• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS

F

F.d. 29862

Guest
Vad är ett ekonomiskt gynnsamt men ändå bra val av GPS när man INTE är så haj på elektroniska prylar. Tips?
Lars

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS

Om du har en smart telefon eller platta är naturligtvis en navigeringsapp det bästa valet!

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Men lägger du in den ekonomiska aspekten tror jag att en "vanlig" gps är att
föredra.
Åker du utolmlands drar appen pengar i plattan eftersom du måste vara upp-kopplad till internet.

mvh
Fincan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Åker du utolmlands drar appen pengar i plattan eftersom du måste vara upp-kopplad till internet. mvh Fincan

Inte alls, navigeringsapparna har kartorna i minnet och behöver inte Internetuppkoppling. Det samma gäller många andra appar som tex ställplatssökning.

De bästa navigeringsapparna är dessutom klart överlägsna vanliga navigatorer och är bättre uppdaterade. Kostnaden för apparna är en bråkdel av vad en navigator kostar.

Jag träffar ofta på sådana här påståenden och förvånas över okunnigheten, framför allt när de publiceras som sanningar!

H

hianders

Guest

Har man samma hjälp av "apparna" som av en navigator med röstkommando att svänga och att t. ex. välja körfält före en korsning?

Hasse

F

F.d. 25270

Guest

Om du har en smart telefon eller platta är naturligtvis en navigeringsapp det bästa valet!

Om man inte har en smart telefon eller platta (så´na människor finns faktiskt), är en navigeringsapp då det bästa alternativet ?
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har man samma hjälp av "apparna" som av en navigator med röstkommando att svänga och att t. ex. välja körfält före en korsning?Hasse

Naturligtvis, och TTS dvs att man får namnen på gator och vägar med manlig eller kvinnlig röst.

När man kör utomlands med svensk röst kan det bli uttalsproblem men det går att växla språk.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Inte alls, navigeringsapparna har kartorna i minnet och behöver inte Internetuppkoppling. Det samma gäller många andra appar som tex ställplatssökning.

De bästa navigeringsapparna är dessutom klart överlägsna vanliga navigatorer och är bättre uppdaterade. Kostnaden för apparna är en bråkdel av vad en navigator kostar.

Jag träffar ofta på sådana här påståenden och förvånas över okunnigheten, framför allt när de publiceras som sanningar!

Jag får ta åt mig kritiken, indirekt, eftersom jag var kontakt med Wisepilots support, med frågan varför jag inte kunde använda gps då vi nyligen var utomlands. Trots otaliga försök dessinnan på ort och plats, med olika inställningar, lyckades jag ej
att få igång gps och navigationen. Jag mailade därför supporten vid vår hemkomst och fick den förklaringen att du måste vara uppkopplad på det landets nät om du skall navigera. Och det kostar.
Så därför gick jag på den linjen och var förstås besviken på ännu en kostnad.

mvh
Fincan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Wisepilots kundtjänst ger jag inte mycket för. De kunde ha upplyst dig om att det finns ett utlandsläge som starkt reducerar dataförbrukningen utomlands. Antagligen innebär detta att man endast kan söka på adress eller position när man är offline. Sökning på person m.m. kräver Internetuppkoppling.

Allt under förutsättning att man laddat ned resp. lands karta i förväg.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Wisepilots kundtjänst ger jag inte mycket för. De kunde ha upplyst dig om att det finns ett utlandsläge som starkt reducerar dataförbrukningen utomlands. Antagligen innebär detta att man endast kan söka på adress eller position när man är offline. Sökning på person m.m. kräver Internetuppkoppling.

Allt under förutsättning att man laddat ned resp. lands karta i förväg.

Jo den förutsättningen var redan gjord, därför min häpenhet då det ej fungerade.
Nu sällar jag också mig till dem som inte ger så mycket för Wisepilots kundtjänst.

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2025

Knarrevik

Vilken platta tycker du är bäst av iPad 2 och Samsung Tab2 10.1.
För att ersätta en ny gps.
Må så gött å trevlig sommar.
Yngve

F

F.d. 4220

Guest

Vad är ett ekonomiskt gynnsamt men ändå bra val av GPS när man INTE är så haj på elektroniska prylar. Tips?
Lars

Djäklar vad denna tråd kantrade fort...

För att återgå till ursprungsfrågan, så skulle jag valt en av Garmins navigatorer i nüvi-serien, ex.vis 1490T (1390:- på cdon).
Självklart under förutsättning att du föredrar en separat navigator istället för en app till mobil eller padda.

Enkel att använda och du kan köpa till livstids kartuppdateringar till den (navigatorns livstid, inte din - tyvärr. :) ).

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knarrevik
Vilken platta tycker du är bäst av iPad 2 och Samsung Tab2 10.1.
För att ersätta en ny gps. Må så gött å trevlig sommar. Yngve

Så länge som Androidplattorna inte har de bästa apparna för navigering och ställplatssökning m.m. är svaret givet, iPad. Dessutom äger jag ingen Androidplatta, endast Androidtelefoner.

F

F.d. 25270

Guest

Det beror på priset, vissa navigatorer är dyrare än en smart telefon med navigeringsapp.

Dagens pris : Garmin nuvi 2495 LMT inkl livstids fria uppgraderingar 4ggr/år
1.699:-. (Teknikmagasinet).

Kan jag få en smartphone med navigeringsapp för det priset ?
Mvh
Harry Hymer

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tja, du kan få deg en 10 tommers Android plate med Navigator Free for 1399:-, og denne har ekstern GPS antenne: Flytouch 6 Android 4.0 Ice Cream Sandwich og Navigator Free | mapFactor, s.r.o.. Evigvarende fri oppdatering av karter 5 til 10 ganger i året.

Visst är den billig men man kan inte koppla upp sig med 3 eller 4G. Dessutom är skärmen resistiv vilket innebär att man i praktiken måste använda en stylus (penna). Denna teknik övergavs för flera år sedan.

H

hianders

Guest

Hej Lars!
Jag rekommenderar en Garmin med filassistans och "Junction view", denna funktion är till mycket stor nytta i stressade situationer.
Jag väntar just nu på en ny navigator med filassistans och en högupplöst skärm (800 x 480 pixl.) som dessutom är mycket ljusstark (bra i starkt motljus). Det är en Garmin 3490LMT, lite överkurs kanske men skärmen imponerade på mej, jag har inte sett något liknade tidigare. Med en BRA navigator och lite extra inladdade POI är det bara att åka.

Hasse

Toppen