• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

J

Jarmo

Guest
Kom att tänka på att vi har Grannsamverkan mot inbrott i hus och bostäder, men inget motsvarande i campingfordon. Hmm..

Husbilssamverkan skylt fram och bak i husbilen. Jag menar inget spionage på andra, utan att om man nu ser att granne går på en promenad så kan man titta lite extra åt det hållet. Eller om jag själv skulle gå iväg, så nickar jag bara åt grannen. I synnerhet vid fricamping, rastplatserna och ställplatserna.

Jag tror att det skulle ha en viss avskräckande effekt, även på natten. Då tjuvarna vill inte ta större risker än nödvändigt. Eller...

Är jag helt ute och cyklar.. Vi har larm.

Ha en trevlig husbils sommar. Mot nya äventyr...:mh2:

MVH: Jarmo
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

En sån skylt skulle vara bra tycker jag. För övrigt så kollar vi alltid lite runt på husbilarna som står i närheten av oss så att det inte smyger runt personer som inte hör hemma där och då i synnerhet när ägarna har gått iväg. Hoppas att alla gör det.

Eva
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Denna logan har vi på några Facebookgrupper som just nu håller på att byggas upp i olika kommuner. Det började i Tyringe men de flesta är i mellansverige. Grupperna börjar med "Ett vaknde öga ..."

"Vi skall värna om ett tryggt tillvaro genom att vaka, fotografera, anteckna och rapportera det som verkar skumt. Allt inom ramen för grannsamverkan. Medlemmar i gruppen ska ..."

Vakande öga i Tyringe.JPG
 
Senast ändrad:

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Kom att tänka på att vi har Grannsamverkan mot inbrott i hus och bostäder, men inget motsvarande i campingfordon. Hmm..

Husbilssamverkan skylt fram och bak i husbilen. Jag menar inget spionage på andra, utan att om man nu ser att granne går på en promenad så kan man titta lite extra åt det hållet. Eller om jag själv skulle gå iväg, så nickar jag bara åt grannen. I synnerhet vid fricamping, rastplatserna och ställplatserna.

Jag tror att det skulle ha en viss avskräckande effekt, även på natten. Då tjuvarna vill inte ta större risker än nödvändigt. Eller...

Är jag helt ute och cyklar.. Vi har larm.

Ha en trevlig husbils sommar. Mot nya äventyr...:mh2:

MVH: Jarmo

Ett klokt initiativ. Hur får vi detta på plats?
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Hej.
Jag vet inte riktigt. Men här i Vimmerby är det polisen, försäkringsbolagen och kommunen som har startat den.

Skulle det kunna vara ett samarbete mellan Husbilsklubben, polis och försäkrings bolagen?
Jag menar att försäkrings bolagen kan spara pengar här, så dom står för trycksakerna/dekalerna, polisen gör vad det ska göra (informera) och klubben får ta fram några dekal alternativ som vi kan rösta på.

Kan det vara något?!

Jag kan inte svara för klubbens räkning, på jag är bara medlem, inte styrelsemedlem alltså. Och jag är medveten att detta skulle medföra ett stort arbetsinsats från styrelsen att ro hem.

Jag/vi brukar också kolla på omgivningen när vi är ute. Men tjuven vet inte det, och där av mitt förslag om husbilssamverkan.

MVH: Jarmo
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Varför inte bara trycka upp en klisterdekal, typ den i inlägg tre. Sälj den på husbilsklubben, var och en betalar vad det kostar. Konstigare än så behöver det inte vara. Sedan kollar vi för varann när vi ser skylten.
Ska man gå utbildning och kurser, då faller det ganska pladask.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Och hur vet man vem som är pålitlig då?

Vem vaktar vakterna?

Om jag nu vore kriminellt lagd, vad hindrar mig som medlem i föreningen att skaffa en dekal, åka och "hålla vakt" åt er när ni är och shoppar. Eller vad hindrar det något annat kriminellt element att knycka en skylt och göra samma manöver.

