• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grönland...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har scannat så det ryker om datorn (och mig)...
Jag bjuder på några smakprov från Grönland. Året är 1998, juli månad, vi gjorde en expedition dit, vandrade 20 mil genom obanad terräng (vildmark), paddlade bland isberg och valar...en oförglömlig upplevelse!
Husbil kan ni glömma på denna ö, för här finns inga vägar utom inne i byarna, förbindelser mellan byarna är endast båt eller flyg!

/Annette
 

Bilagor

  • 1998 07-002-Edit.jpg
    1998 07-002-Edit.jpg
    100,5 KB · Visningar: 1
  • 1998 07-416-Edit.jpg
    1998 07-416-Edit.jpg
    119,2 KB · Visningar: 1
  • 1998 07-483-Edit.jpg
    1998 07-483-Edit.jpg
    152,8 KB · Visningar: 0
  • 1998 07-496-Edit.jpg
    1998 07-496-Edit.jpg
    191,4 KB · Visningar: 2
  • 1998 07-507-Edit.jpg
    1998 07-507-Edit.jpg
    160,6 KB · Visningar: 0
  • 1998 07-555-Edit.jpg
    1998 07-555-Edit.jpg
    209,6 KB · Visningar: 3
  • Scan-088-Edit.jpg
    Scan-088-Edit.jpg
    110,9 KB · Visningar: 1
  • Scan-090-Edit.jpg
    Scan-090-Edit.jpg
    171 KB · Visningar: 0
  • Scan-095.jpg
    Scan-095.jpg
    134,3 KB · Visningar: 2
  • Scan-096.jpg
    Scan-096.jpg
    166,2 KB · Visningar: 2

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.924
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Grönland...

Fina bilder, ja överlag på det som ni laddar upp! Man får tacka.
Dehäringa sista alstern från Grönland tilltalar verkligen..... Varför heter det Grönland föresten?
Ganska lite grönt där tycks det.......

Jag har haft tanken att ladda upp lite natur och undervattensbilder hit också, men inte fått tummen ur..
Eller inte kunnat riktigt luska ut maxstorlek på bilderna som får laddas upp, och hur man gör det.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Grönland...

Jag har scannat så det ryker om datorn (och mig)...
Jag bjuder på några smakprov från Grönland. Året är 1998, juli månad, vi gjorde en expedition dit, vandrade 20 mil genom obanad terräng (vildmark), paddlade bland isberg och valar...en oförglömlig upplevelse!
Husbil kan ni glömma på denna ö, för här finns inga vägar utom inne i byarna, förbindelser mellan byarna är endast båt eller flyg!

/Annette

Fantastiska bilder!

Tack för denna visning!:)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grönland...

Fina bilder, ja överlag på det som ni laddar upp! Man får tacka.
Dehäringa sista alstern från Grönland tilltalar verkligen..... Varför heter det Grönland föresten?
Ganska lite grönt där tycks det.......

Jag har haft tanken att ladda upp lite natur och undervattensbilder hit också, men inte fått tummen ur..
Eller inte kunnat riktigt luska ut maxstorlek på bilderna som får laddas upp, och hur man gör det.

Bilderna får vara max 900 pixlar breda, men det räcker gott och väl med 600 pixlars bredd. Ändrar storlek gör man i något bildbehandlingsprogam!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Grönland...

Fina bilder, ja överlag på det som ni laddar upp! Man får tacka.
Dehäringa sista alstern från Grönland tilltalar verkligen..... Varför heter det Grönland föresten?
Ganska lite grönt där tycks det.......

Jag har haft tanken att ladda upp lite natur och undervattensbilder hit också, men inte fått tummen ur..
Eller inte kunnat riktigt luska ut maxstorlek på bilderna som får laddas upp, och hur man gör det.
Att det heter Grönland beror på att våra förfäder eldade så mycket kol och olja att världen drabbades av global uppvärmning. När vikingarna kom till Grönland på 800-talet så var där faktiskt ganska grönt. Sen kom den "lilla istiden" med början på 1200-talet (antagligen slutade man med kol och olja då), och så blev det som det blev.
Calle
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grönland...

Erik den Röde upptäckte Grönland, då han var på landsflykt från Island (han hade väl gjort nåt dumt...). För att lura sina landsmän att flytta till ett i stort sett obeboeligt ställe, kallade han det för Grönland, så de skulle tro att det fanns skogar på denna ö. Han lurade dit en hel drös med folk, som så småningom dog ut, det finns idag en hel del lämningar kvar på södra Grönland efter Erik den Rödes folk. Själv drog han därifrån när han väl hade lurat dit folk.
Grönland har varit lika kallt de senaste 10.000 åren, med obetydliga väderförändringar. De sista decennierna har dock klimatet som bekant förändrats.
 
Toppen