• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentanken vid vintercamping

ullaobengt

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Orust
HBK-Nr
12701
Medlemskap
2022
Hej Jag har en Burstner van 620 2008. Vi funderar på att vintercampa och hur det går med gråvattentanken vid minusgrader. Är det någon som har erfarenhet av detta ?
Ulla o Bengt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Problemet är att avloppstanken ofta har uppvärmning och isolering, men kranen helt utanför i kylan:mad:
Isolera kranen ordentligt eller låt den vara öppen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

En halvliter glykol i gråvattentanken brukar göra att det inte fryser så hårt.

Glykol är livsfarligt för smådjur. Glykol smakar sött så många djur slickar gärna i sig utspilld glykol. Det behövs bara mycket små mängder för att förgifta en hund. En avtappningsventil som läcker några droppar kan orsaka stor skada.
 

kurthed

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
19782
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Hej!
Har just köpt en globecar globescout-13 och skal iväg norrut.Läst om andras problem med fryst gråvattenutsläpp. Ett tips var att hälla i proylenglykol i gråvattentanken för att förhindra frysskador. Vet nån hur man kommer åt tanken för detta? Verkar som systemet är slutet ?Säljaren säger att jag skall låta utsläppet vara öppet när det är kallt och att jag ö.h.t inte bör använda vattensystemet utan ha
dunkar med vatten ombord i stället. Inte särskilt kul, så om det finns nån lösning så att man ändå kan hantera gråvattnet ned mot säg-10 grader skulle resan bli mycket trevligare. Detta är min första bil så jag är en"rookie"
Hälsar Kurt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Hej!
Har just köpt en globecar globescout-13 och skal iväg norrut.Läst om andras problem med fryst gråvattenutsläpp. Ett tips var att hälla i proylenglykol i gråvattentanken för att förhindra frysskador. Vet nån hur man kommer åt tanken för detta? Verkar som systemet är slutet ?Säljaren säger att jag skall låta utsläppet vara öppet när det är kallt och att jag ö.h.t inte bör använda vattensystemet utan ha
dunkar med vatten ombord i stället. Inte särskilt kul, så om det finns nån lösning så att man ändå kan hantera gråvattnet ned mot säg-10 grader skulle resan bli mycket trevligare. Detta är min första bil så jag är en"rookie"
Hälsar Kurt

Ifall du vill att glykolen hamnar i gråvattentanken så häller du helt sonika glykolen i handfatet m.m., men se till att ha utsläppet stängt, annars va de ogjort.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Om du låter någon form av glykol komma ut i naturen begår du ett allvarligt miljöbrott som straffas med minst dagsböter och om det är någon volym på vätskan kan det även bli fängelse.
Vidare om du tömmer din gråvattentank med glykol i, så måste det ske på en miljöstation som är godkänd för att ta hand om glykol.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Om du låter någon form av glykol komma ut i naturen begår du ett allvarligt miljöbrott som straffas med minst dagsböter och om det är någon volym på vätskan kan det även bli fängelse.
Vidare om du tömmer din gråvattentank med glykol i, så måste det ske på en miljöstation som är godkänd för att ta hand om glykol.

Var hittar man påföljder om detta brott?
 

kurthed

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
19782
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Jag borde ha förtydligat mig: jag såg i tråden högre upp att propylenglykol skall vara ok ur miljösynpunkt, inte etylenglykol! ("Giv mig styrka", vad är det för svar? Är det så man bemöter en som tydligt anger att man är nybörjare?)
Åter till min fråga: min undran är om någon som har erfarenhet av den typ av system jag har vetom det finns något säkert knep att undvika frostskada. Proylenglykol eller spolarvätska i slasktanken eller nån annan åtgärd som kan funka ner till ca 10 minusgrader?
Hälsar Kurt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Färskvattensystemet kan du säkert använda så länge du värmer hela tiden, där ligger tank och ledningar inne i bilen. När det gäller en oisolerad gråvattentank kan du hälla i spolarvätska och hoppas på det bästa, troligen fryser avtappningskranen så att du får tina den på lämpligt sätt. I tanken tillför man ju värme via vattnet, så det fryser inte omedelbart precis. Det beror på hur länge du står still.
Annars kan man ju göra som husvagnsägare gör, ha en balja under öppet avlopp och sedan tömma baljan då och då, campingar som är vinteröppna har ofta möjlighet att ta emot gråvatten också i fast form. :)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Låt kranen vara öppen och sätt en öppen plastbalja eller dylikt under utsläppet.
Isbiten kan sen deponeras på lämpligt ställe.
 
Senast ändrad:

kurthed

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
19782
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentanken vid vintercamping

Jag borde ha förtydligat mig: jag såg i tråden högre upp att propylenglykol skall vara ok ur miljösynpunkt, inte etylenglykol! ("Giv mig styrka", vad är det för svar? Är det så man bemöter en som tydligt anger att man är nybörjare?)
Åter till min fråga: min undran är om någon som har erfarenhet av den typ av system jag har vetom det finns något säkert knep att undvika frostskada. Proylenglykol eller spolarvätska i slasktanken eller nån annan åtgärd som kan funka ner till ca 10 minusgrader?
Hälsar Kurt
 
Toppen