• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grillolja i dieseltanken

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Engelsmännens sätt att använda kasserad grillolja som dieselbränsle:
YouTube - Top Gear: Vegetable Oil for Diesel

Även om det inte går att känna vilken resturant som oljan kommer från så doftar det förmodligen i alla fall grillat bakom den Volvon...
:D
Fler intressanta videosnuttar om dieselbilar och dieselbränslerelaterade frågor finns också på YouTube.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

Jag är inte på ett ställe där jag kan kolla in klippet, men är det verkligen grillolja? Borde vara frityrolja. Det har t.ex. Mythbusters och många andra testat. Det var därför jag skrev i en annan tråd att jag skule kunna tänka mig att ha med en flaska/dunk matolja som alternativ till reservdunk eftersom jag bara haf lastutrymme ine i boldelen och nte vill ha en bränsledunk där.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Grillolja i dieseltanken

Den exakta termen de använder är 'vegetable oil'. Grillolja/frityrolja - 'matolja' som du själv säger...
:D
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

Ja, jag tror inte grillolja är att rekommendera, då den ofta innehåller en del utöver själva oljan. (Och dessutom är den ju dyrare!)
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Grillolja i dieseltanken

Ja, jag tror inte grillolja är att rekommendera, då den ofta innehåller en del utöver själva oljan. (Och dessutom är den ju dyrare!)

Alla matoljor som har använts i matberedning och sedan kasserats innehåller "en hel del" extra och detta är alltså inget unikt för grillolja.
Kasserad matolja är inte dyrare än den diesel man handlar på mack, inte heller dyrare än rapsolja från matbutiken, har man kontakter inom restaurangbranschen kan det bli riktigt billigt.

Engelsmännens sätt att filtrera den kasserade oljan och tillsätta lösningsmedel är en bekväm metod att få ett användbart bränsle till dieselmotorer.
Och det finns för övrigt medlemmar på vårt forum som anser att man gott kan rekommendera vegetabilisk olja i olika inblandningar i dinodieseln för dieselmotorer och har goda driftserfarenheter av detta.
Personligen kör jag en diesel-VW med 2-4% inblandning av rapsolja från matbutiken i dinobränslet vilket förbättrar smörjningen av insprutningspump mm, dagens dinodiesel är ju närmast att betrakta som ett avfettningsmedel.

Det finns sätt att ytterligare förädla (förestra) WVO (Waste Vegetable Oil) till ett bra och miljövänligt drivmedel för dieselmotorer men det är en liten annan sak.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

Med "en hel del annat" som finns i grilloljan tänkte jag närmast på att där ofta finns andra vätskor med i blandningen, t.ex. soja, honung, vinäger etc. Kryddorna antar jag "fastnar" i filtreringen, men eftersom grilloljan ju har ett betydligt högre literpris än lågpris-matolja finns det ju ändå ingen anledning att välja den!

Helt klart betydligt trevligare med ett par flaskor matolja i sänglådan än en dunk diesel!
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Grillolja i dieseltanken

Leta rätt på ett ställe där du kan titta (och lyssna) på inlägget på YouTube, han säger där vid ett tillfälle att den filtrerade oljan bör stå ett tag.
Gissningsvis sjunker då "en hel del" till botten och kan lämnas där och inte hällas över till bilens bränsletank...

Tyckte du för övrigt inte att det blev en klatchig rubrik med ordet 'grillolja'? ;) :D
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Grillolja i dieseltanken

Jag undrar om inte Asawi menar den olja man marinerar köttet i eller penslar på under grillningen för att förbättra smaken. Den "oljan" är nog inte lämplig att tanka i en dieselmoter. Oljan från ett "grillkök"=gatukök som använts att fritera i går nog alldeles utmärk efter filtrering.

tror EssoJ
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

Grillolja = man använder att pensla på med och denna olja lär det inte hjälpa att filtrera. Soja, honung och vinäger lär följa med genom filtret.

Det man friterar i är inte grillolja! Det var därför jag reagerade.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

Kan för övrigt tillägga att när Mythbusters testade det här, tämligen vetenskapligt gick bilen bättre med "begagnad" (filtrerad) frityrolja än med ny, direkt ur flaskan! Man hade ingen förklaring på varför, utan bara att faktiska mätningar på hur bilen "presterade" gav det resultatet!
 
