• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattnet tar fel väg

Tomas S

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36675
Medlemskap
2024
Hej. Har en kabe 740 lxl. När jag använder kranarna, oavsett vilken, rinner vattnet inte till gråvattrntanken utan ut i röret på höger sida där vattenberedaren töms. Häller jag vatten i vasken från typ en hink hittar det till gråvattentanken. Pumparna fungerar som dom ska men jag upptäckte att indikatorn på panelen inte visar vattennivå vid påfyllning. Fö funkar panelen. Några tips?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej. Har en kabe 740 lxl. När jag använder kranarna, oavsett vilken, rinner vattnet inte till gråvattrntanken utan ut i röret på höger sida där vattenberedaren töms. Häller jag vatten i vasken från typ en hink hittar det till gråvattentanken. Pumparna fungerar som dom ska men jag upptäckte att indikatorn på panelen inte visar vattennivå vid påfyllning. Fö funkar panelen. Några tips?
Dräneringsventilerna för vatten är öppna, finns nog två eller tre.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sitter tömningskranar till varm vatten och kallvatten lite var stans beroende utförande, du har inte glömt att stänga alla. Tro du har placeringen i instruktions boken. Panelen prova att göra den strömlöst och starta om den.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Har inte Kabe förbikoppling av gråvattentank? Direktavlopp eller vad dom kallar det. Finns på Kabes husvagnar men osäker på husbilarna. Skulle kunna vara en möjlig orsak.
 

Tomas S

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36675
Medlemskap
2024
Sitter tömningskranar till varm vatten och kallvatten lite var stans beroende utförande, du har inte glömt att stänga alla. Tro du har placeringen i instruktions boken. Panelen prova att göra den strömlöst och starta om den.
Hej. Har en kabe 740 lxl. När jag använder kranarna, oavsett vilken, rinner vattnet inte till gråvattrntanken utan ut i röret på höger sida där vattenberedaren töms. Häller jag vatten i vasken från typ en hink hittar det till gråvattentanken. Pumparna fungerar som dom ska men jag upptäckte att indikatorn på panelen inte visar vattennivå vid påfyllning. Fö funkar panelen. Några tips?
Alla kranar, en vid pannan, två under diskbänk samt 2 vid färskvattentank, är stängda. Då jag öppnar någon kran (handfat eller diskbänk) kommer det vatten dels ur kranen men det rinner även ut vatten ur dräneringsröret för vvb.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Alla kranar, en vid pannan, två under diskbänk samt 2 vid färskvattentank, är stängda. Då jag öppnar någon kran (handfat eller diskbänk) kommer det vatten dels ur kranen men det rinner även ut vatten ur dräneringsröret för vvb.
Har du en gul kran till vvb. Den har tre lägen. Hur står den. Förresten vilken årsmodel är det på bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alla kranar, en vid pannan, två under diskbänk samt 2 vid färskvattentank, är stängda. Då jag öppnar någon kran (handfat eller diskbänk) kommer det vatten dels ur kranen men det rinner även ut vatten ur dräneringsröret för vvb.
Om dräneringskranen till vvb är stängd, och det rinner vatten ur den är det fel på ventilen, prova öppna/stänga den några gånger.
 

Tomas S

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36675
Medlemskap
2024
Om dräneringskranen till vvb är stängd, och det rinner vatten ur den är det fel på ventilen, prova öppna/stänga den några gånger.
Grejen är att det inte läcker annat än när någon pump går.
Har du en gul kran till vvb. Den har tre lägen. Hur står den. Förresten vilken årsmodel är det på bilen.
Gul kran finns. Står i nedfällt läge. Bilen är en 2016
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det är så att pumpen försöker att bygga upp tryck men det läcker ut direkt när pumpen går , därför läcker det bara när pumpen går. Kolla var det läcker under vagnen. Ventilen kan ha frusit sönder tex, eller är den otät av något.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Grejen är att det inte läcker annat än när någon pump går.

Gul kran finns. Står i nedfällt läge. Bilen är en 2016
Om det är en gul spak som dränerar vvb, så skall den inte vara helt nertryckt (klockan 4 eller8 ) den är då liksom när den står klockan 12 öppen, utan klockan 3 eller 9 som stängd. Jag kämpade länge med detta.
 
Toppen