• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten läcker ut...ibland

F

F.d. 5970

Guest
Halloj!

Har ett problem som jag hoppas någon erfaren HB-ägare kan guida mig i. Har en Dethleffs A531 1992 med köksdelen baktill.

Problem: I söndags diskade jag upp lite och döm om min förvåning när det läckt ut gråvatten under bilen baktill. Kastar mig ner i köksskåpet och hittar inga läckage "rakt genom golvet". Kastar mig därefter rakt ner på marken baktill för att ev. se läckaget. Det trista är att min HB har ett genomgående plåtfack ("garage" :twitcy: ) undertill längst bak som gör att jag inte kan se annat än vatten som sipprar ner. Verkar inte bara vara att skruva ner facket heller. Pop-nitat. Gråvattentanken ligger 1 meter längre fram, men misstänker någon slanganslutning. Bilen stod i svagt uppförslut. Bekymrad, men dock icke nedslagen, åkte jag hem och parkerade på absolut plan mark. Spolar rikligt i vasken och inte en droppe läcker ut.

Vad kan detta vara? Och varför läckte det inte när bilen stod plant?

Tacksam för synpunkter och råd!

//
Pär
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten läcker ut...ibland

Är du helt säker på att det var gråvatten? Kom det på ett ställe där det absolut inte skall komma vatten eller ut genom en slang/rör?

Det kan nämligen vara varmvattenberedaren som pytsar ut lite överskootsvatten när den blivit tömd på varmvatten och kallare vatten fyllts på. När detta kallare vatten värms upp expanderar det och ger ett övertryck. En ventil öppnar då och tömmer ut en svätt.
 
F

F.d. 5970

Guest
Sv: Gråvatten läcker ut...ibland

Men Michael...du är en klippa!!

Det måste ju vara så för vattnet som kom ut var inte löddrigt av diskmedel. Det tänkte jag på först nu. Jag körde mycket riktigt varmvattenberedaren innan och det kan mycket väl ha varit så att den är boven i dramat.

Tusen tack för ditt inlägg. Nu har jag lärt mig något nytt igen! Du är värd en stjärna på himlen!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Gråvatten läcker ut...ibland

Ja, Maximan,
till varje varmvattenberedare i hus så finns på kallvattenintaget dels en backventil för att inte
varmvattnet ska smita ut genom kallvattenkranen.
Dels en övertrycksventil mellan backventilen och varmvattenberedaren som mynnar i avloppet
för just den skvätt som släpps ut genom tryckventilen när beredarens vatten stiger i temp och
volym.
Utan övertrycksventilen så skulle beredaren tryckas sönder av vattnets volymökning. Dyrt!

Var glad att du fått en "godkänd kontroll" av beredarens säkerhetsutrustning.
Glöm inte att peta ner hjärtat på plats! ;-)

Ha´re Bättre!
 
Toppen