• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentanken "full"

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Har en gråvattentank med två invändiga kontaktstift, som skall indikera vid full tank. Har även vid tom tank indikering som om tanken vore full. Förmodar att kontakt mellan stiften sker genom en mycket svag ström, som leds genom gråvattnet och ger indikeringen på panelen.
Trodde att tanken och givarna var geggiga och på så sätt gav kontakt och indikering. Kollade tanken och gjorde helt rent. Kan tom med handen känna att det är helt rent runt stiften men fuktigt av vatten. Lossar jag flatstiftshylsan på ett av stiften upphör indikeringen.

Min fråga är, om det på panelen går att kalibrera denna, så att den svaga strömstyrkan enbart genom fukten mellan stiften inte orsakar larm?

Har panelen cbe "PC-100HB T" oval modell.

Roadglider
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Så tror jag också att den fungerar.
Antigen mäter den milliampere ström, eller motstånd och då spänning.
Om du öppnar där trådarna löper in i panelen, kan du förmodligen följa lödskenor och komma fram till en potentiometer, dvs en justerbar motstånd. De brukar vara svarta, stora som en tioöring med en vit plastskkruv i mitten.
Koppla in voltmätaren i inkommande sladd, notera värdet och justera lite grann för att se vad som händer. Blir det inte bättre, återställ det gamla värdet...
Som jag ser har du inget att förlora, men allt att vinna...
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Hej!

Har nu öpnnat panelen och studerat den. Komponenterna är monterade på ett kretskort och är markerade med motståndsnummer, kondensatornummer mm. Något trimmotstånd kan jag tyvärr inte hitta på kortet, så tydligen är någon komponent felaktig och orsakar det felaktiga värdet.
Garantin är utgången och ett nytt kort kostar förmodligen skjortan.
Får koppla bort ena givaren på tanken och köra på känsel och kolla skvalpröret för att veta när tanken är full.

Roadglider
.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattentanken "full"

Eftersom värdet ändrade sig när du tog bort den ena sladden har du förmodligen fukt i själva givaren.
Kan du montera av denna och sedan lägga den i en ugn några timmar på 50 gr eller så prova att blåsa med en hårfön, detta brukar hjälpa.

Mvh
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Eftersom värdet ändrade sig när du tog bort den ena sladden har du förmodligen fukt i själva givaren.
Kan du montera av denna och sedan lägga den i en ugn några timmar på 50 gr eller så prova att blåsa med en hårfön, detta brukar hjälpa.

Mvh

Givarna inne i tanken sitter på ca 7 cm avstånd och känns som ett litet hål i varje kontaktstycke. Tycker att givarna borde tåla fukt och rimlig gegga i närområdet utan att indikera full tank.

Möjligt är att den ena kontakten går till jord och sluter med den andra, när tillräcklig ström går genom vattnet och då ger manöverspänning till ett elekroniskt relä som drar och indikerar full tank???

Skulle kunna vara så att den ena kontakten jordas direkt utan vatten, men då borde ju denna ge indikering full tank, när dan andra kopplas bort, så är inte fallet.
Ingen av dem ger indikeringen ensam.

Roadglider
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentanken "full"

Mät med en ohmmeter mellan stiften och mellan jord och resp. stft. Om du har en multimeter som mäter upp till 20 megaohm så måste du kunna mäta upp en resistans. spola sedan med varmvatten en stund och låt torka. Rent vatten leder inte alls nästan men så fort det finns salter i leder det.
// Göte J
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Om man skulle satsa på standart B, dvs slarv vid monteringen som felkälla.
I så fall ligger givarsladden i kläm och är närapå avskalad, vilket ger kortslutning.
Kan du följa sladden hela vägen och se att den är ok ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gråvattentanken "full"

Givarna inne i tanken sitter på ca 7 cm avstånd och känns som ett litet hål i varje kontaktstycke.
Roadglider
-----------------------------------------------------------------------------------------------
En fundering bara. Du skriver att givarna sitter ca. 7cm från varandra. Sitter de i hål i tanken eller... ?? Har du ingen möjlighet att lossa den ena, plugga hålet, och flytta bort den till ett större avstånd än 7cm för att öka resistansen mellan givarna. Om det går så är ju "bara" frågan vilket avstånd som är lämpligt. Ingen indikering vid fuktig tank, men indikering genom vatten.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Om man skulle satsa på standart B, dvs slarv vid monteringen som felkälla.
I så fall ligger givarsladden i kläm och är närapå avskalad, vilket ger kortslutning.
Kan du följa sladden hela vägen och se att den är ok ?

