F
F.d. 2702
Guest
Hej..
Nu när det börjar bli kallt o jag har en lugn kväll utan massa plugg...
så började jag räkna lite på hur man skall få mer värme.. (Iaf när man kör)
Om man tar en standard motor som arbetar på 1800 rpm så släpper den ut (ca värden men så nära verkligheten man kan komma utan att fysiskt mäta)
4100 M3/h avgaser till en temperatur efter turbon på 415 Grader.
Om man då beräknar avgasernas specifika värme kapacitet till 1,1Kj /c , så ser det ut enl följande: 415 x 1,7 x 1,1= 776 w/h.
Så om man nu byggde en liten motströms avgaspanna, där man låter en vätska passera som sedan via en värmeväxlare värmer bostads del,
värme lager eller vad man nu önskar.. så har man ju utnyttjat det dyra bränslet maximalt..
Detta är beräknat på en obelastad motor. så fort motorn får jobba lite ökar ju värdena kraftigt.
Finns det någon här med lite tankar om eventuella för & nackdelar på min tilltänkta skapelse??
MvH
Fredrik
(som e trött efter alla tentor på Chalmers...
Nu när det börjar bli kallt o jag har en lugn kväll utan massa plugg...
så började jag räkna lite på hur man skall få mer värme.. (Iaf när man kör)
Om man tar en standard motor som arbetar på 1800 rpm så släpper den ut (ca värden men så nära verkligheten man kan komma utan att fysiskt mäta)
4100 M3/h avgaser till en temperatur efter turbon på 415 Grader.
Om man då beräknar avgasernas specifika värme kapacitet till 1,1Kj /c , så ser det ut enl följande: 415 x 1,7 x 1,1= 776 w/h.
Så om man nu byggde en liten motströms avgaspanna, där man låter en vätska passera som sedan via en värmeväxlare värmer bostads del,
värme lager eller vad man nu önskar.. så har man ju utnyttjat det dyra bränslet maximalt..
Detta är beräknat på en obelastad motor. så fort motorn får jobba lite ökar ju värdena kraftigt.
Finns det någon här med lite tankar om eventuella för & nackdelar på min tilltänkta skapelse??
MvH
Fredrik
(som e trött efter alla tentor på Chalmers...
Senast redigerad av en moderator: