• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Vi står just och funderar på att skaffa den. Skulle vilja veta mer, precis som du.
Våra vänner har precis köpt en sådan och använt den i två dagar ner genom södra Sverige. Hittills allt bra. Men jag skulle vilja veta hur den beter sig när man kommer ut på kringelikrok vägarna söder över. Har själv lagt ut en fråga om den men ingen har svarat som använder den, så det blir till att köpa och testa själv kanske.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: GPS

Hej
Vi har använt en sådan drygt ett år. Trafikinformationen fungerar mycket bättre söderut (Tyskland). Här har en del vägar markerats som vägarbetsområde trots att de inte existerat på ett halvår.
Den är inget att köra "kringelikrokvägar" med, de vägar som den väljer själv går nästan inte att påverka alls.
Teleatlas-katorna innehåller också betydligt mindre antal addresser än Navteq-krtorna (som Garmin använder).
Det är också så att Navteq-kartorna innehåller fler mindre vägar som inte finns med på Teleatlas.

Som sammanfattning kan sägas funktionen på den har varit bra och för den som mest håller sig till huvudvägarna kan det vara ett bra alternativ.

För den som kör mycket "kringelikrokvägar" så är inte bilnavigatorerna särskilt lämpliga alls. Då är det bättre att titta på en MC-navigator (som även fungerar utmärkt i en HB) de har helt andra fuktioner för vägval och den som vill kan då enkelt själv välja vilken väg som skall köras.
 
Toppen