De synliga kablarna i anslutning till tanken verkar helt OK tills de går in i kabelskyddet. Skulle det vara fel i isoleringen längre in, så tycker jag indikeringen skulle kvarstå även om anslutningen till givarna lossas.
Spolat tanken och givarna med varmvatten och det är rent vad jag kan känna. Skall krypa under bilen och mäta lite resistanser under dagen.
Vore ju intressant att ersätta givarna med en lämplig vridpotentiometer och se vid vilket värde indikeringen slår till och från om den nu gör det.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Kan vara så enkelt som att det finns en del feta avlagringar i tanktaket som ger kontakt även vid tom tank. (bara en fundering)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentanken "full"

Har vært med på feilsøking på varianten med 2 staver som står ned i tanken og som gir % informasjon om nivået i tanken. Når disse henger seg opp i full tank og det ikke hjelper å spyle proben er det bare en ting som hjelper - ut med sondene som sitter i er skrulokk og vask hele saken med sprit.

Regner med at dette er den enklere løsningen ut i fra beskrivelsen, her må en få bort fett og smuss som sitter som bro mellom elektrodene inn i tanken - under bilen kan det og ligge tilsvarende på utsiden. Ren plast mellom og rundt elektrodene skulle fjerne feilen for en tid.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Vad säger ni om detta?

Tog bort de båda givarna frän gråvattentanken.
De är monterade i två hål med diam 10 mm. Tanken är vid hålen 20 mm tjock.
Givarna består av två rostfria skruvar med längden 20 mm som fästes i hålen med gummiexpander med mutter på insidan som mothåll.
Skruvens verkliga längd i hålet blir 15 mm, då 5 mm går åt för det yttre gummit i expandern, bricka och flatstiftsanslutning.
Änden på skruven kommer då 5 mm in i tankväggen, som snabbt fylls med gegga.
Tydligen en god kontakt tillsammans med lite fukt på insidan av tanken för att indikera fullt.
Trodde inte att man skulle behöva göra ren tanken med örontops!
Man blir aningen uppgiven på konstruktionen.
Omkonstruktion på gång.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentanken "full"

Hej Ove!

Har samma problem på vår bil.

Fick du montera ner tanken, eller går det att komma åt ändå?

Några bilder på ditt problem och lösning vore trevligt!

Ha det gott!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Hej!

Går att lossa givarna, som sitter fram till höger på tanken på vår bil. Har ett litet stup utanför tomten, som är en utmärkt plats annars lite svårt att komma åt.
På väg till Biltema för att köpa längre rostfri skruv och gummiplugg. Får se om jag kan ta en bild.

Roadglider
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Hej !
Har samma system i min Winnebago. Har fungerat 25 år utan krångel.
Dock gör jag aldrig nr 2 i toan, utan söker en annan toa..
Det är således en motstånd mätare som reagerar på mindre motstånd då nivån stiger.

Har för övrigt samma system även i vattentanken, och även där är funktionen helt ok.
Tror inte det hjälper att byta skruvarna, då de är syrafasta och utan finesser.
Attackera panelen istället, där kanske finns en myra eller mygga i fel plats...;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattentanken "full"

Hej, det var väl gråvattentanken det handlade om? Men om jag får gissa kan sådant här uppstå om allför "kladdigt" gråvatten får stå kvar längre tider i tanken. Vi diskar t.ex. aldrig ned matfett och liknande, utan torkar av med papper före slutdiskning, så att det är ganska rent vatten som är i tanken. Sedan tömmer vi så snart som möjligt. Dessutom har jag alltid en skvätt tankrengöring i gråvattentanken för att minska möjligheten för fett att klibba fast. Ger också lite bättre doft om det är varmt ute! :)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Vi diskar heller inte feta saker utan torkar först, men lite tvål och tandkräm kommer ju alltid med.
Har nu modifierat som jag tänkt mig och gjort rent i hålet. Givaren kom ut en liten bit och har en gummitätning på 5 mm ut från väggen och inget hål längre. Bör vara lättare att nu spola rent vid behov.
Fungerar ua och indikeringen borta. Får se om det fungerar aven framgent

Roadglider
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gråvattentanken "full"

Høres ut som en drøyt halv tank med rent vatn og endel salmiakk (amoniakk) skulle hjelpe bra på etter en kjøretur slik at det vår skvulpet riktig godt rundt i tanken. Ren salmiakk er litt for kraftig, men 50 liter vatn og en halv liter amoniakk skulle løsne det mest fastgrodde fettet i løpet av noen timer.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Gråvattentanken "full"

Är detta fel något att bry sig med. Är ju visserligen irriterande med saker som inte fungerar, men att lägga ner tid och pengar på indikering i gråvattentanken verkar onödigt. Vad jag vet har vi ingen indikering för detta i vår bil, men aldrig upplevt detta som något problem.
När färskvattentanken är full och gråvatten tom är det ju bara att se till att tömma gråvatten samtidigt som man fyller färskvatten. Detta sker ju oftast på samma ställe och tankarna är ju ungefär lika stora. Då är det ju ingen risk att man orsakar översvämning i gråvattentanken.
Ove.G
 
Toppen