• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentömning

F

F.d. 52943

Guest
Vi har letat efter en slang som man kan koppla till gråvattentanken för de situationer när man inte kan köra intill/över tömningsbrunnen.

Har hittat en slang och koppling med gumminippel som passar gråvattenutkastaren. Utloppsröret är 40 mm ytterdiameter. Slangen är "platt" och tar därmed lite plats. 10m avtappningsslang 32mm 169.- (biltema) Guminippel 40/32 mm (lila) 29.- (biltema). Gumminippel 45/40 mm (syns inte på bilden men sitter mellan slangkoppling och den lila nippeln) 41.- (järnia). Slangkoppling - hittar inte i katalogen - låg intill slangen - pris? (ett par tior - biltema).
 

Bilagor

  • P1010645.JPG
    P1010645.JPG
    4 MB · Visningar: 27

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Gråvattentömning

Tänk på detta:
Eftersom det är väldigt lågt tryck från gråvattentanken blir det svårt att få den platta slangen att vidga sig och därigenom kunna tömma tanken. Vi hade också inköpt en sådan slang från Biltema- funkade inte alls med självtrycket från tanken så vi köpte en styvare slang ("med cirkulära förstyvningar") i Grekland som nu fungerar utmärkt. Inga problem att rulla ihop i en halvmeterstor cirkel och stuva undan.
/Boo
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Gråvattentömning

Den kortaste nu på Biltema är 10 m. Jag får kapa den och testa - ska se om jag kan "simulera" tankhöjden. Bilen är avställd och tankarna tömda nu.
 
Toppen