• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Ground plane" för extern 3G antenn

F

F.d. 28368

Guest
Hoppas kunna få några kloka svar när det gäller "Ground plane" för antenner.

Jag skall prova en extern magnetfotsantenn till mitt 3G-modem, typ kjell.com #30850. Jag tror att denna typ av antenn behöver vara fäst på en metallyta ("Ground plane") för att fungera väl. Och där metallytan skall vara min. 20 cm i diameter.

3gstore.com - 12" Magnetic Mount Antenna

"Ground plane" är vanligtvis inte något problem för magnetfotsantenner när dom sätts på biltaket. Jag skall dock sätta den på en takbox av plast, varvid jag antar att "Ground plane" frågan måste beaktas.

Jag har satt fast solcellspaneler på mina två takboxar, vilka sitter fästa i aluminium-profiler. Framför en solcellspanel sitter en mindre plåtbit som används för att fästa en magnetfot till en WiFi-antenn, typ netonnet.se #135995, som används för att förbättra signalen i WLAN-nät.

Jag är benägen att tro att jag behöver sätta 3G-antennen i mitten på en plåtbit som är minst 20 cm i diameter. Eftersom plåtbiten sitter fastskruvad på aluminium-profilerna till solcellspanelen funderar jag på hur hur detta påverkar "Ground plane".

F

F.d. 55451

Guest
Sv: "Ground plane" för extern 3G antenn

Tidigare tester och slutsatser här i HBK, konstaterar att det finns inte något att få med externa antenner 3 G.
Jag har provat många olika typer av antennen, inklusive ground plane.
Det bästa är 3G-modem i parabol, men inte under körning och på plats du behöver veta vad sändar och var.
Näst bästa och god i praktiken:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/415303

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/415096

Tyvärr - men vill gärna höra om nya prövningar.

PS. Den bästa antennen sitter i MBB modem - det är utformat med stor precision.
En fråga kring att ha den bästa dongle - säljs i en miljon sätt. € € €

Senast redigerad av en moderator:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Det är enklare och ger troligen bättre resultat om du köper en usb-förlängningskabel och lyfter upp modemet en bit över taket med hjälp av en pinne.

F

F.d. 28368

Guest

Tack för svaren. Jag har en "liten plåtis", VW-buss, och det är av olika anledningar inte intressant för mig att sätta USB-modemet ovanför taket. Modemet kommer att sitta inne i bilen och jag vill prova om en extern antenn kan förbättra mottagningen. Det blir därför av betydelse att den externa antennen arbetar på avsett sätt. Därav frågan om "Ground plane".

F

F.d. 28368

Guest

Vid kontakt med Smateq visade det sig att deras magnetfotsantenn skall monteras på en plåtyta, vilken fungerar som "Ground plane". Dom säljer även en annordning med spröt som fungerar som "Ground plane" när magnetfotsantennen inte kan sättas på en plåtyta.

smarteq.se - MiniMag + Sputnik

Jag har förstått det som att aluminium inte fungerar för "Grund plane", varvid jag kan bortse från de aluminium-profiler i vilka jag avser att fästa "Grund plane" plåten av stål. Utifrån informationen från Smarteq verkar mitt antagande riktigt om att stålplåten bör vara minst 20x20 cm, med antennen placerad i mitten. Det blir till att skaffa en plåt och prova.

• Gilla
Reaktioner: SoT
Toppen