Sv: Grillolja i dieseltanken
Hej glada husbilsägare!
Nu måste jag verkligen skriva till er för att reda ut litet med matoljan.
Den matolja som används som bränsle är (WVO=wastevegetable oil) och kan vara soya-raps-palm-majsolja med mera, ja även animalisk fett används. Denna olja renas på olika sätt innan man använder den på en dieselmotor. Många sliter med olika former av filter, andra, som jag, centrifugerar oljan efter en grovfiltrering för att ta bort de största partiklarna som sotklumpar, potatis kött, salt, socker, mm.
De som filtrerar oljan låter den stå några veckor för att olika orenheter får sjunka ner, men det fungerar inte alltid om oljan är för kall.
Dessutom är det tidkrävande och mycket kladdigt, men man får mjuka händer
Jag föredrar att centrifugera oljan, och kör den då genom en speciell processor jag själv har byggd. I denna processor måste oljan värmas upp till 70-90 grader C för att kunna renas rätt.
Efter centrifugering fyller jag upp plastdunkar för så att ha bränsle klart till vi åker på en helg eller semesterresa.
Som mest jag har haft med är 200 l olja, så bort med DinoDieselen!
MEN, för att kunna använda denna olja på en dieselmotor, måste det till en ombyggnad av motorrummet på bilen, samt monteras in en extra bränsletank för matoljan.
Det finns de som kör på en tank och med kall olja i motorn, men de har mera pengar än vad de behöver, och säkert också mycket fritid till att laga motorn. Det är för mycket att gå igenom här för att förklara allt, men nu vet ni litet mera. En ombyggnation av en dieselmotor, t. ex. en Fiat kostar ca. 4-6000 om du gör det själv.
Sen skall du ha tid med att åka runt och samla in oljan också...men sedan jag kör gratis så är det för mig ett nöje.;-)
Annars så finns det gott om rapsolja att handla in i Tyskland, som ligger längst framme med matolja i tanken. Att blanda in några procent matolja i dieseln går bra, upp till ca. 10% vill jag säga. Men det är inte mycket att hämta på det....
Your fries= my fuel!
Have a nice drive!