• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grovt djurplågeri i Kina

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Jag klarade inte av att se hela filmen. Vidrigt!

Undvik att handla varor som är tillverkade i länder där man inte har en lagstiftning som värnar om miljön och människors och djurs hälsa.

Detta är bara ett exempel i raden av fruktansvärda förhållanden som djuren och människorna är utsatta för. Ni har väl inte glömt de Indiska matt-färgarna. De som gick omkring i färgbaden med bara ben...tro inte annat än att det fortfarande pågår. Men vi som älskar att konsumera här uppe i den här delen av världen glömmer fort...och fortsätter handla som om inget hade hänt...

Gekås är en populär butik. Billigt ska det vara, då handlar folk som galningar. Tro inte annat än att det mesta som säljs i affären är producerat i de mest fattiga länderna på klotet. Och det är vår arma jord, fattiga männskor och oskyddade djur som får betala priset för vår köphunger och jakten på det billigaste...

Jag hoppas att de här filmerna och rapporterna kanske får folk att tänka till lite mer ordentligt den här gången, och att minnet förbättras i fortsättningen.

/Ludde
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Jag tycker som er andra. Det är bra att det finns folk som letar fram sådana här hemskheter. Jag tycker att djur som föds upp för att tillgodose oss människor skall ha ett behagligt liv fram till den dag då dom slaktas. Även slaktandet skall ske snabbt & smärtfritt. Inget lidande skall förekomma. För ett par år sedan var det Ungern som var på tapeten när man plockade levande gäss & i Australien flådde man bakdelen av levande lamm. Fler avslöjanden från andra länder lär komma. Butikskedjorna skiter fullständigt att deras varor produceras på detta sätt. Att dom vidtar åtgärder mot producenterna beror bara på medias rapporter som väcker avsky hos oss konsumenter. Bojkotta allt som kan tänkas komma från den här typen av verksamhet.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Minns din tidigare tråd Jappe, om Extremt djurplågeri, även det i Kina, där man flådde hundar levande. Lägger en länk dit www.husbilsklubben.se/forums/t36217/
Men vad kan man göra, vi är medlemmar i Djurens rätt, skriver på enkäter, skänker pengar, men vad hjälper det. Bra att du bryr dig!
Åke
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Gekås är en populär butik. Billigt ska det vara, då handlar folk som galningar. Tro inte annat än att det mesta som säljs i affären är producerat i de mest fattiga länderna på klotet. Och det är vår arma jord, fattiga männskor och oskyddade djur som får betala priset för vår köphunger och jakten på det billigaste...

/Ludde

Hej,
Håller med dig om det mesta du skrev, men när det gäller Gekås...har du annan information än den företaget beskriver på sin hemsida

CSR, företagsansvar & miljö - Gekås Ullared

Miljö - Gekås Ullared

Energiförbrukning - Gekås Ullared

Samarbeten & projekt - Gekås Ullared

Vi stödjer SOS Barnbyar - Gekås Ullared

Vår uppförandekod - Gekås Ullared

Jag tycker det ser ut som att Gekås tar större ansvar än de flesta andra företag.
Eller är du av annan uppfattning.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

I mina ögon är GeKås precis lika goda kålsupare som HM, Lindex, Kappahl, Ikea, Hemtex m.fl. Inte förrän någon avslöjar dom så erkänner dom att dom inte har koll. Det begriper väl var och en att ska det vara möjligt att producera så billigt så finns det inga länder med höga etiska krav vad beträffar miljö, människor och djurs hälsa som kan komma ner i sådana produktionskostnader som dessa länder där detta sker.
Man får vad man betalar för. Så är det bara.
Vackra ord har vi hört förr från flera jättar. Jag är fullständigt övertygad om att om någon hade granskat deras produkter finns det med all största säkerhet ett stort antal kemikaliestinna kläder och prylar. Som tusentals arbetare har hanterat utan skydd.
Hade dessa länder haft lika stora krav på utsläpp, arbetarskydd och djurskydd så hade priserna varit nästintill detsamma som svensktillverkat, om det nu finns något svensktillverkat att jämföra med....:wub:

Vi gräver vår egen grav genom att konsumera dessa produkter. Jag går helt enkelt inte på dessa vackra ord som GeKås lägger ut på sin hemsida.

/Ludde
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Ja Ludde, det är fruktansvärt men som du säger; det handlar inte bara om djuren. Det handlar om människor också.På något sätt måste vi inse,alla, att billigt inte alltid är bra. Jag är övertygad om att vi här i "Norden" har mycket att bidra med till andra medmänniskor,länder,samhällen. Var och en på sitt sätt!
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

I mina ögon är GeKås precis lika goda kålsupare som HM, Lindex, Kappahl, Ikea, Hemtex m.fl. ............

