• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten Pissa i buskarna på Ställplatser

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som jag skrivit tidigare:

Inte alltid!
Om campingen eller ställplatsen är ansluten till ett mindre, lokalt reningsverk kan den biologiska processen störas (eller t.o.m. slås ut) av kemikalierna i svartvattnet. På sådana ställen tas svartvattnet från utslagsbacken om hand på annat sätt.
Pålle
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Frågade en ställplatsägare i södra Sverige om närmaste tömningsmöjlighet för gråvatten.
Han svarade o pekade på en yta på ställplatsplanen och sa "töm där du. Bra vattning för gräset". Han var själv husbilsägare.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hemma har vi markbädd och där tömmer vi vår toa i toastolen, nu har vi SOG och använder aldrig kem i toan. Vi har tom slutat att använda såpa. Använder man kem i toan (vilket enligt mig är HELT onödigt) så ska den tömmas i reningsverk som klarar detta. Varför ska man använda kemikalier när det inte behövs?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
För oss fungerar SOG tillsamans med kem bäst, men så behöver vi inte koppla loss någon slang.

Fungerar utan kem men inte lika trevligt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För oss fungerar SOG tillsamans med kem bäst, men så behöver vi inte koppla loss någon slang.

Fungerar utan kem men inte lika trevligt.
Tanken bakom SOG är, som jag har uppfattat det, att man slipper använda kemikalier.

Dessutom förstår jag inte "behöver vi inte koppla loss någon slang"...

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Kanske kan intressera någon...finns även andra märken o modeller.
Att jämföra SOG, som ju är en komplettering till en befintlig Thetford- eller Dometic-toalett, men helt andra typer av toaletter tycker jag känns fel. Tycker dessutom det känns fel att demontera en fungerande toalett för att istället montera en stor och ful låda.

SOG kan endast jämföras med Thetfords egen fläkt-lösning, och den sistnämnda har många begränsningar när det gäller installationen.

Pålle
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
En fördel med Thetfords lösning är att man slipper koppla loss någon slang när kassetten skall tömmas.

Sen kan kanske fläkten i sig ha varit lite bättre med större effekt. Själv har jag tagit bort den och ersatt med en 120 mm datorfläkt och dito ventilationsrör under bilen.

//Michael, medlem
 

BDBD

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
29095
Medlemskap
2024
Att jämföra SOG, som ju är en komplettering till en befintlig Thetford- eller Dometic-toalett, men helt andra typer av toaletter tycker jag känns fel. Tycker dessutom det känns fel att demontera en fungerande toalett för att istället montera en stor och ful låda.

SOG kan endast jämföras med Thetfords egen fläkt-lösning, och den sistnämnda har många begränsningar när det gäller installationen.

Pålle
En fördel med komposteringstoaletter i husbilen är att du sällan behöver tömma den...är man själv tömmer man efter ca. 1-2månader... dom har även fläkt med kolfilter..fläkten bör gå regelbundet eller hela tiden för att skiten ska torka...skit innehåller ca. 80% vätska.....
Det luktar dessutom inte från innehållet i toan..inte ens när du tömmer den. ..finns olika modeller..en del ser ut som vanliga toaletter.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tanken bakom SOG är, som jag har uppfattat det, att man slipper använda kemikalier.

Dessutom förstår jag inte "behöver vi inte koppla loss någon slang"...

Pålle

Nja, vi har nog enbart SOG för att slippa lukten.
Kem gör tömmningen trevligare och man slipper jäsningen i kassetten, extra bra om man måste förvara en full kassett några extradagar i garaget.

Har sogfläkt och stora filtret som anslut automatiskt när jag skjuter in kassetten, behöver inte slabba med någon slang.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nja, vi har nog enbart SOG för att slippa lukten.
Kem gör tömmningen trevligare och man slipper jäsningen i kassetten, extra bra om man måste förvara en full kassett några extradagar i garaget.

Har sogfläkt och stora filtret som anslut automatiskt när jag skjuter in kassetten, behöver inte slabba med någon slang.
Alltså har du Thetfords system och inte SOG.
 
Toppen