• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Hej någon som har ändrat/bytat till elektrisk öppning för gråvattnet är det dyrt eller svårt att göra min spak sitter långt under bilen därför har jag problem att öppna och stänga
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Beror lite på hur det ser ut. Har bytt både på våran gamla och nu på den nyare bilen.
På den gamla var det en skjutventil och den fick jag ta bort och göra en adapter till kulventilen. På den nyare Hymern (-06) så sitter den i garaget. Passade med en motor som vrider kranen. Finns numera på Kjell.com
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta kanske är effekten av dyra ställplatser/campingar samt kommuner som vill ha hutlös betalning för vårt friluftsliv
Det är inte fel att betala för den tjänst man vill ha.

Det finns minst två sorters kriminella i detta fall:
1- Släppa ut avlopp i trafiken.
2- Inte betal för tjänsten att på lagligt sätt dumpa avloppet.

Om någon tycker det är OK att dumpa avloppet i trafiken med eller utan en elventil, säg till, så kan jag stå till tjänst med 300+ liter gråvatten rakt in i grillen och vindrutan på DIN husbil. Räcker inte det, kanske jag skall installera en elventil till 200 liter svart också?
(endast dumpat framför en annan husbil naturligtvis.)

Hoppas alla tog till sig ironin, men också allvaret i ovanstående.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är inte fel att betala för den tjänst man vill ha.

Det finns minst två sorters kriminella i detta fall:
1- Släppa ut avlopp i trafiken.
2- Inte betal för tjänsten att på lagligt sätt dumpa avloppet.

Om någon tycker det är OK att dumpa avloppet i trafiken med eller utan en elventil, säg till, så kan jag stå till tjänst med 300+ liter gråvatten rakt in i grillen och vindrutan på DIN husbil. Räcker inte det, kanske jag skall installera en elventil till 200 liter svart också?
(endast dumpat framför en annan husbil naturligtvis.)

Hoppas alla tog till sig ironin, men också allvaret i ovanstående.
Man kanske skulle ta sig omaket att ta ett foto och ringa polisen varje gång man ser något sådant. Jag har ju faktiskt en trafikkamera i bilen. Det är ju ett lagbrott som sker. Med lite tur får en del sådana marodörer böter. Det är riktigt dåligt och skadar vår redan dåliga anseende.
Och i värsta fall orsakar det en olycka med en moped eller mc, och det uppskatta i varje fall inte jag som också kör mc.
 
Senast ändrad:

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Man kanske skulle ta sig omaket att ta ett foto och ringa polisen varje gång man ser något sådant. Jag har ju faktiskt en trafikkamera i bilen. Det är ju ett lagbrott som sker. Med lite tur får en del sådana marodörer böter. Det är riktigt dåligt och skadar vår redan dåliga anseende.
Och i värsta fall orsakar det en olycka med en moped eller mc, och det uppskatta i varje fall inte jag som också kör mc.
Vad vore en husbilssäsong utan att få igång Gråvattengänget samt HBKs medborgargarde. Hoppas på en lång tråd☔
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Hej någon som har ändrat/bytat till elektrisk öppning för gråvattnet är det dyrt eller svårt att göra min spak sitter långt under bilen därför har jag problem att öppna och stänga
Försök o få hjälp på andra forum exp husbilshjälpen på Facebook som bättre förstår vad du frågar om.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Se inlägg #2

Behövs mer info för att kunna svara bättre. Bilder är aldrig fel.
Han ber om hjälp helt plötsligt handlar det om elektrisk ventil då dumpas gråvattnet på vägen istället tråkigt när det spårar ut så sen halkas det omkring med motorcyklar.Nu har jag problem vilken av mina två motorcyklar jag skall ta för att jaga gråvatten dumpare med elektrisk ventil min CB650 eller XS650 höjden vore ju om jag får en fullträff och den bilen har Husbilsklubben märke bak återkommer med rapport.
 
Senast ändrad:

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, var inne på hosjön för att tömma kasetten, hade dom förståndiga lagt lika många pengar på anläggningen som på låsen på dörrarna då hade allt funkat, nu är det bara ett hus som står till ingen nytta ,var för ingen reagerar hos vårt hbk förstår jag inte.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej någon som har ändrat/bytat till elektrisk öppning för gråvattnet är det dyrt eller svårt att göra min spak sitter långt under bilen därför har jag problem att öppna och stänga
Du kan söka i forum.

 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Den ventilen frasn Kjell o CO ar val dyr.. om du kollar pa ebay hittar du bra losningar.
jag anvander dessa pa bade gra och svart vatten. valdigt smidigt. Har aven en slang pa den sa att utloppet ar valdigt nara markbrunnen om man nu kanner for att tomma dar.

 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Den ventilen frasn Kjell o CO ar val dyr.. om du kollar pa ebay hittar du bra losningar.
jag anvander dessa pa bade gra och svart vatten. valdigt smidigt. Har aven en slang pa den sa att utloppet ar valdigt nara markbrunnen om man nu kanner for att tomma dar.

Köpte min ventilvridare på nätet ca 450:- men kommer inte ihåg vart. Samma som nu Kjell & co har.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tja, grå vatten hit eller dit, varför kan man inte erkänna att vi är fortfarande rent U-land när det gäller såna faciliteter. Man behöver bara åka över sundet så kan man tanka vatten och tömma grå och svart vatten på många stora mackar utmed motorvägar, hitta det hos oss. Nej, vi ska in på nån camping och betala för det, och alla skriker bravo.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen