• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråaktig hinna på framrutan

F

F.d. 58621

Guest
Sv: Gråaktig hinna på framrutan

Hej Nilhen,
mycket märkligt och tråkigt att framrutan har fått en gråaktig hinna bara efter två månader. Det brukar ju ta flera år innan en ny ruta får en sådan där "trafikfilm" som försämrar sikten och som man måste ta bort.
Om framrutan var bra från början så måste den grå hinnan ha kommit dit med partiklar i luften, t.ex. uppvärmd luft går ju alltid mot en kallare yta.
Hur är det med gasolspisen, funkar den som den ska eller har det vid något tillfälle varit ofullständig förbränning? Kan ni ha kokat, stekt eller bränt vid något på spisen? Om något blivit bränt, t.ex. plast så kan det mycket väl vara så att små fina plastpartiklar i luften som senare skapat den grå hinnan.
Förslaget i förra inlägget om "Mr Muscle" kan vara ett bra alternativ att testa. Går inte det, ja då är det reklamation som gäller.
V-backen ;)

PS Glömde en sak, har ni haft tända ljus i husbilen. Tända osande ljus kan också skapa en grå hinna på rutor. /DS

Senast redigerad av en moderator:

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Vi brukar vara ganska sparsamma med att använda gasolspisen, några gånger har det hänt att vi lagat mat i bilen, annars brukar vi sätta upp ett gasolkök utanför bilen, när det bli tid för matlagning. Något vidbränt har ej inträffat. Tända ljus brukar förekomma en del, kan hända att ljusen kan vara en liten bov i det hela. Ska även ta och prova "Mr Muscle".
//Nilhen

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Nu har min framruta blivit klar och fin. Mirakel medlet heter koncentrerad amoniak. Fuktade en trasa och torkade av rutan med detta och maken till ren ruta har jag aldrig sett. Kan vara bra att veta om någon annan får samma problem.
//Nilhen

Toppen