/Ludde

Okey, jag förstår hur du resonerar, men såg inga direkta fakta i ditt svar som gör att det finns anledning att peka ut just gekås.... utan enbart ett allmänt tyckande...om att alla stora företag är lika goda kålsupare....och ska därför undvikas....och det står naturligtvis var och en fritt att tycka så. Jag vill nog ha mer än så innan jag ansluter mig till att fördöma just gekås. Nog om det...för min del i alla fall.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Undrar bara...vem vill se detta ?

Ingen vill se sådant men eftersom detta djävulska djurplågeri de facto pågår i Kina och även andra delar av världen, så bör alla upplysas om detta! Engagerar sig tillräckligt många i den här angelägna frågan så kan opinionen påverka dem som sysslar med sådan hantering. Bojkott, köpstopp av angoraull, skriftväxling med affärskontakter i Kina där man ifrågasätter den här hanteringen o.s.v. o.s.v. På alla sätt bör detta uppmärksammans och ju fler som reagerar på sådan här behandling av försvarslösa djur, desto bättre! Kina är också känsligt för negativa beskrivningar av förhållandena i landet och det kan påverka deras affärer med omvärlden.

Att stoppa huvudet i sanden och inte bry sig är fegt och omänskligt, tycker jag!

Jappe
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Ingen vill se sådant men eftersom detta djävulska djurplågeri de facto pågår i Kina och även andra delar av världen, så bör alla upplysas om detta! Engagerar sig tillräckligt många i den här angelägna frågan så kan opinionen påverka dem som sysslar med sådan hantering. Bojkott, köpstopp av angoraull, skriftväxling med affärskontakter i Kina där man ifrågasätter den här hanteringen o.s.v. o.s.v. På alla sätt bör detta uppmärksammans och ju fler som reagerar på sådan här behandling av försvarslösa djur, desto bättre! Kina är också känsligt för negativa beskrivningar av förhållandena i landet och det kan påverka deras affärer med omvärlden.

Att stoppa huvudet i sanden och inte bry sig är fegt och omänskligt, tycker jag!

Jappe

Inte feg har redan varit i kontakt med konsulatet och vill träffa ansvarig snedögd diplomat (käppkines) men dom ville inte släppa in mig skulle gladeligen ställt dom mot väggen men dom märkte väl att jag inte var en snäll och flat svensk. Även varit kontakt med sveriges radio för att göra ett program om dessa människor hur dom ser på empati om det verklige finns och varför dom skrattar och ler fast dom är fasliga.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Kanske inte riktigt vad jag menade Jappe, är helt medveten om att detta är för j...igt o håller med till fullo. Min undran var bara vem orkar/ kan se detta inslag I film ?
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Läser många tips på det här forumet hur man köper både det och andra direkt från Kina ??Sevallbo
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Vi som tycker det här är hel vidrigt kan med all säkerhet inte se färdigt på sådana här filmer.
Fördelen att lägga upp dom på nätet och visa dom i media är att förhoppningsvis dom som tycker "sådär otäckt" ändrar sin åsikt till totalt negativ mot detta. Tvivlar på att man kan se någon positivt med detta efter att ha sett vidrigheterna.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grovt djurplågeri i Kina

Okey, jag förstår hur du resonerar, men såg inga direkta fakta i ditt svar som gör att det finns anledning att peka ut just gekås.... utan enbart ett allmänt tyckande...om att alla stora företag är lika goda kålsupare....och ska därför undvikas....och det står naturligtvis var och en fritt att tycka så. Jag vill nog ha mer än så innan jag ansluter mig till att fördöma just gekås. Nog om det...för min del i alla fall.

Problemet är att så många konsumenter inte är kritiska utan förutsätter att alla dessa multinationella företag är genomärliga eftersom de så snyggt deklarerar sin goda miljöpolicy och affärsetik på sina hemsidor.

Men så snart de blir granskade kommer helt andra uppgifter fram. Den dagen Gekås hamnar under luppen är jag tämligen övertygad om att det mesta av de goda intentionerna på hemsidan bara är luft och fina löften för konsumenternas goda tro.

Råd&Rön - Få matkedjor tar ansvar

Vill man verkligen bidra till en bättre miljö för både människor och djur på vårt klot, så bojkottar man de flesta produkter som är tillverkade i länder där det inte finns en lagstiftning som reglerar människors och djurs rättigheter och vad som får släppas ut i miljön.

Handlar man billigt kan man ju räkna ut med ----- att någonstans i kedjan, förmodligen i början, har en arbetare fått en minimal ersättning för sitt arbete, kanske också blivit utsatt för diverse kemikalier i tillverkningen och miljön har också med största sannolikhet fått ta emot både det ena och det andra....

Råd&Rön - Odling med besk bismak

Ekvationen billigt går bara inte ihop med miljövänligt och producerat med goda arbetsvilkor....
 
Toppen