• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Det var lite det jag misstänkte. Tanken med ett stort antal "hotspots" är genial men det stupar på den alltför begränsade räckvidden på routern.
Synd!:confused:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Det finns en utomhusantenn numera som ökar räckvidden markant om man så önskar.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Problemet är att det hjälper bara om alla FON-innehavare har extern antenn vilket nog är en önskedröm.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Jag registrerade mej den 19/6 för en av de 25 FOneros som HBK fått att dela ut till medlemmarna.Den 15/7 fick jag ett mail från en som Heter Felicio de Costa att om jag inte bodde inom tullarna i Stockholm skulle jag inte få någon Fon. Verkar lindrigt sagt fonigt.Jag börjar undra.Har registrerat mig en gång tidigare.Då HYMER ANDERS hade vänligheten att utse mej till sin FONvän.Har inte hänt någonting.Jag har t.o.m.blivit erbjuden att själv utse någon till min FONvän, trots att jag själv inte fått någon Fon ännu.Men jag har fått NYA husbilen så livet leker ändå.Lasse125.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hej

Fung bra med vanligt (inbyggt) trådlöst nätverk oxå, som nu på en bakgata i Brasschaat Belgien.
Många av de trådlösa routrarna är inte skyddade/spärrade för övriga förbipasserande som vi just nu. (oftast i okunskap av ägarna)

Kört div internet obehindrat nu i en timme---hääp

Kenneth
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Jag måste komma med en kommentar.

Jag åker ibland på måfå och ställer mig var som helst. Jag startar upp Datorn och kollar om jag har några ÖPPNA nätverk inom räckhåll.

Jag är förvånad, men det är helt otroligt hur många det är som har öppna nätverk - Där du kan gå in när som helst- utan att behöva logga in.
Vad lär man sig av detta?

HLS från medlem nr 35.

:confused:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Ang oskyddade trådlösa nätverk.
Det verkar som om den lycklige ägaren av en inhandlad trådlös router åker hem, tar ut routern ut kartongen, sätter stickproppen i 230V-uttaget och det andra uttaget i telejacket, och lyckan är fullständig, grejen fungerar!!!
Säkerhet, vad är det, saligen glömt efter att routern kommit igång.
Själv är jag sedan många år i IT-branschen allvarligt sjukt paranoid;) och har både hängsle, livrem och säkerhetsnål. Översatt till IT-språk: dolt nätverksnamn, kryptering och tillåter bara godkända MAC-adresser dvs mina egna datorer.

Skulle jag våga släppa in en okänd användare i mitt närverk att köra över min anslutning.
Aldrig i livet och inte annars heller. IP-adressen går att spåra tillbaka till mig och då får jag stå till svars för om den användaren gör något som jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra.
Detsamma reagerar jag också för när det gäller FON-anslutning men som sagt, jag är allvarligt sjukt......
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hej roberth!
Fonen har väl en öppen som man iofs måste logga in med sin e-post adress + reg.nr och en stängd kanal som är låst wep. Men det är bara vad jag läst mig till. Jag har i alla fall plockat bort min fon och satt tillbaka min gamla router. Inga risker här heller.
mvh Stiffe
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hejsan Foneros och andra som besöker Malmö

Har idag flyttat en av mina foneros ut till mitt jobb.
Om någon fonero behöver surfa så finns det gott om plats på parkeringen vid Polisens & Försäkringsbolagens besiktningstation Ridspögatan 12 i Jägersro Industriområde i Malmö.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Har man inget att dölja kanske det är trevligt att bjuda på något till oss som är med i Husbilsklubbar :wink: tex.dom flesta har ju antagligen köpt sina datorer via jobbet och har den kanske för att surfa och spela lite, och kan väl inte så mycket om brandväggar, virusskydd osv.
Så låna gärna från mitt nätverk men låt bli att tjyvkika...:yes:
Mvh Pelllle
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

pelllle, det är en stygg värld där ute.
Det räcker med att du av misstag eller genom illvillig länkning från en hemsida till en annan hamnar på en sida som fyller din dator med virus, spionprogram och annat elände.
Du märker ingenting men skräpet finns där. Spionprogram är sådana som loggar och sänder vidare varje tangenttryckning du gör t ex inloggningsuppgifter med lösenord.
Antivirusprogrammen ligger alltid steget efter. Det krävs också att du uppdaterar dessa dagligen/stundligen. Att bjuda in en helt okänd dator till sitt nätverk är förenat med risker att bli smittad av sådant som din gäst inte hade en aning om fanns i hans dator.
Var försiktiga, smittas gärna av "min allvarligt sjukt paranoida...":confused:

Acceptabelt säkra platser är t ex bankernas https:// hemsidor.
Bankernas acceptabelt säkra...??? Ingenting är säkert, Nordea har vid ett flertal tillfällen varit utsatt för kopieringsförsök och fullt genomförda bedrägerier.

Nu skall vi inte förta nöjet av att surfa runt men var försiktig och misstänksam. Uppdatera antivirusprogrammet, ha brandväggen på och bjud helst inte in några okända datorer i ditt nätverk.
:wink:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hej Roberth.
Jag skulle vilja ställa en fråga om Datorers säkerhet.

Jag bara undrar vad Du tycker att man måste ha i Datorn för att ha Mycket bra säkerhet.

Jag förstår att man skall uppdatera sina program i nutid men jag tänker på vad behöver man för att ha en bra säkerhet utöver antivirusprogram och brandväggar.

