• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gps

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Gps

Det är väl en smaksak.
Ser man det objektivt så är de nog lika bra egentligen.
Men själv föredrar jag Garmin då jag tycker den är lättast att använda.

//Stefan

F

F.d. 52943

Guest

Jag har Garmin 1490t nu - funkar bra på många sätt - speciellt med planeringsverktygen för datorn och möjligheterna att lägga upp rutter i datorn och sedan föra över färdiga rutter till Navigatorn.

Den TomTom jag hade innan den gick sönder funkade också bra. Saknar nu TomToms möjlighet att visa olika poi-kategorier på kartan direkt när man närmar sig. Hade alla ställplatser och Campingar inlagda. Dom dök upp automatiskt på kartan med en liten pling-signal om jag kom inom ett par kilometers avstånd. Det funkar bara för fartkameror i min Garmin.

F

F.d. 52943

Guest

Aage,
om jag fattar rätt kan man göra så med en .csv fil. POI loader visar bara .csv filer.
Hittar inte HBK ställplatser som .csv? Eller tänker jag fel?

F

F.d. 25168

Guest

Aage,
om jag fattar rätt kan man göra så med en .csv fil. POI loader visar bara .csv filer.
Hittar inte HBK ställplatser som .csv? Eller tänker jag fel?

Ovenstående screenshots, viser GPX fil der man kan lave 1000m larm på.

Dette er offentligt forum, men sender du et PM med din e-mail kan jag sende et dropbox link, hvor jag har gjort HBK2422 GPI fil med larm punkter ved 1000m, så kan du prova om det virker :)

F

F.d. 52943

Guest

Fick det inte att funka när jag körde från Åstol till Bromölla igår. Inga ställplatser på skärmen och inga larm när jag passerade inom 1000 m. Vare sig från ställplatsfilen eller från de filer jag själv fixat till - broar och Fc-campingar.

Jag hade även din GPI fil med bilder installerad - kan dom ha stört ut varandra?

Kan man ha både fil med bilder och förvarningar?

F

F.d. 25168

Guest

Fick det inte att funka när jag körde från Åstol till Bromölla igår. Inga ställplatser på skärmen och inga larm när jag passerade inom 1000 m. Vare sig från ställplatsfilen eller från de filer jag själv fixat till - broar och Fc-campingar.

Jag hade även din GPI fil med bilder installerad - kan dom ha stört ut varandra?

Kan man ha både fil med bilder och förvarningar?

Om det inta funkede, tror jag man må indstille advarslen for hver enkelt, eller kanske med notepad.

Har lavet en GPI fil med 10.000m i varning på alle Hbk platserne, Roöand jag sender link til dig när den er upploadet, så du kan prova den av :)

Om det inta funkar vet jag inta :)

Senast redigerad av en moderator:

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Vilken e bäst? Garmin el. Tomtom?
Jag åkte Berslagsdiagonalen i närkeskogarna förra veckan med min Garmin nuvi 1340.
Vid några tillfällen tappade den signal och visade på tok för låg hastighet och åkte vid sidan av vägen. Min gamla Mio A201 har jag aldrig sett missa signaler. Samma placering på vindrutan i alkovbil.
Jan-Evert

Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest

Tomtom är ju dock ökända för att leda folk till fel platser. Det är exempelvis omöjligt att åka hem till mig med en Tomtom.

Toppen