Jag har aldrig förstått grannsamverkan, grannar själ ju tyvärr av grannar hela tiden vad jag hör/läser. Larm, sundt förnuft och inte låta tillfället göra tjuven med saker som är framme och lockar tror jag personligen är ett bättre koncept.


[edit:stavfel]
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Ja varför inte! Jag köper direkt.

Den dekalen kan vara (skyddad) Jag tror att det ska vara en egen dekal och inte (lånad sådan) Men jag kanske har fel.

En egen skylt skulle deklarera starkare på ett gemenskap. Alltså större avskräckande effekt. Det är vad jag tror.

Någon som är duktig att klippa och klistra med dator, ett förslag alltså.

Vad tycker klubbstyrelsen om det här?

MVH: Jarmo
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Varför inte bara trycka upp en klisterdekal, typ den i inlägg tre. .......................

För att visa att vi hjälper varandra med "grannsamverkan" behövs ingen ny dekal, det borde väl räcka med HBK-dekalen på husbilen, så känner jag! :)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Och hur vet man vem som är pålitlig då?

Vem vaktar vakterna?

Om jag nu vore kriminellt lagd, vad hindrar mig som medlem i föreningen att skaffa en dekal, åka och "hålla vakt" åt er när ni är och shoppar. Eller vad hindrar det något annat kriminellt element att knycka en skylt och göra samma manöver.

Jag har aldrig förstått grannsamverkan, grannar själ ju tyvärr av grannar hela tiden vad jag hör/läser. Larm, sundt förnuft och inte låta tillfället göra tjuven med saker som är framme och lockar tror jag personligen är ett bättre koncept.


[edit:stavfel]

Vi har inte någon organiserad grannsamverkan, men när vi hade inbrott för några år sedan, ställde grannar upp spontant, med 4hjulingar och jagade tjuvarna. Jag tror tjuvarna blev ganska rädda, med 20-25 ilskna gubbar i hasorna. Domen blev 8 månader var för 40 punkter i brottsregistret.
När vi nu ser en okänd bil tar vi upp mobilen och riktigt visar att vi fotar honom och bilen. Är det någon med onda avsikter, då vet han att han är uppmärksammad.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

För att visa att vi hjälper varandra med "grannsamverkan" behövs ingen ny dekal, det borde väl räcka med HBK-dekalen på husbilen, så känner jag! :)

Jag brukar allt hålla lite koll så där, inte så jag går runt och vaktar, men ser jag något mystiskt, tar jag fram mobilen och tar en bild. Är det inget så raderar jag bilden. Förra våren höll en granne på att göra inbrott i sin egen bil, då han låst in nycklarna, han var inget bra på att göra inbrott, så låssmed fick komma.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

För att visa att vi hjälper varandra med "grannsamverkan" behövs ingen ny dekal, det borde väl räcka med HBK-dekalen på husbilen, så känner jag! :)

Jag menar att klubben har tagit ytligare ett steg med dekalen att motverka inbrott i bilarna. Ett skarpare/avskräckande inställning mot tjuvar.

Det var så jag tänkte.

MVH: Jarmo
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Och hur vet man vem som är pålitlig då?

Vem vaktar vakterna?

Om jag nu vore kriminellt lagd, vad hindrar mig som medlem i föreningen att skaffa en dekal, åka och "hålla vakt" åt er när ni är och shoppar. Eller vad hindrar det något annat kriminellt element att knycka en skylt och göra samma manöver.

Jag har aldrig förstått grannsamverkan, grannar själ ju tyvärr av grannar hela tiden vad jag hör/läser. Larm, sundt förnuft och inte låta tillfället göra tjuven med saker som är framme och lockar tror jag personligen är ett bättre koncept.


[edit:stavfel]

Hej.

Eventuella stav fel bjuder jag på, ingen är fel fri. Utom du kanske?