F

F.d. 4933

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

Hej glada husbilsägare! :)
Nu måste jag verkligen skriva till er för att reda ut litet med matoljan.
Den matolja som används som bränsle är (WVO=wastevegetable oil) och kan vara soya-raps-palm-majsolja med mera, ja även animalisk fett används. Denna olja renas på olika sätt innan man använder den på en dieselmotor. Många sliter med olika former av filter, andra, som jag, centrifugerar oljan efter en grovfiltrering för att ta bort de största partiklarna som sotklumpar, potatis kött, salt, socker, mm.

De som filtrerar oljan låter den stå några veckor för att olika orenheter får sjunka ner, men det fungerar inte alltid om oljan är för kall.
Dessutom är det tidkrävande och mycket kladdigt, men man får mjuka händer :D

Jag föredrar att centrifugera oljan, och kör den då genom en speciell processor jag själv har byggd. I denna processor måste oljan värmas upp till 70-90 grader C för att kunna renas rätt.
Efter centrifugering fyller jag upp plastdunkar för så att ha bränsle klart till vi åker på en helg eller semesterresa. :D

Som mest jag har haft med är 200 l olja, så bort med DinoDieselen!

MEN, för att kunna använda denna olja på en dieselmotor, måste det till en ombyggnad av motorrummet på bilen, samt monteras in en extra bränsletank för matoljan.
Det finns de som kör på en tank och med kall olja i motorn, men de har mera pengar än vad de behöver, och säkert också mycket fritid till att laga motorn. Det är för mycket att gå igenom här för att förklara allt, men nu vet ni litet mera. En ombyggnation av en dieselmotor, t. ex. en Fiat kostar ca. 4-6000 om du gör det själv.

Sen skall du ha tid med att åka runt och samla in oljan också...men sedan jag kör gratis så är det för mig ett nöje.;-)

Annars så finns det gott om rapsolja att handla in i Tyskland, som ligger längst framme med matolja i tanken. Att blanda in några procent matolja i dieseln går bra, upp till ca. 10% vill jag säga. Men det är inte mycket att hämta på det....

Your fries= my fuel!

Have a nice drive!:music-icon:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Grillolja i dieseltanken

LadyRose, intressant att se hur man också kan göra, här finns mera att läsa om WVO och biodiesel:
Biofuels: Journey to Forever - how to make your own clean-burning biofuel, biodiesel from cooking oil, fuel alcohol, renewable energy, glycerine, soap making

Men att det inte är 'mycket att hämta' med låginblandning av veg-olja i dinodieseln måste jag protestera emot!
Den direkta ekonomiska vinsten av att blanda i några enstaka procent av veg-olja i dinodieseln är måhända inte så stor men den stora ekonomiska vinsten ligger i den förbättrade smörjningen av insprutningspump och motor, veg-oljornas utmärkta smörjegenskaper är dokumenterad.
Det talas om en fördubblad livslängd av motorn med låginblandning av veg-olja i dinodieseln och om detta stämmer - vilket är mycket troligt - är det en alldeles utmärkt ekonomisk motivation för låginblandning.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Grillolja i dieseltanken

....Den direkta ekonomiska vinsten av att blanda i några enstaka procent av veg-olja i dinodieseln är måhända inte så stor men den stora ekonomiska vinsten ligger i den förbättrade smörjningen av insprutningspump och motor, veg-oljornas utmärkta smörjegenskaper är dokumenterad.
Det talas om en fördubblad livslängd av motorn med låginblandning av veg-olja i dinodieseln och om detta stämmer - vilket är mycket troligt - är det en alldeles utmärkt ekonomisk motivation för låginblandning....

Gäller detta både Commonrail och gamla TD eller endast TD?

EssoJ
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Grillolja i dieseltanken

Kan inte svara på detta men gissningsvis bör de rent mekaniska insprutningssystemen med sitt större antal rörliga delar dra större fördelar av en förbättrad smörjning.

Sedan kan förstås motortillverkaren ha synpunkter, särskilt kanske när det gäller CR-systemen.

