• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Green zones in Europe/Gröna dekaler??

Juliaskåne

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Malmö
Hi (swedish version below)!

Me and my boyfriend are about to set off to France (by passing Denmark, Germany, Netherlands and Belgium) in our newly built camper van (renault trafic 2003). I just realized that it seems like in some zones/cities we will be needing some kind of badges/marks, either to pass during certains time of the day or to pass at all If I've understood it right. Unfortunately it's a bit late to have time to order these badges home as we're leaving in about a week. Does anyone have experience of buying these badges along the way? Or is it possible to get them in a digital version? Or is this maybe not something to worry about (wouldn't want that to create troubles during our vacation though)?

Would be very greatful to hear any experiences or advices on this topic!
Best wishes
Julia




Hej!

Jag visste inte var detta ämne passade bäst så jag postar det här. Jag och min sambo ska snart köra till Frankrike (via Danmark, Tyskland, Nederländerna och Belgien). Jag har förstått så mycket som att olika zoner/städer i olika länder kräver olika typer av miljömärkningar/någon slags dekaler, antingen för att passera vissa tider, eller överhuvudtaget vistas i staden med sitt fordon. Vi är dock lite sent ute så kommer nog inte hinna beställa hem rätt märken. Är det någon som har erfarenhet av att köpa dessa längs med vägen? Eller går det att få dem online på något sätt? Eller är det rentav så att det väl på plats inte har så stor betydelse (fast det känns ju lite mera djärvt att räkna med..)?

Mycket tacksam för alla tips och råd!
Bästa hälsningar
Julia
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
  • Danmark inget problem, i Tyskland enligt nedan. Få städer i Frankrike.

  • Gul miljödekal


    Dieselbilar med första registrering mellan 1 januari 2001 och 31 december 2005 (Euro 3).
    Det finns i dagsläget endast en miljözon, (Neu-Ulm), som tillåter fordon med gul dekal. Om du har ett fordon som får gul dekal, och ej ska åka till denna miljözon, finns ingen orsak att köpa dekalen. Ditt fordon är förbjudet i de övriga miljözonerna (gul dekal säljs ej av Besikta).

    • Grön miljödekal


      Dieselbilar med första registrering från 1 januari 2006 och som uppfyller kraven (Euro 4) utläses från registreringsbeviset miljöklass 2005.
      Bensinbilar med första registrering 1 januari 1993 eller senare.
      Dekalen gäller tills bilen skrotas.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om ni undviker centrala delarna av städer så behövs ingen dekal,se bara till att hålla er utanför miljözonen.
 
Toppen