Gråvatten (indikering)

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
3,171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Jag har ett problem med lampan som indikerar full gråvattentank. Den lyser hela tiden, även när tanken är tom. Kollade anslutningarna idag och två kablar. Se bilder. Frågan är vilken av kablarna som är signalledningen till full tank indikeringen. Någon som har en idé? Tacksam för alla seriösa svar.

Kan det vara så att den grova kabeln går till ett frostskydd? Finns inget angivet i instruktionsböckerna.

Jag har ställt frågan till Forsbergs, som levererat bilen, men ännu ej fått svar.

A68ABDE1-F281-4BC3-B201-195BBA8EB6E5.jpeg 12E51979-836C-4C64-994B-E8E7A81137E1.jpeg DD332E3F-CD53-416A-B5BE-8C0005455109.jpeg E015FFB8-6F64-489E-A110-5A8C71A85388.jpeg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4,170
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Du har väl ett lock någonstans där man kan rengöra tanken. Nivåmätaren brukar vara två spröt som sticker ned i tanken. Det brukar fastna skit på dessa, speciellt långt upp och det kortsluter signalen så den visar full tank.
Öppna locket och gör rent spröten noga speciellt långt upp så fixar det sig nog.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,938
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Det finnes varianter med flere sprøt, men skitt som sitter fast høyt oppe gir full tank i begge varianter. Tredje variant, spesiellt på eldre biler er kontakter i siden på tanken - disse pleier ikke å henge seg opp på full tank uten når det blir en tykk biofilm på hele innsiden..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4,214
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Ifall du inte redan provat så kan du även testa att slå i en flaska tankrengöring och fylla upp till hälften med varmt vatten, sen ta en tur och skvalpa runt det hela, har du tur funkar allt som vanligt igen när du tömmer ur tanken.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
3,171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Du har väl ett lock någonstans där man kan rengöra tanken. Nivåmätaren brukar vara två spröt som sticker ned i tanken. Det brukar fastna skit på dessa, speciellt långt upp och det kortsluter signalen så den visar full tank.
Öppna locket och gör rent spröten noga speciellt långt upp så fixar det sig nog.
Problemet är att tanken är monterad under bilen. Det finns ett lock i botten troligen, då det är en liten lucka i isoleringen där. Blir väldigt trångt att komma åt även när jag ställt upp bilen på träbockar ca 15 cm. Drar mig än så länge att ta mig in den vägen.

Har använt Thetfords Tank Freshner under några år, hjälper inte. Började förra året att använda Oxyg biologiska medel. Har hittills inte givit någon effekt på indikeringen.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
3,171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Ifall du inte redan provat så kan du även testa att slå i en flaska tankrengöring och fylla upp till hälften med varmt vatten, sen ta en tur och skvalpa runt det hela, har du tur funkar allt som vanligt igen när du tömmer ur tanken.
Har gjort detta ett antal gånger, har inte hjälpt hittills.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
3,171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Har nu fått svar från Forsbergs. Den bruna och vita kabeln går till tankgivaren. Måste förmodligen öppna tanken i botten för att manuellt kolla vad det är som sluter kretsen.

Återstår att ta reda på om det är tankvärme i de andra kablarna. Forsbergs visste inte.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4,655
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Vi har haft samma problem fast det var 4:e alternativet som inte nämns ovan. Den ena ”elektroden” är överdragen med ett plasthölje och en plopp i ändan som ska förhindra fukten att krypa in under plasthöljet. Får du in vatten/fukt under, då lyser ett antal lampor hur du än bär dig åt. Dra upp elektroder och kolla och eventuellt täta med lite tätningsmassa, sen kan du testa funktionen i en 1,5 liters PET flaska INNAN du sätter elektroderna tillbaka i tanken.
 
Toppen