Här finns en del intressanta dokument:
Canola Research | Saskatchewan Canola Development Commission
och särskilt kanske de här är läsvärda:
http://www.saskcanola.com/pdfs/research-report14-npu.pdf ("doubling diesel engine life.")
http://www.saskcanola.com/pdfs/research-report01-npu.pdf
http://www.saskcanola.com/pdfs/research-report05-npu.pdf
http://www.saskcanola.com/pdfs/research-report07-npu.pdf

Även den förestrade rapsoljan förbättrar alltså smörjningen...

Observera att SCDC som släpper de här dokumenten är en sammanslutning av rapsodlare men det är nog inte ljug alltihop de säger.
:D
 
F

F.d. 13705

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

LadyRose;

Hej ær ny på sigten men har nu funnit vad jag søker! HAr du møjlighet att skicka mig
uppgifter om hur man bygger in de saker som behøvs før att konvertera till frityrdrift.
Har planer på att bygga till denna exlenta løsning på en buss av 85- års modell.
Var køper man en centrifug, gærna en større modell!
Andra delar som behøvs !
Bor i Tromsø men hær finns inget intresse av denna konstart.

MVH

kent.marklund@gmail.com
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

Som jag skivit tidigare i en liknande tråd.

Man komer kraftigt att reducera livslängden på motorn. Problemet är att Vegetabiloljan bildar en massa koks i förbräningsrumet. Så det är inte så enkelt.

Nu fins det specialmotorer som är gorda för Vegatebilolja men dom är inte absolut problemfria heller men framförallt är dom mycket dyrare motorer. T ex motorer som blåser luft efter cylinderväggarna så förbräningen inte komer åt cylindervägarna och kan avsätta koks där. Eller har 2 förbräningsrum per cylinder

Men har man inte tänkt att behålla bilen länge så kan man ju köra - problemet hamnar då på nästa ägere.

Mer inblandning av diselolja blir det naturligtvis minder koks. Så kör man med 90% disel i så blir nog inte så faligt, med minskat livslängd.
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

En mycket bra bok i ämnet:
From the fryer to the fuel tank. The complete guide to using Vegetable oil as an alternative fuel, Joshua Tickell, utgiven år 2000, ISBN 0-9707227-0-2, Library of Congress Catalog Card Number 99-77501
From The Fryer To The Fuel Tank - Bokus bokhandel

Jag har ett ex och har läst boken.
Mr Tickell har kört sin husbil 25000 miles på VO och i grunden beskrivit de olika sätten att använda vegetabilisk olja. Väldigt lättfattligt och mycket enkelt att sätta sig in i ämnet. Själv lutar jag åt att börja göra "biodiesel" då slipper jag extrautrusta bilen.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Grillolja i dieseltanken

Det där med att det koksar i motorn gäller Vegatebilolja som är filtrerad och segementerad ren.

Biodisel ändrar man ju i Chemin lite och får bort en del som sedment samt man tvättar den med vatten. Den oljan vet jag inget om. Det är möjligt att den är betydligt snällare mot motorn.
I för sig koksar det med vanlig disel men den sitter inte fast så mycket så det lossar och åker ut med avgaserna samt smörjoljan löser det. Fastnar koksen i motorn får man ju re renare avgasutsläpp och renare smörjolja men det får man betala väldigt dyrt genom att det sitter kvar inne i motorn. Så man skall inte tro att det är bra bara för smörjoljan är renare att det atomatiskt är renare förbräning.
Man kan rensa från koks genom att ofta plocka ner motorn och överhala den men det är en inte obetydlig kostnad.

Men som sagt Biodisel har jag inte läst mig in på och det är inte en sak man gör på 5 minuter, så det kan jag inte utala mig om.

En nakdel med dom försök som har gjorts och man kan få tag i resultaten är att det oftast har varit kört på vegatebilolja bara.
Hadde varit intresant att se en undersökning där dom kört 6 motorer paralellt 2 Disel, 2 Vegatebilolja och 2 Biodisel. Nya motorer som kört med samma belastning och hur dom sett ut när dom plockats ner för första överhalningen efter 25000 timmar.
 
Toppen