• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gratis Värme....

F

F.d. 2702

Guest
Hej..

Nu när det börjar bli kallt o jag har en lugn kväll utan massa plugg...
så började jag räkna lite på hur man skall få mer värme.. (Iaf när man kör)

Om man tar en standard motor som arbetar på 1800 rpm så släpper den ut (ca värden men så nära verkligheten man kan komma utan att fysiskt mäta)
4100 M3/h avgaser till en temperatur efter turbon på 415 Grader.

Om man då beräknar avgasernas specifika värme kapacitet till 1,1Kj /c , så ser det ut enl följande: 415 x 1,7 x 1,1= 776 w/h.

Så om man nu byggde en liten motströms avgaspanna, där man låter en vätska passera som sedan via en värmeväxlare värmer bostads del,
värme lager eller vad man nu önskar.. så har man ju utnyttjat det dyra bränslet maximalt..

Detta är beräknat på en obelastad motor. så fort motorn får jobba lite ökar ju värdena kraftigt.

Finns det någon här med lite tankar om eventuella för & nackdelar på min tilltänkta skapelse??

MvH

Fredrik
(som e trött efter alla tentor på Chalmers...:)
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Gratis Värme....

Dom gamla bubblorna hade väl detta system fast med luft. Det farliga men luftburen var när kamrarna rostade sönder. Den risken finns väl inte när det är en vätska. Så jag tror nog att det funkar.

Ha det
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Gratis Värme....

Så om jag meckar ihop ett par stycken med styrningar o allt... är det någon som e sugen att testa dem o ge lite olika mätvärden? Kanske är en produkt man kan sälja till en mycket bra peng då det inte är något avancerat system.

Är det någon som vet om PB 2 måste ha katalysator? annars kan man ju ta av dem o bygga om.... eller billiga kattar från skrot som man tömmer o bygger om....

MvH

Fredrik
som även här i sverige njuter billigt franskt vin..... :)
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Gratis Värme....

Detta låter ju bra, hur att utnyttja avgasvärmen.
Men hur har du tänkt att bli av med överskottsvärmen, innan det börjar koka i pannan.

Stephan
 
F

F.d. 1520

Guest
Sv: Gratis Värme....

God morgon Fraxe!
Ville bara tala om att systemet finns redan och det fungerar alldeles utmärkt!
Om du vill ha något att grunna på så försök att komma på hur man bäst kan få väme utan att behöva starta motorn,eller varför inte hur man kan öka kapaciteten på bodelsbatteriet.
Mvh Nettan
 
Toppen