Jag menar finns det spciella program -SOM MAN INTE KAN VARA UTAN- O. S. V.

undrar medlm nr 35

:confused:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Det finns två vinklingar på detta med säkerhet.
Om jag för ta en liknelse från vår vanliga värld som inte handlar om datorsäkerhet:
För din egna personliga säkerhet kan du ta på dig skottsäker väst, hjälm, visir, knäskydd.......
Om du sedan med den säkerheten ger dig in i trånga mörka gränder i diskutabla kvarter så kan du ändå bli rånad och nedslagen. Då hjälper inte skydden full ut.

Alltså, en sak är vilken säkerhetsnivå av skyddande program du har i din dator, en annan sak är vad du gör eller besöker på nätet.

Programvaror:
Utöver ett antivirusprogram som kostar en slant OCH som skall uppdateras ofta, helst automatiskt varje gång du startar datorn, skall även brandväggen vara aktiverad. Sedan kan du ställa säkerhetsnivån på olika sätt beroende på vad du vill tillåta.

Ställ in datorns operativsystem på att automatiskt uppdatera med de säkerhetspatchar som Microsoft ger ut första tisdagen i varje månad, vid större fel sker uppdateringen oftare.

Dessutom är det att rekommendera någon form av Anti Spyware/Anti Fiching- programvara. Microsoft Defender använder jag. Är gratis och finns att hämta på deras hemsida.
Sedan använder jag Acronis Privacy Expert Suite men då är vi inne på programvara som överlappar Microsoft Defender men också gör betydligt mer, lite överkurs mao.

Internet-vett.
Använd ditt sunda förnuft, (detta med mörka trånga gränder i diskutabla kvarter).
Besök bara trovärdiga och välkända hemsidor. Vid minsta misstanke om att du kommit fel, backa och gå till en känd sida.
Var särskilt försiktig med mail från helt okända och "konstiga" avsändare och/eller ämnen. Här gäller det att inte av nyfikenhet öppna mailet utan att istället trycka på Delete och sedan tömma foldern Deleted Items eller vad det kallas på ditt mailprogram.
Ge aldrig ut dina inloggningsuppgifter, ingen seriös företag begär att du skall lämna ifrån dig sådana uppgifter.
Själv är jag också helt emot att lämna ut kreditkortsnummer om inte det är ett känt företag med https:// dvs en säker/krypterad kanal mellan dig och företaget.

Det blev mycket text och många pekpinnar. hoppas ingen tar illa upp.
Jag kommer ändå tillbaka till det som gäller i livet för övrigt: Använd ditt sunda förnuft och var misstänksam mot okända företeelser.

Surfa lugnt ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hej Robban.

Tack för ditt utmärkta svar.

Jag är ju inte så där "TARZAN" på detta med Säkerhet men jag är mycket tacksam för Ditt svar.

Jag skall hålla koll på det som händer i GRÄNDERNA.
Hälsningar från medlem nr 35.

:D :D :D :D
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

scusi moi!!!! att jag som nybörjare blandar mig i, men jag köpte en "fån" på netonnet igår och det var nåt riktigt skit. :confused: Kom upp i 5mbps som bäst, går nästan lika fort med uppringt.Håller med dom som har lyckats att hitta en öppen trådlös uppkoppling,skulle tro att det är lättare också med tanke på att jag kollade kartan över italien, och där var det inte så tätt med "fånar" Eller?. hur som helst jag jobbar med bla IT och jag var inte särskilt imponerad. finns det någon som är nöjd med fon så är det bara att gratulera.såg också att ni diskuterade säkerheten, som jag har förstått så är fon krypterat så det kan anses lika säkert som en öppen trådlös uppkoppling
 
Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Hej Roberth!
Jag har blivit lite paranoid jag oxå, numera sitter jag med en skadeskjuten mediastation här hemma hände efter ett åskväder, jag stängde ner datorn och drog ur kontakterna, efter ovädret slog jag på datorn och den bara startade om hela tiden helknäpp var den.
Formaterade den och började köra in skivorna kom till att datorn skulle restarta då började den om igen, blev sur och anlitade sk proffs på den och vad hände dom körde in windows vista i den så nu är jag utan ljudkort finns inga drivrutiner till ljudkortet säger programet till mig (ler).

Har numera oxå en massa skydd på dom delar som fungerar iaf (ler)

Kan jag få ett tips vad jag hittar dom någonstans, ljudsystemet är Creative 7.1 har hittat 5.1 men det fungerar inte.

Kanske fel forum ,,,,men jag kör ändå.

Mvh Pelle
 
Senast ändrad:

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

Följande text hittade jag på Creatives svenska sida. Kanske det kan hjälpa dig.


Vill du anvanda Creatives automatiska uppdateringstjänst? AutoUpdate automatically detects updates for your Creative products. You can also search for updates below if your products are not in the AutoUpdate product list.

Creative Labs Europe | Customer Support: Downloads


/Jeanette
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen

..... Jag skall hålla koll på det som händer i GRÄNDERNA.
Hälsningar från medlem nr 35.

:D :D :D :D
Det gör du väl i din yrkesutövning så det är väl inga problem ?
Sen att din Fonero inte funkar kanske är handhavande problem ?
Min funkar och ingen kommer in i min dator den vägen :)
Men säkert andra och då har jag för vana att alltid ta backup och sen när allt är skit så blir det format :c
Have FUN with FON för det har jag :)
 
Toppen