Sv: Gratis, FON-trådlösa Internetuppkoppling i husbilen
Det finns två vinklingar på detta med säkerhet.
Om jag för ta en liknelse från vår vanliga värld som inte handlar om datorsäkerhet:
För din egna personliga säkerhet kan du ta på dig skottsäker väst, hjälm, visir, knäskydd.......
Om du sedan med den säkerheten ger dig in i trånga mörka gränder i diskutabla kvarter så kan du ändå bli rånad och nedslagen. Då hjälper inte skydden full ut.
Alltså, en sak är vilken säkerhetsnivå av skyddande program du har i din dator, en annan sak är vad du gör eller besöker på nätet.
Programvaror:
Utöver ett antivirusprogram som kostar en slant OCH som skall uppdateras ofta, helst automatiskt varje gång du startar datorn, skall även brandväggen vara aktiverad. Sedan kan du ställa säkerhetsnivån på olika sätt beroende på vad du vill tillåta.
Ställ in datorns operativsystem på att automatiskt uppdatera med de säkerhetspatchar som Microsoft ger ut första tisdagen i varje månad, vid större fel sker uppdateringen oftare.
Dessutom är det att rekommendera någon form av Anti Spyware/Anti Fiching- programvara. Microsoft Defender använder jag. Är gratis och finns att hämta på deras hemsida.
Sedan använder jag Acronis Privacy Expert Suite men då är vi inne på programvara som överlappar Microsoft Defender men också gör betydligt mer, lite överkurs mao.
Internet-vett.
Använd ditt sunda förnuft, (detta med mörka trånga gränder i diskutabla kvarter).
Besök bara trovärdiga och välkända hemsidor. Vid minsta misstanke om att du kommit fel, backa och gå till en känd sida.
Var särskilt försiktig med mail från helt okända och "konstiga" avsändare och/eller ämnen. Här gäller det att inte av nyfikenhet öppna mailet utan att istället trycka på Delete och sedan tömma foldern Deleted Items eller vad det kallas på ditt mailprogram.
Ge aldrig ut dina inloggningsuppgifter, ingen seriös företag begär att du skall lämna ifrån dig sådana uppgifter.
Själv är jag också helt emot att lämna ut kreditkortsnummer om inte det är ett känt företag med https:// dvs en säker/krypterad kanal mellan dig och företaget.
Det blev mycket text och många pekpinnar. hoppas ingen tar illa upp.
Jag kommer ändå tillbaka till det som gäller i livet för övrigt: Använd ditt sunda förnuft och var misstänksam mot okända företeelser.
Surfa lugnt