befriellse från kommunal sophämtning. Denna process pågick i flera år efter att huset var klart. Vi sorterade alla våra sopor. Hon undvek också att köpa varor i svårsorterade förpackningar. Kattmatsburkar lades i blöt för att lösa upp etiketten, sedan plattades burkarna till så de tog liten plats. En gång om året körde vi till soptippen med en säck plåt, en säck aluminium, en liten säck med mjuk plast, en säck med hård plast, glas, batterier och glödlampor för sig o.s.v. På tippen gapskrattade dom åt henne och tömde ihop allt vi hade sorterat i en enda hög med ett hånflin på läpparna inför oss. Hon sa bara till oss: "-Bry er inte om dom, vi gör rätt, dom kommer att förstå en dag i framtiden."
Och vi fortsatte att sortera, sopbilen kom en gång i veckan och hämtade en tom säck i soptunnan och bytte den mot en ny. Till slut gav dom sig och vi blev avgiftsfria. :yes:

Detta är bara några av de idéer och uppfinningar som hon konstruerade för en hållbar livsstil för vår familj.

Det som är mest intressant är att i slutet på 70-talet började flera både lokala och nationella tidningar intressera sig för hennes bygge. Reportage skrevs och plötsligt så vaknade både Byggnadsnämd och andra tjänstemän och lokala politiker till. De hörde av sig och ville gärna ha visningar av huset och alla uppfinningar för entreprenörer och andra enskilda inom byggbranchen...givetvis så var inte stolthet det viktiga för henne, kunde hon sprida kunskap och information om miljötänkande så gjorde hon gärna det. Och de blev alltid bjudna på hembakt från vedspisen...för att senare nyttja få nyttja multrumstoan!:twitcy:

Vad jag vill säga med detta (kanske lite väl långa inlägg) är att även om man kan tycka att det lilla jag gör som enskild människa inte har någon betydelse för miljön så är det fel, det har visst betydelse, det visade hon mig inte bara genom ord utan i handling! Och även om jag står ensam att göra det idag, så kommer så småningom mina barn att göra det, kanske fler i min bekantskapskrets o.s.v. Som ringar på vattnet.

Så ni som försöker leva en miljövänlig vardag, fortsätt med det, en dag kommer resten också att förstå....:yes:

/Ludde
 
Toppen