• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grönsåpa

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Det har regnat mer eller mindre hela dagen i Jävre där vi är i dag. Hasse passade på att i kväll gå ut med en "svabb" indränkt i grönsåpa och tvätta av husbilen. Resultatet visar sig ju inte förrän i morgon men jag är övertygad om att vår husbil är mycket renare.

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Grönsåpa

Tippset med såpa fick jag av JAPPE för många år sedan.Nu regnar det mycket här så jag provar.En sak är säkert det luktar gott runt bilen Tack JAPPE
HaDe Hasse

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Rent blir det men vaxet försvinner , jag tvättar bara med vatten. inget tvättmedel,men jag vaxar bilen varje år vår och höst ,kanske överarbetat men så är den blank o ren ,mvh håkan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tippset med såpa fick jag av JAPPE för många år sedan.Nu regnar det mycket här så jag provar.En sak är säkert det luktar gott runt bilen Tack JAPPE
HaDe Hasse

Aha! Det var den här jättevärldssensationen du menade:

Jag läste ett inlägg av Bonzo häromdan, där han beskrev hur bra det var att tvätta bilen med vanlig grönsåpa och eftersom jag är så himla smatt, så gick jag ut och sprayade husbilen med en blandning av vatten och såpa. Stormen tillsammans med regnandet fungerar ju som en jättetvättmaskin!

I morgon ska jag kolla om det har fungerat och har det gjort det, så är det ju en gigantisk jättevärldssensation!

Inget ont som inte har något gott med sig, sägs det ju! Rapport kommer i morgon! Håll tummarna!

Och så här gick det:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t23526-2/#post135823

Jappe

Senast ändrad:

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Tänk på att såpa är ett väldigt alkalist kem det är som grovrent och då tar den bort vax så du vet.
Den är inte míljövänlig.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Såpa är varken Hälsofarlig eller Miljöfarlig.
Helt nedbrytbart.
Anses inte kunna ge upphov till någon känd akut effekt.
Förväntas inte vara bioackumulerande.
Löses och tvättas bort med vatten.
Använt sedan drygt 100 år tillbaka och synnerligen skonsamt mot det som tvättas.
Har ett pH på cirka 10 vilket är det som ger dess alkaliska egenskaper (rengöringseffekt).
Känt sedan vi blandade björkaska i vattnet för att kunna tvätta vittvätt på ett bra sätt.

Jag har använt mig av såpa till husbilstvätt under många år och har svårt att finna något bättre.
Vilken annan känd lösning (förutom rent vatten) kan anses bidra med lika minimal belastning på
både oss som jobbar med det, vår omgivning och även det som tvättas ?

Synnerligen svårslaget, faktiskt!

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Om man vaxar sin bil för att skydda lacken och göra den blank så skall man alltså inte tvätta den med såpa. Då kanske man gör miljön en otjänst.
Om såpa löser upp vaxet kommer det förmodligen onyttiga vaxet att följa med såpvattnet ut i "naturen" och bilen måste dessutom vaxas om igen.

Om miljön är viktigast så skall man alltså inte vaxa sin bil utan bara tvätta den i såpa.
Men är det inte troligt att en bil som inte är vaxad drar åt sig mer smuts och därmed måste tvättas oftare? Kanske så mycket oftare att den totala miljöpåverkan ändå blir större än om man skulle vaxat bilen och tvättat mer sällan med andra produkter.

Ibland är det inte lätt :)

Observera att jag inte påstår något här. Jag bara vrider på det lite och spekulerar. Det finns fler sidor på ett mynt.

Toppen