ullaobengt
FD HBK Medlem
Hej Jag har en Burstner van 620 2008. Vi funderar på att vintercampa och hur det går med gråvattentanken vid minusgrader. Är det någon som har erfarenhet av detta ?
Ulla o Bengt
Ulla o Bengt
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
En halvliter glykol i gråvattentanken brukar göra att det inte fryser så hårt.
Hej!
Har just köpt en globecar globescout-13 och skal iväg norrut.Läst om andras problem med fryst gråvattenutsläpp. Ett tips var att hälla i proylenglykol i gråvattentanken för att förhindra frysskador. Vet nån hur man kommer åt tanken för detta? Verkar som systemet är slutet ?Säljaren säger att jag skall låta utsläppet vara öppet när det är kallt och att jag ö.h.t inte bör använda vattensystemet utan ha
dunkar med vatten ombord i stället. Inte särskilt kul, så om det finns nån lösning så att man ändå kan hantera gråvattnet ned mot säg-10 grader skulle resan bli mycket trevligare. Detta är min första bil så jag är en"rookie"
Hälsar Kurt
Om du låter någon form av glykol komma ut i naturen begår du ett allvarligt miljöbrott som straffas med minst dagsböter och om det är någon volym på vätskan kan det även bli fängelse.
Vidare om du tömmer din gråvattentank med glykol i, så måste det ske på en miljöstation som är godkänd för att ta hand om glykol.