• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS'ns olika koordinatsystem

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Det finns massor av koordinatsystem världen över. För att det ska bli helt rätt krävs att både den som anger och den som läser siffrorna har samma system (Hur många har det? Ingen?). Till detta kommer vanliga avläsnings-/skrivfel. Här kommer 5 av systemen:

WGS84
Lat Long: N gr mm ss,s / E gr mm ss,s GÄLLER på HBK
Mixmash: N gr mm,ddd / E gr mm,ddd
Decimal: gr,dddddd / gr,ddddddddd

Rikets nät i Östersundsområdet
RT90: 70XXXXX / 14YYYYY
SWERE99: 70XXXXX / 48YYYYY

N = Norr
E = Öst
gr = Grader
mm = Minuter
ss = Sekunder
dd = decimaler
XX = Meter i rutsystem från söder till norr
YY = Meter i rutsystem från väst till öst

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: GPS'ns olika koordinatsystem

Jag vet att det enkelt går att ändra formatet på hur en position anges i de flesta GPS-er men ibland kan det vara bra att med en enkel miniräknare kunna räkna om mellan två format.
Om en angivelse är i helt decimal form t ex N 57.2345 (dvs 57 grader, 2 tiondelar, 3 hundradelar osv) så anges detta som DD.dddd i GPS-en.

Om angivelsen har grader, minuter och sekunder t ex N 57 14 04 bygger delarna på 60-systemet (som klockan). Anges som DD MM SS i GPS-en.

(Finns även möjligheten att det anges som DD MM.mm dvs både 60-delar för minuterna och decimalt (10-systemet) för minutdelarna. Lämnar detta här.)

Om du vill räkna om så behövs lite vardagsmatematik. Jag ger två exempel:

1) Du har angivelsen N 57.2345 som du vill ha i grader, minuter och sekunder (HBK:s ställplatsformat).
Det är självklart först 57 grader. Återstår 0.2345 Multiplicera detta tal med 60. Du får då 14.07 Det betyder 14 "hela"minuter
Återstår 0.07 av minuterna. Multiplicera detta tal med 60. Du får 4.2 Det betyder 4.2 sekunder
Så har då N 57.2345 blivit N57 14 04.2 dvs det format som vi använder i HBK;s ställplatslista.

2) Antag du vill omvandla åt andra hållet, dvs N 57 14 04.2 skall bli grader i decimal form.
Eftersom minuter är sextiondelar och sekunder 3600-delar så gör du så här:
Miniräknaren: 57 + 14/60 + 4.2/3600 = ger 57.2345

Varning! Om du utförde beräkningen ovan och fick ett helt snurrigt svar så berör det på att din enkla miniräknare inte låter division (delat med) gå före addition (plus). Du kan enkelt kolla detta genom att beräkna 2 + 3/4 Rätt svar skall bli 2.75 så om du fick 1.25 så måste du använda parenteser, dvs 57 + (14/60) + (4.2/3600) för att det skall bli rätt.

Hoppas nu inte någon medlem hoppar på mig för att "besserwissra" - det är bara så att det ofta blir lite fel i angivelserna när någon skall förmedla sin position, t ex vid insändandet av ett ställplatstips. Tycker du att det är krångligt så brukar vi ändå fixa det med lite fantasi. :wink:

Mvh
Boo, HBKWeb

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS'ns olika koordinatsystem

I vissa navigeringsappar som tex iGO Primo går det att mata in koordinaterna på valfritt sätt.
Appen känner igen de olika alternativen.

photo-758285.jpg

Toppen