• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvatten visar 50%

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Hejsan,helt plötsligt visar displayen för gråvatten 50% oavsett nivå.
Har rengjort tanken 2ggr. med Thetford Duo Tank utan skillnad,tänkte på avlagringar ev.
Bilen är en ADRIA MATRIX SUPREME M 687 SL-2018.
Några förslag på felsökning?
Mvh.Peter

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag skulle hoppas på nått skit som fastnat. Jag skulle fylla tanken med varmvatten och typ 2 diskmaskinstabletter. Köra en sväng och hoppas att problemet försvinner.
Håller med. Kan ta en kombination med 3 dl såpa och 2 diskmaskin tabletter upplösta i vatten. Fyll tanken med ljummet vatten. Vänta några timmar. Kör nån mil på kurvig väg och sen töm. Sen kanske det funkar. Sätter alltid in en dl såpa när vi åker iväg. Såpa löser fett bra och skummar inte.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hejsan,helt plötsligt visar displayen för gråvatten 50% oavsett nivå.
Har rengjort tanken 2ggr. med Thetford Duo Tank utan skillnad,tänkte på avlagringar ev.
Bilen är en ADRIA MATRIX SUPREME M 687 SL-2018.
Några förslag på felsökning?
Mvh.Peter
Prova att rengöra nivåsensorn, ofta ett par metallstavar som går ner i tanken, att rengöra tanken hjälper oftast inte

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Prova att rengöra nivåsensorn, ofta ett par metallstavar som går ner i tanken, att rengöra tanken hjälper oftast inte
Hej - i grunden har du rätt - jag har också en Adria - tekniskt dubbelgolv - du kommer lätt ner till färskvattentanken och precis som du skriver där finns metallstavar i den tanken - gråvattentanken alldeles säkert samma konstruktion - jag har ännu inte behövt skruva upp i golvet för att om möjligt hitta var jag kommer ner till den - det finns flera skruvade lock som förmodligen ledar till målet Jag kör regelbundet med diskmaskinstabletter på vägen hem och har än så länge inte haft problemet som TS beskriver.

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Tack för alla tips.
Provar igen med varmt vatten men med disktabletter istället först.
Kommer inte åt tanken inne,utan måste ta det underifrån om det blir nödvändigt.

Toppen