Det är väl ingen som har sagt att man ska gå vakt.. Vi har inga grannar som tjäll av varandra, tvärt om, vi har en extra koll på varandras hus när man är bort rest. Och alla är med på det. Sen finns det säker platser där det inte fungerar. Jag tror inte att det är något fel med gramsamverkan, felet är att många skiter i det, och sedan klagar att det funkar inte.

Nu är debatten slut för min del. Ha en trevligt sommar. Jarmo
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Är du på dåligt humör idag? Vad har min infornation om vad jag gjorde en editering om med dig att göra? Allt är inte personliga påhopp som skrivs i ett forum.

När det gäller grannsamverkan, så är ju problemet just att det fungerar bäst med grannar.

Känner man inte varandra så tycker åtminstonde jag att det faller platt. Hur gulliga vi än är motvarandra så litar jag inte på folk jag inte känner.

Sen kan jag tycka som skrevs ovan, ska funktionen finnas så duger väl hbk-märket utmärkt?

Men men, risken (enligt min högt personliga bedömning) med en massa folk som ska ha koll på alla andra är att ryktesspridning startar oerhört lätt, och då riskerar vi bli "flashback på hjul"
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Nu har jag skapat Facebook-gruppen "Ett vakande öga, husbilen":
https://www.facebook.com/groups/419741931521175/

"Vi skall värna om en trygg tillvaro i husbilen genom att vaka, fotografera, anteckna och rapportera det som verkar skumt. Allt inom ramen för grannsamverkan. Medlemmar i gruppen ska åka i husbil.

För att informationen i ”Ett vakande öga” ska hålla en så hög kvalitet som möjligt så gäller följande:

FB profiler skall innehålla korrekt för- och efternamn och inläggen får inte innehålla:
- brott mot lagar, Netikett eller Facebook’s användarvillkor.
- trakasserier, hot, kränkningar eller lögner.
- spam eller marknadsföring.
- diskussioner om politik eller religion.
"

Några klistermärken på husbilarna tror jag inte på då många är allergiska mot klister. :) Däremot att rapportera skumma saker kan kanske öka tryggheten och val av plats för natten. Jag har kontakt med BRÅ och polisen när det gäller Grannsamverkan i Tyringe. Det är frivilligt att vara med i gruppen.

Välkomna.

Organisation.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Lite tråkigt att du kör detta i Facebook. Borde finnas bättre alternativ inom HBK. För min egen del är det inte så bra eftersom jag inte har någon tillit till Facebook & håller mig ifrån detta. Varför skall man diskutera HBK-frågor på FB när vi har ett eminent forum på HBK? För detta är väl i första hand en fråga för oss medlemmar?

Bennie
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Det blir inga diskussioner i "Ett vakande öga" på Facebook. Det är ett rent rapporteringssystem som larmar direkt utan inloggning. Systemet har provats med goda resultat inom Grannsamverkan i Tyringe och Perstorp några år och har nu spridit sig till Mälardalen.

I HBK forum får du inga signaler på nya inlägg men forumet är mycket lämpligt för diskussioner om hur "Ett vakande öga" ska fungera och eventuella dekaler mm. Vidare har HBK inga naturliga kopplingar till BRÅ och polis så som Grannsamverkan.

När det gäller Facebook kan man vara hemlig för resten av världen utom just för "Ett vakande öga".
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

.........................
I HBK forum får du inga signaler på nya inlägg men forumet är mycket lämpligt för diskussioner .

Visst kan du få signal om att det gjorts nytt inlägg i en tråd!

Gå in under "Ämnesverktyg" överst i tråden, klicka på "Prenumerera........", välj "Omedelbart meddelande via e-post" och klicka sedan på "Lägg till prenumeration".
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Grannsamverkan. Varför inte Husbilssamverkan

Nu menade jag inte mail för den har jag inte till mobilen - det blir förmycket där då. Nu lyckades jag prenumerera på fyra trådar men vill bara ha två. Hur tar jag bort de andra två som jag inte vill ha?
 
Toppen